Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av fjohan82
Jag tankar vanlig diesel på Ingo eller Tanka.
På utlandsresor blir det också tankning av de billigare alternativen.
Det är dyrt nog ändå och bilen rullar problemfritt... Skulle aldrig betala extra för något flashigt namn. :x
Användarvisningsbild
av Micce1980
@UnleashFusion, Fantastiskt, bara fördelar :-D

@yuphin, Du tjänar mer på att ta ut sådant från bilen du ej använder eller behöver. Lyft blicken och släpp gasen lite tidigare. Passa på att göra 1:an och 2:an innan bilfärd med. Kraften, kör lite i sportmode, då får man ju en piggare färd. Det gör däremot ditt att konto får lite mindre pengar. Ska du börja tävla med bilen, då finns det anledning att byta bränsle.
av Malmstroem
Motorn är byggd för EN590. Så länge dieseln följer den standarden ska det fungera. Jag har aldrig betalt för "extra" med en användning jag har av bilen. Tävlar du är det en annan sak. Då letar du efter fördelar som ger delar av procent i förbättring.

Enda undantaget jag gjort är HVO100. Den följer inte EN590, men Volvo har explicit uttalat stöd för vissa modeller.
av yuphin
Hmmm ok har läst att en del får lägre förbrukning, på samma sätt som att det blir lägre förbrukning med 98 oktan istället för 95 oktan
Användarvisningsbild
av Micce1980
@yuphin, Du tjänar ändå mer om du kör lite mer med framförhållning. Eller cyklar några få gånger om året eller hoppar över en pizza och öl om året typ, det är rätt mycket annat vi kan spara in på istället för det där gör ändå så lite. En sak om motorn behöver 98 dock eller diesel+ men det är bara producenten som tjänar på det
av KalleJ
@yuphin, Verkligen inte, direkt skadligt för en dieselmotor :-D

Skiljer väldigt lite i energiinnehåll på olika de olika dieselalternativen vi har i Sverige.
Kan tänka mig att + versionen har lite snabbare förbränning möjligtvis. Men det är nog väldigt små skillnader.
Trasig taklucka

Håller med, men det känns såd&aum[…]

Kanske turbon som jävlas då?

Detta gäller bara gamla bilar eller?

Visa din semesterbil(d)

Klockan är här nu 07:,00. Sitter i en […]