Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av snowman
Yaniz skrev: sön 14 nov 2021, 11:55 PCV och oljefilterhus är i detta fall samma sak. Det är inte bra att köra med övertryck, då det förr eller senare leder till att en packning kollapsar med oljeläckage som följd.

Jag är nästan 100 på att det är ett sprucket membran som orsakar "oljudet".
Hur vet man om det redan gått för långt? Du säger oljeläckage, kan man se spår av det i motorrummet eller är det till och med så att den droppar ner på marken?
av snowman
Yaniz skrev: sön 14 nov 2021, 13:27 En V50 men principen är densamma på en V70:

Alla instruktioner jag annars sett har inneburet att man blockar loss hela boxen men här byter de bara membranet, vet du om det är möjligt även på en V70 -08:a?
av Yaniz
Jag har gjort det själv på samma motor B5254T6 från samma år som du har, men valde att lyfta luftfilterburken för att få mer utrymme (ville inte riskera att tappa fjädern eller locket). Luftfilterburken är lätt att demontera när man väl har klurat ut hur man ska gå tillväga. Men ja, det är möjligt att byta membranet med luftfilteburken på plats, men det är trängre än trångt.

Att byta hela oljefilterhuset är onödigt!
av snowman
Okay, så det du har gjort är alltså något liknande vad man gör här :

Han säger att det är väldigt mycket jobb för att komma åt?

Jag har pratat med verkstäderna där jag bor och närmsta tiden att få det fixat är slutet av nästa vecka. De byter då hela boxen då de säger att den kommer vara full av olja. Nya boxen verkar kosta runt 2500 kr och man tror att jobbet tar 1 timme. Priset blir då runt 3700 kr inkl allt.

Det är dock lite länge att vänta så jag är fortfarande intresserad av att veta mer om hur det verkligen går till.
av Yaniz
Det där är gamla V70N. Det ser inte alls ut så på din V70III. Att oljefilterhuset är fullt av olja är trams och struntprat, du kommer att kunna byta membranet utan att spilla en droppe olja. Nedan är en bättre video. Han börjar plocka med luftfilterburken ca 5 min in på videon, men han gör det svårt för sig. Jag plockade inte bort närmelsvis av vad han plockar bort.

av Yaniz
apersson850 skrev:Noga räknat finns inga V70 III. Det finns V70, V70 N och V70 II.
Jo, jag är medveten om det men jag anser det vara logiskt att kalla den tredje generationen för V70 III (i likhet med alltfler onlinebutiker som tillämpar denna benämning för att undvika missförstånd).
av snowman
Ni som gjort detta har alltså valt att endast byta själva membranet, hur lång tid skulle ni säga att det tog på denna bil att göra? Hur vass meckare behöver man vara? Och var fick ni tack i membranet?

Jag är lite inne på att försöka mig på att göra det faktiskt om jag kan hitta något garage. Skulle det inte gå så kan jag alltid bogsera bilen till verkstaden.

Jag har ju gjort en hel del på bilen sen tidigare men det har främst varit olika leder, fönsterhissar, LED lampor och inget direkt i motorrummet.
av Yaniz
Det tog mig drygt 2-3 timmar att lösa det, men huvuddelen av tiden gick åt till att klura ut hur luftfilterburken skulle lyftas ur motorrummet (hittade inga instruktioner, så fick lista ut det själv). Idag skulle jag göra det på 30 min. Du behöver inte vara en "vass" mekaniker för åtgärda detta. Det är inte ingrepp i motorn det handlar om. Själv köpte jag membranet av en polsk handlare på eBay för knappt 200 kr inklusive frakt. Kom faktiskt i OEM Volvoförpackning med membran, fjäder och lock. Det märkliga är att OEM-membranet (Volvo originaldel) inte går att köpa löst i Västeuropa men säljs som Volvooriginal med Volvos logga och OEM-nummer i "lösvikt" i Östeuropa. Tillverkaren är med all sannolikhet tysk underleverantör, då oljefilterhuset, där membranet utgör en integrerad del, är av tyska fabrikatet Hummel.

Du kan köpa membranet här från svensk handlare: https://shop.klracing.se/sv/artiklar/me ... -tank.html

Lycka till!
av snowman
Var var det du beställde ifrån? Hade gärna kört på Volvo Original om man kan. Behövs det något annat än just detta membran? Skulle du säga att senaste videon i tråden stämmer väl överrens även på Volvo V70 -08 och uppåt?
Kamremsras

Ok, så frågan blir då om man ska[…]

Råd vid punktering

Snyggt Lennart! Hoppas jag kan bistå min ege[…]

Någon tidigare ägare som programmerat b[…]

OBD P0121

Någon som har koll på BJP-kitet eller […]