Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

XC60, 2017, (keyless drive)

Fick ett felmeddelande när bilen stod på tomgång att Nyckel ej hittad (eller liknande, kommer inte ihåg exakt). Min nyckel satt då i "tändningen" precis som vanligt. Jag stängde av bilen, startade den igen (nu denna gång så hade jag nyckeln i bröstfickan bara för att) och efter detta försvann felmeddelandet.

Värt att nämna är att jag har bytt batterierna i nyckeln för cirka 1 månad sen.

Någon som kan gissa vad som hände eller vad det kan bero på?
V60ccsummum skrev:Fick liknande på min V60 strax innan bilen började varna för låg batterinivå i nyckeln. Har också keyless, problemet har aldrig återkommit med nya batterier, jag köpte Varta.
Känns som att det borde vara ett batterirelaterat problem (batteri i nyckel dvs), upplever att bilen reagerar sämre på upplåsning/låsning med fjärrnyckeln jämfört med tidigare, men detta kan även vara hjärnspöken.

Jag köpte billigaste tänkbara batterier från Amazon när jag bytte men jag tror att jag har kvar de gamla batterierna. Kanske får prova att byta tillbaka till de gamla batterierna för att se om det blir bättre :-)
Volvonorr skrev:Grävde fram de gamla batterierna (som endast byttes "för att", inte för att de visade symtom av att vara tomma) och fjärrlåsningsräckvidden är nu snabb och snärtig igen.
Vad bytte du till för batterier? Volvos nycklar är känsliga mot billiga "kina" batteri. T.ex kjell&co batterier.

Skickat från min SM-G998B via Tapatalk

theodorkalin skrev:
Volvonorr skrev:Grävde fram de gamla batterierna (som endast byttes "för att", inte för att de visade symtom av att vara tomma) och fjärrlåsningsräckvidden är nu snabb och snärtig igen.
Vad bytte du till för batterier? Volvos nycklar är känsliga mot billiga "kina" batteri. T.ex kjell&co batterier.

Skickat från min SM-G998B via Tapatalk
"Intenso Energy Ultra Lithium Button Cell CR2430 2-Pack Blister"

Nästa gång blir det Varta, eller liknande.
Min erfarenhet av Kjells egna batterier är att dom är dåliga. Även AA, AAA och så vidare. Dålig kraft i dom samt att dom börjar läcka.
Kjell har många bra produkter, men deras egna batterier är riktigt dåliga.
Köper Varta, Duracell, Panasonic eller något känt märke.
När det gäller AAA och AA batterier så kör jag med Ikeas laddbara.
Har haft samma fenomen nu i 2-3mån på min XC60, bytt batteri i båda nycklarna, men problemet kvarstår, meddelnadet dyker upp sporadiskt. Keyless fungerar så tillvida att jag kan öppna dörren med nyxkeln i fickan, men det går endast att starta då jag stoppar in nyckeln i det lilla facket ( tändnigslåset ) då meddelandet dyker upp.

Inga felkoder, ideer någon?
Jag fick stora problem efter att jag bytt till Kjell&Co-batterier. Efter bara ca 6 veckor efter batteribyten kom problemen. Det började med olika korta varningar om tappad nyckel samt att bakluckan blev svår att sparka upp. Efter ytterligare två veckor blev det svårt att öppna bilen. Då jag hade köpt ett 5-pack bytte jag batteri till ett från samma förpackning och problemet upprepades. Även tredje batteriet betedde sig på samma sätt. Köpte då ett batteri från Varta och sedan dessa fungerar det.
Trasig taklucka

Håller med, men det känns såd&aum[…]

Kanske turbon som jävlas då?

Detta gäller bara gamla bilar eller?

Visa din semesterbil(d)

Klockan är här nu 07:,00. Sitter i en […]