Här kan ni klottra av er sport, politik, efterlysningar m.a.o offtopic!!!

Moderator: Moderatorer

av Bannad
poseidon skrev: sön 14 nov 2021, 16:36
joel80 skrev: sön 14 nov 2021, 16:27
poseidon skrev: Om det nu va sååååå akut så är det väl bara å sätta trängselskatten till 300kr/passage?

Men detta är bara ett bevis på att det inte är så akut
På vilket sätt menar du att det bevisar att det inte är akut? Du vet att vi har demoktrati i Sverige va? Du vet att t.ex Miljöpartiet har en rätt liten del i bestämandet, och att vi nu har rätt svag mittregering där kontroversiella beslut är problematiska. Skulle man göra allt som egentligen behövs hade det krävts diktatur och polisstat. Det går inte att införa så strikta bestämmelser i en demokrati på det sättet. Man måste ha en vred överenskommelse för att saker ska kunna fortgå och "folk" ser oftq mest till sitt eget och blir det då dyrare för de själva röstar det på ett parti som lovar att ta bort miljökrav etc.

Det är inte enkelt att vara politiker idag. Det är fritt fram för publik på alla fullmäktigemöten runt om i landet och även vid riksdagen. Kanske borde fler göra lite besök för att se hur demokratin fungerar på riktigt istället för att bara tro och gnälla av sig på nätet. (Inte direkt riktat till dig utan rent generellt.)
Exakt vad miljörörelsen vill införa. Ecofascism.
Per Holmgren föreslog att allmäna val ska avskaffas.
Det är därför MP är det farligaste partiet och sannolikt därför så många extremister söker sig dit med miljön som förevändning.
Har en tro på att så också är fallet.
Hade en MP som satt i kommunstyrelsen i GBG och föreslog D-däcksförbud på den gatan han bodde- Förbudet infördes, och nu bor han inte kvar. Vad jag vänder mig emot är detta individuella maktmissbruk som försigår i kommun, landsting och riksdagkorridorer. Dvs den enskilde har föga chansen till motstånd gällande vare sig t-skatter eller andra skattepåtvingande åtgärder.
.
Likväl som Sthl hade Gbg en folkomröstning om T-skatter- det blev ett NEJ till T- Skatter- men K-styrelsen i GBG med S i spetsen hade definitivt inga andra planer på att ändra detta beslut- Varför? För att det är pengar...och inte miljöaspekten som styr utfallet.
av Bannad
joel80 skrev: sön 14 nov 2021, 16:27
poseidon skrev: Om det nu va sååååå akut så är det väl bara å sätta trängselskatten till 300kr/passage?

Men detta är bara ett bevis på att det inte är så akut
På vilket sätt menar du att det bevisar att det inte är akut? Du vet att vi har demoktrati i Sverige va? Du vet att t.ex Miljöpartiet har en rätt liten del i bestämandet, och att vi nu har rätt svag mittregering där kontroversiella beslut är problematiska. Skulle man göra allt som egentligen behövs hade det krävts diktatur och polisstat. Det går inte att införa så strikta bestämmelser i en demokrati på det sättet. Man måste ha en vred överenskommelse för att saker ska kunna fortgå och "folk" ser oftq mest till sitt eget och blir det då dyrare för de själva röstar det på ett parti som lovar att ta bort miljökrav etc.

Det är inte enkelt att vara politiker idag. Det är fritt fram för publik på alla fullmäktigemöten runt om i landet och även vid riksdagen. Kanske borde fler göra lite besök för att se hur demokratin fungerar på riktigt istället för att bara tro och gnälla av sig på nätet. (Inte direkt riktat till dig utan rent generellt.)
En sund och bra tanke Joel. :-)

poseidon skrev:
Det är därför MP är det farligaste partiet och sannolikt därför så många extremister söker sig dit med miljön som förevändning.
Nej det där är ett rykte/märklig tolkning startat av Moderaten Gunnar Hökmark i en debattartikel.

Per Holmgren hade konstaterat (lite som mig i inlägget) att det är svårt att komma tillrätta med allt som skulle behövas i en demokrati och att för att införa allt som skulle behövas för att nå satta klimatmål skulle det nästan behövas diktatur.

Det var alltså ett resonemang kring hur svårt det är att nå målet. Sen togs citat lite ur sitt sammanhang och de som bara läser rubriker och gärna svärtar ner MP (oavsett om de förtjänar det eller inte) spred det vidare utan kritik.

