Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av yuphin
Skall motorns värmenivå visas i displayen direkt när man startar bilen om man använt elektrisk motorvärmare?
Eller är det en fördröjning?
På min tar det sån tid att jag är osäker på om motorvärmaren fungerar
20211114_111831.jpg
20211114_111831.jpg (4.11 MiB) Visad 1506 gånger
Jag använder mig av värmaren rätt flitigt på min D4awd vintertid. Å sitter den i bara nån timme märks inget men då jag oftast låter den sitta i flera timmar så stiger tempmätaren en bit, så allt beror på hur länge den får sitta i.
Blev aldrig nån nämnvärd temperatur när jag använde dieselvärmaren, kunde låta den gå 30 min och mätaren hade bara rört sig en liten bit för att direkt sjunka lite när jag startade motorn.

För mig fungerade det mycket bättre att starta värmen 10-15 min innan avgång och sedan starta den igen, fast manuellt inne i bilen, för att sedan köra iväg lugnt. Då gick temperaturen alltid upp väldigt hastigt.
Jämfört med att köra iväg bilen kall eller låta värmare via VOC gå en längre stund för sedan köra iväg ljummen (om ens det?) så var kombinationen ovan överlägsen.
S65D skrev: tor 18 nov 2021, 09:46 Blev aldrig nån nämnvärd temperatur när jag använde dieselvärmaren, kunde låta den gå 30 min och mätaren hade bara rört sig en liten bit för att direkt sjunka lite när jag startade motorn.

För mig fungerade det mycket bättre att starta värmen 10-15 min innan avgång och sedan starta den igen, fast manuellt inne i bilen, för att sedan köra iväg lugnt. Då gick temperaturen alltid upp väldigt hastigt.
Jämfört med att köra iväg bilen kall eller låta värmare via VOC gå en längre stund för sedan köra iväg ljummen (om ens det?) så var kombinationen ovan överlägsen.
Hmmm låter som ett konstigt förfarande. Värmaren är på 5kW och blir inte motorn och kupén varm av det då vette faaan!
S65D skrev:Kupén blir varm men inte tempen i instrumentpanel vid kallt väder och 30 min dieselvärmare. Den kanske går halvvägs.
Självklart kommer inte dieselvärmaren kunna värma motorn till full driftstemp men värmer den till mitten så har du ju typ iaf 45-50grader och det är väl bättre än kall motor. Värmaren börjar med att värma motorn tills den kommer upp till en viss nivå sedan startar den att värma bilens kupé.

Jag hade testat med en annan WG-klocka. Kan hä[…]

Okej! Är hjullagret kass brukar det föra[…]

Vad heter det som är trasigt?

Kolla förresten hur det ser ut på andra[…]

Tex får man alltså på B96 dra v[…]