Här kan ni klottra av er sport, politik, efterlysningar m.a.o offtopic!!!

Moderator: Moderatorer

av Bannad
#1474102
Derank skrev: sön 14 nov 2021, 15:38 det är ju bara att ett lysande exempel, trängselskatten:

"Huvudsyftena med trängselskatten är att minska fordonsträngseln i Stockholms centrum, förbättra framkomligheten och förbättra miljön i innerstaden."

Dert gick ju jävligt bra har vi märkt..........är det typ 15år sedan?

Visst, trafiken har minskat något, är det något man märker av som bilist, nä, lika trångt och bedrövligt i Stockholm iaf att ta sig fram. Har det hjälp på miljön.....nä......

Pengar har staten fått in men inget mer.

De dära miljözonerna som skulle införas överallt för några år sedan, blev det bättre av det......nä
Rätt- Om man nu skall tänka miljö- så varför inte höja till 100 kr/ passage.. eller 200?!?!?
Nej, för staten skall suga ut så mycket som möjligt och sedan ha miljöaspekten som anledning.. det är rent horribelt..

Dessutom en HAlV miljard i påminnelseavgifter.. vem är så förbannat dum och tror att Sthl och GBG skulle avskaffa dessa T-Skatter om folket kör elbilar??
#1474107

EPSON skrev:
Derank skrev: sön 14 nov 2021, 15:38 det är ju bara att ett lysande exempel, trängselskatten:

"Huvudsyftena med trängselskatten är att minska fordonsträngseln i Stockholms centrum, förbättra framkomligheten och förbättra miljön i innerstaden."

Dert gick ju jävligt bra har vi märkt..........är det typ 15år sedan?

Visst, trafiken har minskat något, är det något man märker av som bilist, nä, lika trångt och bedrövligt i Stockholm iaf att ta sig fram. Har det hjälp på miljön.....nä......

Pengar har staten fått in men inget mer.

De dära miljözonerna som skulle införas överallt för några år sedan, blev det bättre av det......nä
Rätt- Om man nu skall tänka miljö- så varför inte höja till 100 kr/ passage.. eller 200?!?!?
Nej, för staten skall suga ut så mycket som möjligt och sedan ha miljöaspekten som anledning.. det är rent horribelt..

Dessutom en HAlV miljard i påminnelseavgifter.. vem är så förbannat dum och tror att Sthl och GBG skulle avskaffa dessa T-Skatter om folket kör elbilar??
Kanske för att man som stad är mån om att det ändå ska funka för folk i en övergångsperiod?
Men trängselskatten blir såklart kvar, en elbil tar lika mycket plats som en fossilbil.

I nuläget finns det miljözon i Stockholm på Hornsgatan på söder. Den förstärks nästa år.

"Vilka fordon får färdas i miljözonen på Hornsgatan?

Miljözon klass 2 som införts på Hornsgatan ställer krav på äldre personbilar, lätta bussar och lätta lastbilar. Äldre bensin- och dieseldrivna personbilar, lätta bussar och lätta lastbilar måste minst uppfylla kraven för utsläppsklassen Euro 5 för att få färdas på Hornsgatan. Kravet på Euro 5 gäller även fordon som har etanol, biogas eller naturgas som drivmedel.
Det är tillåtet för alla bilar att korsa Hornsgatan.
Den 1 juli 2022 kommer kraven på miljözonen att förstärkas. Då ska dieseldrivna personbilar, lätta bussar och lätta lastbilar uppfylla utsläppskraven för klassen Euro 6."
#1474111
Först va miljöbilar befriade från trängselskatt sen när de blev för många så togs befrielsen bort.

Om det nu va sååååå akut så är det väl bara å sätta trängselskatten till 300kr/passage?

Men detta är bara ett bevis på att det inte är så akut, Bolund kör fossilbil, övriga miljöpartister målar båten med miljöfarlig färg och resten flyger till sina "viktiga" möten.
FB_IMG_1636477811467.jpg
FB_IMG_1636477811467.jpg (72.58 KiB) Visad 223 gånger
av Bannad
#1474112
joel80 skrev: sön 14 nov 2021, 15:47 Vet inte riktigt var ni vill komma. Trängselskatterna har fått stor effekt. Att det ändå är trångt är för att Stockholm växer.
Men det have varit mycket värre utan trängaelskatten. (Finns utredningar och data som visar det.)
https://www.trafikverket.se/resa-och-tr ... stockholm/

Miljözonerna blev väl rätt tama för qtt högern tog över och sänkte kraven?

Finns länder som inte är lika långt bak där som Sverige. England och London är ett exempel på en betydligt större stad som har mycket hårdare krav på bilar när det gäller utsläpp.
T- Skatterna har inte fått stor effekt- inte vad det gäller Gbg möjligen Sthl.
Om vi nu skall tänka Miljöhot så är det bättre att kliva på företagen som utgör det största hotet mot miljön än bilisterna, det vågar sålunda ingen politiker eller regering då det naturligtvis handlar om att hålla folk i arbete oavsett miljökonsekvenserna.
Ta Cementa som ex- Skrämseltaktik, arbetslöshet, betongbrist osv, en ypperlig mainstreamserie av lögner från deras sida- (som fö ägs av ett tyskt företag)
Cementa är sålunda så inkomptenta i sina miljöanalyser att miljödomstolen inte ens tar upp deras ärende för förlängning av bryttillstånd.
MD återremitterar Cementas miljökonsekvensanalyser och återigen får ett nej, varpå politiker som Bolund och Baylan går in använder ett myndighetsmissbruk i sin strävan att Cementa skall få fortsätta bryta kalk.

