Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

V90 T6 Recharge 2022, Volvo Cars appen (ver 5.7.0, senaste version).

Skulle starta värmen (Förklimatiseringen) för en stund sen.
Enligt appen blev det direkt "Det gick inte starta Klimatanläggningen" (röd remsa tvärs över skärmen).

Jaha då provar vi Låsa upp och Lås tricket som brukar funka för att sen kunna starta Förklimatiseringen.
Nähe, det gick inte låsa upp bilen med appen heller, stod i röda remsan tvärs över skärmen
"Din Volvo kunde inte låsas upp".

Fick ta apostlahästarna ut till bilen och hur tror ni det såg ut?
1. Förklimatiseringen hade startat och körde för fullt.
2. Bilen var upplåst (backspeglarna utfällda, de fälls ju ut automatiskt när man låser upp bilen).

Gick in igen, nöjd att bilen följt appens kommandon men missnöjd appen visat helt fel.

Starta appen igen för att kolla status:
- Klimat: Står när jag starta Förklimatiseringen och klockslag det skall vara klart och jag kan stoppa om jag vill.
Allt frid och fröjd.
- Dörrarnas låsning: Jag kan Låsa upp (och jag prova nu och den låsta upp enl appen) och jag kunde låsa med appen.
Allt frid och fröjd.
Kollade även Laddstatus: Laddningen är "klar" och batterisymbolen har 100% (=fulladdat) och räckviden står på 33 km (brukar stå 40 km).
Allt frid och fröjd.

Appen den visar lite som den tycker och skickar kommandon så man vet inte om det gått iväg förrän man fysiskt går till bilen och kollar.
Jag försöker se det från den komiska sidan. Men det är synd att appen är så opålitlig. Den är mer som en leksak som man kan leka lite med, inte ett hjälpmedel i vardagen egentligen även om den funkar bra ibland.
Det var bättre med den tidigare appen Volvo On Call, den var mycket stabilare och visade aldrig fel vad jag kan minnas (i den V70 MY14 jag hade innan den V90 MY22 jag har nu med Volvo Cars appen).

Kanske är på Google-bilarna som min det funkar sämre med Volvo Cars appen? Ni som har Sensus kanske det funkar stabilare med tillsammans med Volvo Cars appen?

/Bo
Peppar peppar. Nu drog jag igång med Volvo Cars appen värmen (Förklimatisering) med laddsladden ansluten, som det blir för det mesta. Va, det funka. Även Lås/Lås upp. Och även batteristatusen visar rätt (100% och 35 km fast det brukar stå 40 km).
Även om det är lite som undantaget som bekräftar huvudregeln så känns det lite bättre nu, med min V90 T6 Recharge 2022. Idag slapp jag gå ut till bilen i kylan och göra en direktstart av värmen.
/Bo
När jag läste dina textinlägg ovan, så kändes det lite bekant. Lite som du säger, den senaste tiden har appen blivit mer "oberäknelig". Att starta förvärmningen har blivit lite omständigare och mer nyckfull. Jag har inte tidigare tänkt på kopplingen mot nya Googlegränssnittet, men det kan mycket väl vara så, att det påverkar..

I mitt fall använder jag Home Assistant för hantering av min "hemmaautomation". I denna har jag även lagt in anslutning mot bilen för att bla visa div info. Genom denna kan jag betydligt enklare, (och snabbare), starta värmen. Funktionen upplever jag som 100%, och jämfört med VoC appen så är den "raketsnabb"..

Glömde att nämnda, jag kör en V90 T8 my18..
GoranP,
Intressant att det går koppla ett system som Home Assistant mot en Volvo.
Volvo Cars appen kanske på sikt går lite samma öde som Volvo HomeLink som gick att få i Volvo förr i alla fall.
En stor skillnad är dock att Volvo Cars appen funkar ju ibland, det är oberäkneligheten som gör den så kass, f.n.
/Bo
Och vid problem, som jag ser lösningen via mobilnät, då finns det en koppling till Volvos centrala system via mobilnät (kan även vara wifi och bredband) och operatör i mobilen beroende av mobilens inställningar. Sedan kommunicerar Volvos system via mobilnät med den operatör som valts för bilen.
Så kommunikationen kan göras på olika sätt och även påverkas av mobiloperatör ;-)
Ja många länkar, brister en…
Men jag tror nog rätt många störningar tidvis berott på Volvos servrar osv. Jag har inget minne av att under den tid jag använt Volvo On Call, sen dec. 2013, numera Volvo Cars appen, jag själv kunnat göra nåt åt problemen. Numera kan det nog vara viktigare ha senaste versionen av appen. Har inte varit strul med min mobiltelefon eller det inte gått ringa på den när det varit strul med t.ex. starta värmaren.
Men vara säker på var problemen har sin rot kan vara svårt veta. Jag brukar bara avvakta så förr eller senare brukar det lira igen, kan ta en dag, eller två ibland.
Är van det är så det funkar i det stora hela men hade lite förhoppning det skulle fungera riktigt pålitligt med min nya V90 T6 Recharge MY22 med det blev värre än jag upplevt tidigare med gamla Volvon V70 MY14.
Säg den glädje som varar. Jag var på ”skyltsöndan” på stan idag och när det börja dra ihop sig för hemresa hala jag upp mobilen ur fickan och starta värmaren men näe röda rensan ”Det gick inte starta Klimatanläggningen”. Blev att sätta sig i en minus fem grader kall bil och sakta köra hemöver. Får jag inte blåskatarr i vinter med min nya V90 T6 Recharge 2022 lär jag väl aldrig få det.
Suck!
/Bo
740 som krånglar

Vevgivaren visade 189ohm efter 7-8km körning

Fel centerhögtalare?

Stämmer, bakdörrarna+ tak bak har inga l[…]

Byta a/c-kompressor själv?

Tack för svar. Jo, jag tror att det sitter en[…]

B30a i en 740?

Det är möjligt att regga. Men.... D&arin[…]