Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

6kr per mil för att åka Tesla? Ursäkta?
Hahaha.. Det såg jag inte ens. Tomten har räknat med typ snabbladdningspris på ALLA mil. BildBildBild

Lite som att man skulle köpa all bensin på biltema i enlitersflaskor och räkna på det.

https://www.biltema.se/en-se/leisure/ga ... 2000042389

Lövet skrev: lör 13 nov 2021, 21:56 6kr per mil för att åka Tesla? Ursäkta?

Fast den drar väl 2-3 kwh/mil?

Har du nyligen tecknat fast elpris eller inte kan styra din laddning så är väl inte det orimligt?

1.2kr/kwh typ och sen skatt, moms, och nätavgift osv på det. Blir typ 2.5kr/kwh

Ni tror liksom återigen att alla med elbil har Tibber, letar efter gratisel och bygger egna boxar för att styra laddning till de billiga timmarna.

Det finns de med Teslor som inte ens kan ladda hemma och måste ladda på ex Incharge stationer. Där kostar det 3.5kr/kwh om jag inte minns fel.

Vi skulle lätt hamna på +3kr/kwh när /om vi får till laddstolparna i vår samfällighetsförenings.
Investeringen skall betalas av och sen kostnad för ström.
Finns minst 1 Teslaägare som kommer ladda där.
Kalkylen gäller för just han, hur han betalar sin el och laddar och var och med vilka abb osv osv, jag får väl återkomma då han fått Teslan, vilket han best nu. Och han köper inte Teslan av ekonomiska skäl som man kan se, den blir såklart dyrast ppå både kort och lång sikt.
poseidon skrev:Fast den drar väl 2-3 kwh/mil?
1.6-1.8 ligger den på, men säg 2 för att ha lite marginal. Att de finns de som måste ladda dyrt för att de inte har egen laddning är förstås sant men är det ett rimligt sätt göra en jämförelsekalkyl? Att ta det absolut dyraste sättet att åka på?
Lövet skrev: sön 14 nov 2021, 11:57
poseidon skrev:Fast den drar väl 2-3 kwh/mil?
1.6-1.8 ligger den på, men säg 2 för att ha lite marginal. Att de finns de som måste ladda dyrt för att de inte har egen laddning är förstås sant men är det ett rimligt sätt göra en jämförelsekalkyl? Att ta det absolut dyraste sättet att åka på?
Ja, om man är tydlig med vad jämförelsen baseras på. Det är inte heller det dyraste, laddar du utan abonnemang på vissa laddstolpar så är det ju 8-9kr/kwh.
En sak som jag saknar i den politiska debatten (både nationellt, på unionnivå och internationellt/globalt) kring övergång från bränslebil till elbil är omfattande miljökonsekvensanalyser från utvinning och tillverkning till färdig bil, för olika märken och modeller..
Och egentligen borde det redan finnas motsvarande för bränslebilar, men då med mer fokus på var och hur själva bränslet framställts och vilka miljö/klimateffekter det blivit fram till pumpen på tappen.. Framställning och transport av bensin/diesel är ju sällan någon trevlig läsning.
Först när man har info om ovanstående så kan man fatta välgrundade beslut m a p miljö och klimat..
Okalettos skrev:En sak som jag saknar i den politiska debatten (både nationellt, på unionnivå och internationellt/globalt) kring övergång från bränslebil till elbil är omfattande miljökonsekvensanalyser från utvinning och tillverkning till färdig bil, för olika märken och modeller..
Och egentligen borde det redan finnas motsvarande för bränslebilar, men då med mer fokus på var och hur själva bränslet framställts och vilka miljö/klimateffekter det blivit fram till pumpen på tappen.. Framställning och transport av bensin/diesel är ju sällan någon trevlig läsning.
Först när man har info om ovanstående så kan man fatta välgrundade beslut m a p miljö och klimat..
Finns mängder av sådana anlyser. Hela den här tråden är full av sådana länkar om du tittar lite.

Sammanfattning: Även med framställning av batteri så är batteribilen bättre. Ja, även med genomsnittlig EU-elmix. Med svensk elmix är det ännu större förbättring men så ser det ju inte ut överallt.
Jag tror få i Sverige numera är skeptiska till själva ELbilen. Visst den funkar inte i innersta Norrland och infrastrukturen för laddning behöver förbättras. De är än så länge dyra och det finns få du kan dra husvagn efter.

Det stora problemet numera och de närmsta åren är elen. Det kommer inte räcka till både fossilfritt stål och elbilar.

Folk kommer tvingas till stora investeringar likt man gjorde för att bli av med oljepannor. De värmesystem som finns i äldre villor kan inte styras till att reduceras ner då elen är dyr.
Effekttariffer kommer tvinga folk att köpa nya värmepannor och styrning för elbilsladdning.
Nätavgifterna är svinhöga och de kommer öka med anledning av "klimatomställningen".

Det kommer vad billigt att köra elbil/mil men det kommer kosta på annat sätt.

Svensson blir lurad oavsett.

poseidon skrev:Jag tror få i Sverige numera är skeptiska till själva ELbilen. Visst den funkar inte i innersta Norrland och infrastrukturen för laddning behöver förbättras. De är än så länge dyra och det finns få du kan dra husvagn efter.

Det stora problemet numera och de närmsta åren är elen. Det kommer inte räcka till både fossilfritt stål och elbilar.

Folk kommer tvingas till stora investeringar likt man gjorde för att bli av med oljepannor. De värmesystem som finns i äldre villor kan inte styras till att reduceras ner då elen är dyr.
Effekttariffer kommer tvinga folk att köpa nya värmepannor och styrning för elbilsladdning.
Nätavgifterna är svinhöga och de kommer öka med anledning av "klimatomställningen".

Det kommer vad billigt att köra elbil/mil men det kommer kosta på annat sätt.

Svensson blir lurad oavsett.
Nej, elen är inget problem i det stora hela. Elbilar "tävlar" inte om samma el som de flesta industrier. Energitopparna som blir problematiska är dagtid. Där industri ska samsas med hushållsel vid morgonrutiner, matlagning och uppvärmning.

Elbilar har fördelen att de flesta laddar under natten, att de går att styra laddtiden på (behovet av el är oftast inte exakt utan de flesta behöver bara att den laddat klart tills morgonen).

De flesta har värmesystem hemma som går att styra mot elpriser med små insatser. Jag har en helt vanlig gammal (säkert 15 år) luftvärmepump som styrs mot elpris med hjälp av en liten dosa på väggen som agerar "fjärrkontroll" som är kopplad till internet.

Det finns uppkopplade vreden för gamla radiatorer som går att styra om man har det.
Det är alltså inte så omöjligt som många kanske tror att på ett billigt sätt ställa om lite.

För de som gör av med mycket el, vilket ofta är villaägare eller de med större fastigheter, finns det möjlighet att kraftigt minska sina kostnader med solceller. Överskottet kan säljas så att man över året ändå får bra ekonomi i det, även om nov - feb är mörka.

Folk har ibland så enormt svårt att se lösningar och vill bara älta problemen.
  • 1
  • 253
  • 254
  • 255
  • 256
  • 257
  • 445

Hej, mina säkerhetsinställningar till&ar[…]

På bilderna ser det bra ut men om du vill ta[…]

Behövde byta bakre länkarmsbussning h&ou[…]

@fjohan82 , Kommer du köra 30 000 mil med […]