Det är just detta scenariot jag vill komma åt och till- Industrin och andra företag prioriteras högre än den enskildas rätt i form av jämlika kostnader genom t-skatter, malus system osv.
Politiker vet naturligtvis att personbilsföraren är ensam i Svedala därför är det naturligtvis lättare att sas köra över desamme.
Summan- Industrin lämnas därhän medans den enskildes rätt till konstruktiva åtgärder lämnas därhän.
#1474115

poseidon skrev: Om det nu va sååååå akut så är det väl bara å sätta trängselskatten till 300kr/passage?

Men detta är bara ett bevis på att det inte är så akut
På vilket sätt menar du att det bevisar att det inte är akut? Du vet att vi har demoktrati i Sverige va? Du vet att t.ex Miljöpartiet har en rätt liten del i bestämandet, och att vi nu har rätt svag mittregering där kontroversiella beslut är problematiska. Skulle man göra allt som egentligen behövs hade det krävts diktatur och polisstat. Det går inte att införa så strikta bestämmelser i en demokrati på det sättet. Man måste ha en vred överenskommelse för att saker ska kunna fortgå och "folk" ser oftq mest till sitt eget och blir det då dyrare för de själva röstar det på ett parti som lovar att ta bort miljökrav etc.

Det är inte enkelt att vara politiker idag. Det är fritt fram för publik på alla fullmäktigemöten runt om i landet och även vid riksdagen. Kanske borde fler göra lite besök för att se hur demokratin fungerar på riktigt istället för att bara tro och gnälla av sig på nätet. (Inte direkt riktat till dig utan rent generellt.)
#1474116
@EPSON, det där du skriver om Cementa är bara rent hittepå. Det är ett resultat av medveten förd politik genom införda Natura2000-områden, framdrivet av MP.

Sen dröjde det flera år innan MD avslog ansökan vilket gjorde att vi nu sitter utan cement inom kort.

Det är bara hittepå att Cementas utredning va så dålig, det fanns säkert brister. Men varför vänta flera år med att påpeka dem?
av Bannad
#1474117
@Joel.
"Men trängselskatten blir såklart kvar, en elbil tar lika mycket plats som en fossilbil."
Nu var det ju inte hur mycket plats en bil tar som införandet av T- skatten infördes för. Utan utifrån miljöaspekten.
Om det nu var så att skatten infördes pga av hur stor bil du har- om ja, då vet jag inte var du fått den infon ifrån. Elbilar släpper ju som sagt ut 0-- men ändå beskattas de?!?!
.
Ett sätt att staten tjänar pengar? ja- ett sätt att sätta miljön i centrum - Ja. Men elbilar har ju inga utsläpp- och då skall de naturligtvis vara undantagna av trängselskatten som vilar på miljöaspekten.
Rätta mig gärna om jag har fel...
#1474118
joel80 skrev: sön 14 nov 2021, 16:27
poseidon skrev: Om det nu va sååååå akut så är det väl bara å sätta trängselskatten till 300kr/passage?

Men detta är bara ett bevis på att det inte är så akut
På vilket sätt menar du att det bevisar att det inte är akut? Du vet att vi har demoktrati i Sverige va? Du vet att t.ex Miljöpartiet har en rätt liten del i bestämandet, och att vi nu har rätt svag mittregering där kontroversiella beslut är problematiska. Skulle man göra allt som egentligen behövs hade det krävts diktatur och polisstat. Det går inte att införa så strikta bestämmelser i en demokrati på det sättet. Man måste ha en vred överenskommelse för att saker ska kunna fortgå och "folk" ser oftq mest till sitt eget och blir det då dyrare för de själva röstar det på ett parti som lovar att ta bort miljökrav etc.

Det är inte enkelt att vara politiker idag. Det är fritt fram för publik på alla fullmäktigemöten runt om i landet och även vid riksdagen. Kanske borde fler göra lite besök för att se hur demokratin fungerar på riktigt istället för att bara tro och gnälla av sig på nätet. (Inte direkt riktat till dig utan rent generellt.)
Exakt vad miljörörelsen vill införa. Ecofascism.
Per Holmgren föreslog att allmäna val ska avskaffas.
Det är därför MP är det farligaste partiet och sannolikt därför så många extremister söker sig dit med miljön som förevändning.
av Bannad
#1474119
poseidon skrev: sön 14 nov 2021, 16:29 @EPSON, det där du skriver om Cementa är bara rent hittepå. Det är ett resultat av medveten förd politik genom införda Natura2000-områden, framdrivet av MP.

Sen dröjde det flera år innan MD avslog ansökan vilket gjorde att vi nu sitter utan cement inom kort.

Det är bara hittepå att Cementas utredning va så dålig, det fanns säkert brister. Men varför vänta flera år med att påpeka dem?
För att miljökonsekvenserna enligt Cementa var undermåliga. Om de föga skulle var det skulle naturligtvis m-domstolen tagit upp dessa till förhandling och utrett. Svårare än så är det inte.
Och om det inte var så svårt skulle diskussionen om Cementa inte uppdagats.
Att sedan MP står i främsta ledet gällande att kringå m-balken framstår ju inte som underligt i så fall.
  • 1
  • 25
  • 26
  • 27
  • 28
  • 29
  • 70
Framvagnsbalk Volvo 240

Upptäckte att framvagnsbalken är trasig[…]

Jag blev insåld på Tershine så j[…]

@batmac , Inte illa alls och den ser ju bra ut- M[…]

V90 Meka själv

@Kalle58 , Stort sett samma men handbromsen ä[…]