Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av polcirkeln
Putte^ skrev: Alla uppdateringar skall vara gratis. Så länge någon anser att man kan uppgradera en programvara är den inte fullgjord. dvs. då har man inte rätt at ta betalt för en fullständig produkt eftersom produkten inte är komplett.
Alla har förståss rätt att ha egen åsikt om hur uppdateringar skall prissättas, men när det gäller (icke trivial) programvara så går det alltid uppdatera den - göra saker lite annorlunda. Du kan t ex komma fram till summan 1000 genom att addera heltal på flera olika sätt. På motsvarande sätt är det med interna funktioner hos programvara. Går nog inte definiera programvara som fullgjord eller komplett.
Användarvisningsbild
av lexus
Det kan ju även handla om optimeringar av olika slag som i sig gör så att bilen går ännu lite bättre eller bränslesnålare etc. Man har ju läst om flera som upplever att bilen går betydligt bättre efter en uppdatering. Dessa uppdateringar ska självklart ingå i bilens pris och uppdateringar ska ske kostnadsfritt även efter garantitiden tycker jag eftersom dessa förändringar i mjukvaran egentligen borde ha varit med från början fast man då ännu inte kommit på dessa optimeringar. Lackgaranti, motorgaranti och all annan garanti är ju en sak eftersom saker slits och inte kan omfattas av garanti i all evighet men en mjukvara slits ju liksom aldrig ut. Alltså bör den heller inte behandlas som bilen i övrigt. Det handlar om goodwill och att vi som kunder måste ställa högre krav.
av Kena
Om det nu skulle handla om optimering, varför informerar inte Volvo om dessa när man åtminstonde har in bilen på service??? jag har själv haft problem med tjuvstopp på min bil(med det ökända spjällhuset) och fick(betala)för ny s-w + felkodsavläsning. Det löste inte problemet, grejjen var att det var skit i spjället. Tydligen som vanligt inget vi har haft problem med tidigare på servicestället.
av Marbas
lexus skrev:Det kan ju även handla om optimeringar av olika slag som i sig gör så att bilen går ännu lite bättre eller bränslesnålare etc. Man har ju läst om flera som upplever att bilen går betydligt bättre efter en uppdatering. Dessa uppdateringar ska självklart ingå i bilens pris och uppdateringar ska ske kostnadsfritt även efter garantitiden tycker jag eftersom dessa förändringar i mjukvaran egentligen borde ha varit med från början fast man då ännu inte kommit på dessa optimeringar. Lackgaranti, motorgaranti och all annan garanti är ju en sak eftersom saker slits och inte kan omfattas av garanti i all evighet men en mjukvara slits ju liksom aldrig ut. Alltså bör den heller inte behandlas som bilen i övrigt. Det handlar om goodwill och att vi som kunder måste ställa högre krav.
Håller inte med!

Om biltillverkaren skulle dela ut gratis optimeringar stup i kvarten, skulle de inte göra några optimeringar eftersom det skulle kosta alldeles för mycket. Det vore ju samma sak som att en snickare skulle bygga dig ett hus, men efter två år kommer han på en bättre lösning på hur innertaket är uppfäst just runt trappen, ska han då komma dit och göra en "optimering" av bygget?

En sak har du rätt i - mjukvara kan inte hanteras (säljas, garanti osv) på samma sätt som en slitage grej på bilen, men det betyder ju inte att en mjukvaruproducent för all framtid ska leverera gratis optimeringar...

Sen kan ju du som konsument tycka att du borde få ta del av alla uppgraderingar (läs inte uppdateringar) alldeles gratis för all framtid, men Sverige är inget kommunistland där allt tillhör alla.
av bilgalen
När det gäller mjukvara måste man skilja på buggfix och ny funktionalitet. Det första ska ju ingå (tex windows update) medan det senare kan innebära en extra kostnad.

Men som det funkar idag får vi ju många gånger betala även för buggfix.
av Kena
bilgalen skrev:När det gäller mjukvara måste man skilja på buggfix och ny funktionalitet. Det första ska ju ingå (tex windows update) medan det senare kan innebära en extra kostnad.

Men som det funkar idag får vi ju många gånger betala även för buggfix.
X-akt
av Marbas
bilgalen skrev:Men som det funkar idag får vi ju många gånger betala även för buggfix.
Av ren nyfikenhet - vilka buggfixar har du fått betala för?
av bilgalen
Marbas skrev:
bilgalen skrev:Men som det funkar idag får vi ju många gånger betala även för buggfix.
Nu menade jag rent generellt med avseende på vad som finns att läsa i denna tråden samt bekantas bilar. Jag har själv aldrig behövt betala för en buggfix på mina bilar.
av Marbas
bilgalen skrev:
Marbas skrev:
Nu menade jag rent generellt med avseende på vad som finns att läsa i denna tråden samt bekantas bilar. Jag har själv aldrig behövt betala för en buggfix på mina bilar.
Varför jag envisas att fråga om vilka mjukvarubuggar som forumläsare har hittat i sina bilar är att många verkar arga för att volvo tar betalt för att ladda mjukvara, men ingen verkar ha hittat någon bugg som borde resultera i en gratis uppdatering...
av bilgalen
Marbas skrev:
bilgalen skrev:
Marbas skrev: Av ren nyfikenhet - vilka buggfixar har du fått betala för?
Varför jag envisas att fråga om vilka mjukvarubuggar som forumläsare har hittat i sina bilar är att många verkar arga för att volvo tar betalt för att ladda mjukvara, men ingen verkar ha hittat någon bugg som borde resultera i en gratis uppdatering...
Finns ju exempel i den här tråden ju?
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
Bensinpump till B27A 1978?

Min erfarenhet av Volvo är att man ibland h[…]

ljudet av ett dött batteri?

Stämmer att det var så jag gjorde. Me[…]

Jordpunkt V70-12