Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Derank skrev: lör 13 nov 2021, 19:34 Återigen en kalkyl som visar att medelsvensson som kör 1500mil fortfarande åker billigast i sin bensinare.

https://ibb.co/4FJ5wNn
Som andra varit inne på så jämför man ju lingon och päron.

En begagnad bil kalkyl jämfört med en ny kommer ju aldrig vara i favör till den nya bilen.

Nej, man borde istället göra en jämförelse på vad en ny bensin och diesel bil kostar, likt det man gjort för tesla bilen. Men, folk kommer ta detta och liknande kalkyler som dagens sanning oavsett vad. För elbilar är hemska…
@joel, det kommer inte hända att gemene man köper små uppkopplade dosor för att styra sitt värmebehov.

Om alla nu skall ladda på natten, då behöver man ju inge laddstolpar på vanliga kontorsarbetsplatser. Varför byggs det då?

Energislukande industrier kör dygnet runt, pappersbruk, stålverk osv. Så man tävlar visst om samma el.

poseidon skrev:@joel, det kommer inte hända att gemene man köper små uppkopplade dosor för att styra sitt värmebehov.

Om alla nu skall ladda på natten, då behöver man ju inge laddstolpar på vanliga kontorsarbetsplatser. Varför byggs det då?

Energislukande industrier kör dygnet runt, pappersbruk, stålverk osv. Så man tävlar visst om samma el.
Tyckte du jag skrev "alla" får du läsa igen.

Om du kollar effektanvändningen i Sverige ser du att vi nattetid aldrig har peakar och alltid har mycket lägre elbehov. Det är inte för att vara snälla det är mycket billigare el på natten. :)
@Joel, å så kommer det bli framöver oxå med Nortvolt, Hyrbit osv?

Du skrev "de flesta". Det stämmer ju inte heller.

Bara för att man lyfter problem innebär det inte att man är emot saker å ting.
Om man som du skrev istället bara skall fokusera på möjligheterna kommer man garanterat upptäcka saker föresent. Det är därför man har regelbundna riskgenomgångar i större projekt. Gissar att man inte haft det när man drog igång ELbilssatsningen.
poseidon skrev:Hur blir det förresten vid Energibesiktning av hus och laddning av EL-bil? Resultatet av Energibesiktningen inkluderar ju konsumerad EL i kwh/år. Dvs laddar du ELbil får man väl ett sämre resultat?
Det får räknas av. Svårt om man inte har en laddbox kanske, man behöver ju veta vad det dragit.

Men det är precis som massa andra saker.

"Elbil, utomhusspa, pool, gäststuga, friliggande garage eller andra uppvärmda ytor ska ej påverka huset
energiprestanda och därmed räknas av."

poseidon skrev:@Joel, å så kommer det bli framöver oxå med Nortvolt, Hyrbit osv?

Om man som du skrev istället bara skall fokusera på möjligheterna kommer man garanterat upptäcka saker föresent. Det är därför man har regelbundna riskgenomgångar i större projekt. Gissar att man inte haft det när man drog igång ELbilssatsningen.
Maximala energibehovet för hushåll är också dagtid.
Du har rätt i att många industrier går nattetid, men det är inte alla och så är väldigt många företag stängda nattetid och folk lagar inte mat eller duschar. Att enstaka gör det påverkar inte totalen.

Du har aldrig samma toppar nattetid som dagtid.

Elbilar används på ett sätt och kan styras i laddning så de kommer ha minimal påverkan på vilken totaleffekt som behövs för t.ex ett nytt bostadsområde.
Ska folk kunna laga mat samtidigt behöver man dimensionera effekt tillräckligt för att man då också kan ladda bilar under natten.

Det är ingen stort "problem" i de flesta fallen. Kommer finnas undantag men om man ser i det stora så är det inte så.
joel80 skrev: mån 15 nov 2021, 09:27
poseidon skrev:@Joel, å så kommer det bli framöver oxå med Nortvolt, Hyrbit osv?

Du har rätt i att många industrier går nattetid, men det är inte alla och så är väldigt många företag stängda nattetid och folk lagar inte mat eller duschar. Att enstaka gör det påverkar inte totalen.

Elbilar används på ett sätt och kan styras i laddning så de kommer ha minimal påverkan på vilken totaleffekt som behövs för t.ex ett nytt bostadsområde.
Ska folk kunna laga mat samtidigt behöver man dimensionera effekt tillräckligt för att man då också kan ladda bilar under natten.

Det är ingen stort "problem" i de flesta fallen. Kommer finnas undantag men om man ser i det stora så är det inte så.
Jag håller med dig där joel80. "Dygnsvariantioner" tror jag inte är ett stort problem och man kan styra en stor del av laddningen till tex natten när mycket annat inte kör för fullt.

Jag tror "Månadasvariationerna" är grymt mycket svårare att hantera. Vad händer tex om vi får 4 veckor med midvinterkyla utan blåst så vind och sol ger noll. Kärnkraften avstängd, vattenkraften förbrukas i Norrland så vi har noll i elproduktion totalt under en månad och maximal förbrukning under samma tid. Det kan man ju fundera på.

VolvoB20 skrev:
joel80 skrev: mån 15 nov 2021, 09:27

Jag håller med dig där joel80. "Dygnsvariantioner" tror jag inte är ett stort problem och man kan styra en stor del av laddningen till tex natten när mycket annat inte kör för fullt.

Jag tror "Månadasvariationerna" är grymt mycket svårare att hantera. Vad händer tex om vi får 4 veckor med midvinterkyla utan blåst så vind och sol ger noll. Kärnkraften avstängd, vattenkraften förbrukas i Norrland så vi har noll i elproduktion totalt under en månad och maximal förbrukning under samma tid. Det kan man ju fundera på.
Ja, där blir det större problem men då är inte elbilarna egentligen drivande. Det är ju topparna som blir det största problemen även där. Stabil eltillförsel måste ju lösas, jag är inte oense där.
Jag tror på batterilagring och V2G för att lösa många toppar, men för de fall där man har längre perioder med produktionsbrist behövs nytänkande. Har en liten förhoppning om vätgas där. Tror att där kan den göra nytta och att vi inte ska "slösa bort" den på att köra med det i personbilar i någon större omfattning.
Lövet skrev: sön 14 nov 2021, 14:56 Finns mängder av sådana anlyser. Hela den här tråden är full av sådana länkar om du tittar lite.
Mjo, men jag tycker att det är alldeles för lite i "vanlig media" och från politiker/myndigheter.. Gemene man har inte tagit reda på eller fått till sig speciellt mycket 'fakta' enligt min mening..
  • 1
  • 254
  • 255
  • 256
  • 257
  • 258
  • 445

Verkar som att ID.7 GTX kan få 1800kg fö[…]

Ventilationsgaller V90-18

Tack för hjälpen!

Mycket tråkigt att det överhuvudtaget h[…]

Problem med dörrlås v60