Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1467668
Hej.

Jag är extremt dålig på bilar så skall sammanfatta så bra det går.
Jag har en S60 2.4 Business 103 kwh 140hk 2001.

Fick upp Låg Batterispänning och bilen dog. Bergare kom och sa att nytt batteri bör hjälpa.
Köper nytt batteri men får samma felmeddelande så kör den till volvoverkstad.
Där konstateras det att generator är kass så den behöver bytas.
I samband med generatorbyte gör jag också kamremsbyte och ber dem byta alla remmar.

Hämtar bilen en fredag glad i hågen, efter bytet kom även AC igång som inte fungerat innan.
På Lördag kör jag runt i cirka 1h, går in i affären och handlar kommer ut och startar och motorlampan lyser gult.
Kör tillbaka till verkstan på måndag, de säger att man inte fick kontakt med styrenheten och lossa batterikablar återställde detta.

Kör åter en lång sväng för att testa, går fint och ställer bilen. Dagen efter startar jag bilen och återigen lyser motorlampan gult. Tar ner den till volvoverkstan igen. Det tar en vecka sedan konsteras det att jag har en kass vvt solenoid. De byter denna och återigen kan jag åka långt utan att lampan tänds. Men idag när jag starta bilfan så lyser lampan igen.
Har kört ner den till verkstaden igen men känns som man bara blir mjölkad på pengar just nu.

Sammanfattning: Låg Batterispänning ledde till at bil dog. Nytt batteri hjälpte ej. Ny generator. Bil fungerar fint men efter lång körning, låta bilen vila och sedan starta upp lyser motorlampa gult 3x.

Har någon råkat ut för samma sak och kan tipsa om vad jag bör göra.

Mvh Jim
#1475428
@JimFraximus, Trevligt att du skrev. vad det berodde på sedan ;-)
244 - Bälte bak

Det är unf-gänga där. (Fingäng[…]

Vårda v90 2025

Underredsbehandling (och självklart hå[…]

"omlackering av bilens tak och riktning av f&[…]

Värme i kupén laddhybrid

Om man endast får varmluft in i kupén[…]