Jag är inte miljöpartist, däremot känner jag Per Holmgren sen tidigare SVT-tid och han är smart och vettig. Ingen vettvilling som försöker komma med galna lösningar. (De miljöpartisterna som kommer med rätt ogenomtänkta förslag finns absolut, men han är inte en av dem.)
joel80 skrev:
poseidon skrev:
Nej det där är ett rykte/märklig tolkning startat av Moderaten Gunnar Hökmark i en debattartikel.
Det är tyvärr inget rykte. Pär Holmgren har yppat det som poseidon påstår. Pär Holmgren har dessutom själv kommenterat det han har sagt.

Artikel i SvD av Sanna Rayman publicerad 2009-12-13 om vad Pär Holmgren sa i programmet Korseld där även Andreas Carlgren (f.d. miljöminister) gästade:
Artikel i SvD av Sanna Rayman publicerad 2009-12-13 skrev: ”Jag fick en fråga för ett antal år sedan: ’vad skulle du göra om du var statsminister?’ Och då svarade jag att jag skulle snabbt avskaffa alla val. För att det jag ser framför mig nu, det är ungefär en lika stor utmaning som ett tredje världskrig. Och då, om man hårdrar det lite då, så har vi liksom inte tid att hålla på och käbbla mellan partierna till exempel.”

Ovan citat är hämtat ur veckans Korseld och det är TV-meteorologen och klimatdebattören Pär Holmgren som yppar orden. Han mildrar förvisso sig själv sedan. Istället för demokratins avskaffande förordar han slutligen en ”väldigt, väldigt bred blocköverskridande regering”. Men att han ens talar om att avskaffa val är ändå symptomatiskt för hur lätt klimatdebatten övergår i tosserier.
Korseldgästen själv, miljöminister Andreas Carlgren, höll tack och lov inte med...

joel80 skrev:Jag är inte miljöpartist, däremot känner jag Per Holmgren sen tidigare SVT-tid och han är smart och vettig. Ingen vettvilling som försöker komma med galna lösningar. (De miljöpartisterna som kommer med rätt ogenomtänkta förslag finns absolut, men han är inte en av dem.)
Normalt sett skiljer jag på sak och person. Men Pär Holmgren passerade en gräns som jag inte bortser från. Bara att komma på tanken att avskaffa demokratin talar för sig själv.
Vill man höra vad som sas och menades med pers egna ord kan man läsa här:
https://www.aftonbladet.se/debatt/a/RxM ... -mitt-namn

Jag håller nog med honom. Det var en nedsvärtningskampanj.
Och där sätter vi punkt för det snedsprånget och fortsätter om ELSTOLPAR istället
joel80 skrev:Vill man höra vad som sas och menades med pers egna ord kan man läsa här:
https://www.aftonbladet.se/debatt/a/RxM ... -mitt-namn

Jag håller nog med honom. Det var en nedsvärtningskampanj.
Pär Holmgren har sagt vad han har sagt. Det är inget rykte. Det var flera år innan uppdraget som ledamot i EU-parlamentet blev aktuellt. Men det är ju fullt begripligt att han gjorde, och gör, allt för att släta över vad han har sagt när han kandiderade till EU-parlamentet som han nu är ledamot i. Det är lika begripligt att man rotar fram eventuella belastningar för den som kandiderar till ett sådant uppdrag. Det är faktiskt en del av demokratin att ledamöter granskas. Det är klart beklämmande att en person som uttryckt vad Pär Holmgren har uttryckt, är ledamot i EU-parlamentet. Det ska ju vara en demokratisk inrättning.

Pär Holmgren har även uttryckt tveksam inställning till demokrati i andra sammanhang. T.ex. skrev han på twitter 2018 "Intressant om klimat i DN kultur av Torbjörn Tännsjö - som vågar tänka utanför boxen. Vad är det för typ av ledarskap som ev kan ”rädda oss” från klimatkatastrofen?".

