- tis 16 nov 2021, 08:38
#1474348
Ny här på forumet, och har väl egentligen inte haft speciellt bra erfarenheter av Volvo tidigare (en 240 i ungdomen och en XC60 som nog är det sämsta jag ägt och kört).
Men ämnar byta ut familjens andrabil, en BMW I3, mot något annat då vi införskaffat ett nytt landställe längre bort än vad I3:an mäktar med utan laddstopp/tankning. Sitter således och lurar på en V40, och då med kravet Automat, inte vit eller svart, och vill helst har en D2 eller D3 då jag heller uppskattar låg förbrukning före acceleration eller vrid (har andra bilar för det). Att jag tittar på V40 är enbart för att den känns roligare än en Golf, bättre än en 1-serie, och billigare och bättre utrustad än en A3:a. Den är ju säkert rejält säkrare ur krocksynpunkt än ovan nämnda, då jag tvivlar på att andra krocktestar lika rigoröst som Volvo gör idag.
Bilen är tänkt att rulla som andrabil, och kommer väl rulla ca 1500-1900 mil årligen. Blandade resor, kommer bli rejäla långresor, men även många kortare resor. Tanken är väl att ha bilen i några år framöver, och göra större delen av servicen själv men ändå lämna in på fasta intervallen till en början. Vill som alla andra ha så mycket utrustning, låga mil för så lite pengar som vanligt. Min budget är väl en 150k-160k max, och vill helst ha någon som gått under 10k mil.
Vad är era erfarenheter om V40:n? Bryr mig inte nämnvärt om faceliften, eller blev bilen markant bättre annat än att motorn byttes mot VAE? Bör man oroa sig för Powershiftlådan från Volvo/Ford? Vad ligger service på om väljer att lämna bort den? Vad bör man titta efter när man är hos handlaren? Några vanliga fel?
Bör man överväga en V60 från i samma prishärad istället? Är dock inte i behov av en kombi till, och tycker inte axelavståndet kontra designen lirar riktigt på V60.
Med förhoppning om inspel som kan leda till nya insikter och förhoppningsvis ett köp
Men ämnar byta ut familjens andrabil, en BMW I3, mot något annat då vi införskaffat ett nytt landställe längre bort än vad I3:an mäktar med utan laddstopp/tankning. Sitter således och lurar på en V40, och då med kravet Automat, inte vit eller svart, och vill helst har en D2 eller D3 då jag heller uppskattar låg förbrukning före acceleration eller vrid (har andra bilar för det). Att jag tittar på V40 är enbart för att den känns roligare än en Golf, bättre än en 1-serie, och billigare och bättre utrustad än en A3:a. Den är ju säkert rejält säkrare ur krocksynpunkt än ovan nämnda, då jag tvivlar på att andra krocktestar lika rigoröst som Volvo gör idag.
Bilen är tänkt att rulla som andrabil, och kommer väl rulla ca 1500-1900 mil årligen. Blandade resor, kommer bli rejäla långresor, men även många kortare resor. Tanken är väl att ha bilen i några år framöver, och göra större delen av servicen själv men ändå lämna in på fasta intervallen till en början. Vill som alla andra ha så mycket utrustning, låga mil för så lite pengar som vanligt. Min budget är väl en 150k-160k max, och vill helst ha någon som gått under 10k mil.
Vad är era erfarenheter om V40:n? Bryr mig inte nämnvärt om faceliften, eller blev bilen markant bättre annat än att motorn byttes mot VAE? Bör man oroa sig för Powershiftlådan från Volvo/Ford? Vad ligger service på om väljer att lämna bort den? Vad bör man titta efter när man är hos handlaren? Några vanliga fel?
Bör man överväga en V60 från i samma prishärad istället? Är dock inte i behov av en kombi till, och tycker inte axelavståndet kontra designen lirar riktigt på V60.
Med förhoppning om inspel som kan leda till nya insikter och förhoppningsvis ett köp