Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Surris
Hej alla,

Bytte belägg och skivor ibak på min V70 -08 flexifuel tidigare i år.

Redan så är beläggen slut ibak, men det är bara de yttre beläggen som är helt slut, de på insidan av oket är fortfarande fina.

Bromsarna har troligen legat på av en orsak, jag märke väl kanske detta för bromsarna var varma ibland. Men av egen dumhet och lathet tänkte jag väl att det inte kunde vara så illa. Men nu är de redan slut som sagt...

Nu tänkte jag byta igen och vill såklart inte göra samma bom igen. Vad tror ni felet var jag gjorde vid förra bytet?

Mina teorier är att det kan vara att kolven kärvar eller gildpinnarna eller att belägget nypet i käftarna på oket.

Det är elektronisk parkeringsbroms.
Användarvisningsbild
av Variosboy
När belägget på insidan är bra men det yttre slut så beror det på att belägget inte kan röra sig som det ska i hållaren.

Det är väldigt viktigt att göra rent så att beläggen nästan känns glappa för att det inte ska fastna efter ett tag.
av dannesk
Som skrivits ovan så är rengöringen viktigt där beläggen ligger. Har du man problemet som du beskriver är det problem för oket/klossarna att röra sig.
Efter du rengjort okhållaren noga så monterar du monteringssatsen och kollar då beläggen kan röras sig fritt och sedan lägger du på tunnt lager av anpassat bromsoksfett på ytona där monteringssatsen ligger och sedan på ytona mellan densamma och bromsklossarna. Sedan så tar du isär glidpinnarna och rengör dessa noga så de kan glida lätt och smörjer in dom med rätt silikonbaserat bromscylinderfett som inte skadar tätningarna som annat fett kan göra.
Användarvisningsbild
av MartinS
Det kan naturligtvis vara glidpinnarna också, om inte dom kan "återfjädra" så ligger belägget kvar på mot skivan.
Användarvisningsbild
av apersson850
Det är mycket vanligare att beläggen fastnar i hållarna de sitter i, än att glidpinnarna kärvar fast. Det enda alternativet till kärvande belägg i hållaren jag haft var en kolv som gick trögt. Men det berodde på att damasken hade spruckit på undersidan.
Beläggen plockar jag ut, gör rent och smörjer vid varje hjulbyte sommar/vinter. Då brukar det klara sig.
av Surris
Tack för alla svar. Har bytt till nya skivor och belägg nu, smörjt och gjort rent så de går lätt i monteringssatserna. Glidpinnar går fint likaså ok så de troliga är att de var beläggen som fastnat i hållarna.
Råd vid punktering

Tack alla för snabba, relevanta och vä[…]

Någon tidigare ägare som programmerat b[…]

OBD P0121

Någon som har koll på BJP-kitet eller […]

Kolla så luftningsskruven på brän[…]