Torbjörn Tännsjö DN 2018

Torbjörn Tännsjö sätter sitt hopp till global despoti

Uppsala nya tidning
Artikel i Uppsala nya tidning skrev: Tännsjö har nyligen (DN 29/11) hävdat att ett auktoritärt system skulle vara bättre än demokratin för att avvärja klimathotet. Det är alltså fråga om en grundsyn som uttryckts också långt tidigare. Efter DN-artikeln fick han stöd av meteorologen Pär Holmgren, som också han tidigare uttryckt sig på liknande sätt. Ändå har Holmgren fått förtroendet att toppa Miljöpartiets lista inför EU-valet i vår.
Att Pär Holmgren inte tar avstånd från åsikter som t.ex. Torbjörn Tännsjö har visar tydligt för mig vad Pär Holmgren egentligen tycker. Oavsett vad han själv hävdar efteråt för att vara politiskt korrekt i en demokratisk församling. Pär Holmberg är helt enkelt inte trovärdig när han efteråt vill släta över vad han har sagt.

Ränderna går aldrig ur.
bem skrev: ons 13 okt 2021, 14:36
EPSON skrev: ons 13 okt 2021, 09:32 Klapp och straffjakten på bilägare som kör fossilt har bara börjat. Den ene politikern försöker överglänsa den andre i miljöfrågan.
Likväl som rena elbilar är subventionerade skall också hela fastighetsbeståndet subventioneras vid anläggning av elstolpar.
.
.
Då kanske vår hyresvärd på jobbet kan börja erbjuda ladduttag på jobbets parkeringsplatser, i alla fall några, för en vettig peng. Var har du läst att fastighetsägarna kanske kommer subventioneras vid anläggande av laddstolpar?
Är ju 50% skatteavdrag på laddbox inkl. installation för hemmabruk, så varför inte för företag och så? Lär dröja annars innan hyresvärdar och arbetsgivare erbjuder ladduttag på jobben.
Alla tycks se bara en kostnad, miljövinsten kommer lätt i skuggan, att anställda kan ladda t.ex. sin laddhybrid på jobbet. Många laddhybrider går ju bara 3-4-5 mil även om en del nyare med räckvidd på 7-10 mil finns eller kommer.
/Bo
Osäker på om allt det jag kommer skriva redan påpekats i tråden. Men här kommer det igen isåfall 😁

I princip alla företag och föreningar kan få upp till 50% rabatt genom grön teknik bidraget för att installera laddstolpar. Vi har nyligen fått stolpar installerade vid jobb. Och där löste man det genom att låta MER (föredetta bee charging) tillhandahålla laddningen. De fakturerar oss och i sin tur fakturerar bostadsbolaget dem för förbrukad el (som jag tolkar det) på så vis är det inte en förmån.

För privatpersoner kräver det att man äger bostade för att få nyttja grön teknik, en hyresvärd får iheller inte nyttja grön teknik för att montera laddare på sin fastighet om fastigheten är uthyrd. Vilket i min värld är helt galet men så är det.

Finns mycket att önska kring detta. Onödigt svårt många gånger.

https://www.skatteverket.se/foretag/ska ... 92a52.html
* Kunden ska äga bostaden när arbetet utförs.
*Kunden, eller kundens förälder, ska använda bostaden som permanentbostad, fritidsbostad eller liknande.

Lite information från eways gällande laddning på arbetsplats: https://www.eways.se/ladda-pa-jobbet/

Förening: https://www.eways.se/ladda-i-bostadsratt/
Lite lustigt det där med att ladda sin privata bil på jobbet, har 3 kollegor som gnällt som fan i alla år då jag hade motorvärmare i bilen, jag satte i sladden på morgonen och sedan fick den står och brumma tills jag slutade kl 16

Dom tyckte att det räckte med att man gick ut kl 14 och satte i sladden, det blev en kostnad för företaget när jag stog och brummade i 9timmar.

Nu då vi flyttade till nya lokaler blev det tidur på motorvärmarplatserna så man slår in avresetid sedan går de 2-3timmar.

Men du sk aveta vilket liv det blev nu när de inte kunde ladda sina privata hybrider, de tjatade till sig så vi fick 4stolpar som är på mellan kl 7-16.

Då frågade jag chefen om jag kunde få tanka bilen med 2liter diesel om dagen, for free, vadårå sa han? jomen de tankar ju sina bilar här varje dag, och det verkar ju vara ok.

Nu har frågan vandrat högre upp i ledet och väntar fortfarande på ett svar varför de kan men inte jag, vad tycker ni?

egentligen ska det ju förmånsbeskattas det de gör.
  • 1
  • 26
  • 27
  • 28
  • 29
  • 30
  • 70
Framvagnsbalk Volvo 240

Upptäckte att framvagnsbalken är trasig[…]

Jag blev insåld på Tershine så j[…]

@batmac , Inte illa alls och den ser ju bra ut- M[…]

V90 Meka själv