Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Yaniz
Kollade på eBay men handlaren jag köpte av finns uppenbarligen inte kvar där. Dock hittade jag en polsk hemsida med membranet ifråga. Där ser du OEM-numret (synligt på påsen) som du kan gå vidare med. Fråga Volvo men du får sannolikt samma svar som jag fick dvs går ej att köpa separat, vilket är rent struntprat. Nej, du behöver endast membranet, såvida du inte slarvar bort fjädern och locket (vilket är lätt gjort om det är trångt). Ja, demonteringen av luftfilterburken stämmer bra med förfarandet i senaste videon, men du behöver inte ta bort så mycket som han i videon gör för att komma åt. Hur du ersätter membranet åskådliggörs bra i videon dessförinnan. Återkom gärna med vad du fick för svar hos Volvo.

Länken till den polska hemsidan jag nämner ovan: https://sprzedajemy.pl/separator-membra ... nr45529537
Senast redigerad av 1 Yaniz, redigerad totalt 0 gånger.
Yaniz skrev:Jo, jag är medveten om det men jag anser det vara logiskt att kalla den tredje generationen för V70 III...
Kanske bäst att lägga till 2008-2016 också? Det hela kompliceras ju av att med din, och en del andras, logik blir det väldigt förvirrande när man skriver V70II. Vilken är det egentligen? Är det V70N (2000-2008) eller V70II (2008-2016)? Blir ännu krångligare av att årsmodell 2008 fanns både V70N och V70II (som du kallar V70III, alltså).

Volvo trodde nog inte på ytterligare en generation när de namngav V70N...
av Yaniz
apersson850 skrev:
Yaniz skrev:Jo, jag är medveten om det men jag anser det vara logiskt att kalla den tredje generationen för V70 III...
Kanske bäst att lägga till 2008-2016 också? Det hela kompliceras ju av att med din, och en del andras, logik blir det väldigt förvirrande när man skriver V70II. Vilken är det egentligen? Är det V70N (2000-2008) eller V70II (2008-2016)? Blir ännu krångligare av att årsmodell 2008 fanns både V70N och V70II (som du kallar V70III, alltså).

Volvo trodde nog inte på ytterligare en generation när de namngav V70N...
Så är det. Källan till förvirringen får härledas till Volvo.
av snowman
Kan jag vara säker på att just det membran passar på min bil?

Bild

Vad jag förstår finns det lite olika storlekar. Någon nämnde någonstans att man skulla titta på locket, där står det vilken storlek det är på membranet.

Hur fungerar oljefällan på denna bil egentligen? Säg att det blir litet hål i membranet, då är det ganska uppenbart att oljan tar sig förbi, men tar den sig förbi även i vanliga fall men i mindre mängder eller hur är det tänkt att fungera? Det är många som menar på att man måste rengöra hela huset men främst ser det ut att gälla för V70N som tydligen ska bli riktigt nersölad om membranet ger med sig.
av Yaniz
snowman skrev: ons 17 nov 2021, 00:52 Kan jag vara säker på att just det membran passar på min bil?
Hör med säljaren, din bil har motorkod B5254T6.
Vad jag förstår finns det lite olika storlekar. Någon nämnde någonstans att man skulla titta på locket, där står det vilken storlek det är på membranet.
Minns inte om det står något på locket. Tror inte att så är fallet, hör med säljaren.
Hur fungerar oljefällan på denna bil egentligen? Säg att det blir litet hål i membranet, då är det ganska uppenbart att oljan tar sig förbi, men tar den sig förbi även i vanliga fall men i mindre mängder eller hur är det tänkt att fungera? Det är många som menar på att man måste rengöra hela huset men främst ser det ut att gälla för V70N som tydligen ska bli riktigt nersölad om membranet ger med sig.
Ett bra sätt att kolla huruvida vevhusventilationen är igensatt är, att med motorn på tomgång, skruva upp oljepåfyllningslocket på ventilkåpan och låta det ligga löst på hålet. Locket ska ligga stilla, om det hoppar är vevhusventilationen igensatt. Du kan även kolla genom att hålla en tunn papperslapp (kvitto från exv bolaget) över oljepåfyllningshålet.
Det är bara luft och oljedimma som tar sig förbi det trasiga membranet. Du kan byta membranet utan att spilla en droppe olja.

Här kan du köpa ett membran som enligt specen på hemsidan ska passa: https://www.volvofan.eu/Oil-trap-Crankc ... p8114.html
[/quote]
av snowman
Pratade med Volvo här i stan och de säljer endast huset och då ska de ha 2438 kr för det. Man menar på att om membranet går åt skogen så kan det bli igensatt och då behöver man ändå av med grejerna och rensa ur så därför har man bestämt att man byter hela huset istället. Det kan vara så att detta lever kvar från V70N där ett kasst membran tydligen innebar ett hus fullt med olja typ vilket inte riktigt ska vara fallet på V70II.

Grejen är att jag kommer få göra detta jobbet i en kompis garage då mitt egna är fullt av byggvarur just nu. Det innebär att det blir inte kul om det visar sig att membranet jag får tag på inte är rätt eller om det inte löser problemet.

Jag har faktiskt bokat en tid för byte av huset på en verkstad par veckor bort(tidigaste tiden). Så om jag köper huset nu och av någon anledning inte får det monterat så antar jag att verkstaden kan montera det iallafall. Men visst det känns dumt att byta ett helt hus om det bara är membranet som behöver bytas.

Ska ta en titt till på marknaden om man kan hitta någon trovärdig säljare, kanske kontakta dem som du länkat till.
av Yaniz
Jag kan säga så här. Har kollat i mina noteringar som visar att jag bytte membran i mars 2015 vid mätarställning 127.000 km. Idag visar mätaren drygt 220.000 km och membranet/ vevhusventen fungerar fortfarande felfritt. Volvos svar har man hört förut. Hade en ac-kompressor som började föra oväsen p g a dåligt lager. Kompressorn mm behöver bytas för drygt 12000 kr med allt vad det innebär, hette det från den lokala Volvoverkstan. Jag löste det genom att byta lagret för 500 kr, mycket med hjälp av medlemmar på detta forum. Fundera lite på varför Volvo originalmembran går att köpa i östra Europa men märkligt nog inte i västra.

Ännu ett exempel. Kvittrande ljud från motor vid kallstart. Några muttrar var lösa vid avgasgrenröret. Packning behöver bytas för runt 10.000 kr, säger Volvo. Jag drog åt 6 muttrar för 0 kr och kvittret upphörde. Så kan det gå ...
av snowman
jo så är det, jag har ett par liknande scenarios.

Pratade med butiken du länkade till, de ville att jag skulle demontera och mäta membranet för de kunde inte veta med säkerhet. Dessutom kan man inte byta membranet på ett par av modellerna. Oavsett så hade de 14 dagars leveranstid så just nu ser det ut som att jag antingen får köpa ett helt hus och montera det själv eller låta verkstaden göra det om 2 veckor. Grejen är att verkstade tar bara 1200 kr för jobbet så det är knappt lönt för min del med tanke på att jag måste låna garage. Men visst, fördelen är att bilen kan vara färdig till nästa vecka. Inte en lätt nöt att knäcka.
av snowman
Valde att beställa huset från Volvo för 2400 kr så får vi se om jag får möjlighet att montera det till helgen. Är det mycket extra jobb att byta hela huset? Misstänker att du bara öppnade upp precis så du kom till locket?
av Yaniz
Har inte själv bytt oljefilterhuset men var inne på det spåret innan jag upptäckte att det räckte med att byta membran. Ja, du får plocka bort luftfilterburken och det som är anslutet till den. När det gäller oljefilterhuset, så ska 5 skruvar lossas (osäker på antalet, de nedersta kommer du lättast åt underifrån). Det är viktigt att du noggrant skrapar bort alla rester från gamla packningen, annars får du per omgående bevittna oljeläckage. Sök på tuben för instruktioner med exv sökorden: "Replace oil filter housing Volvo Ford"
Bl a Ford Mondeo har samma lösning med samma oljefilterhus. Återkom gärna med hur det gick. Lycka till!
Kamremsras

Ok, så frågan blir då om man ska[…]

Råd vid punktering

Snyggt Lennart! Hoppas jag kan bistå min ege[…]

Någon tidigare ägare som programmerat b[…]

OBD P0121

Någon som har koll på BJP-kitet eller […]