Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Man kanske inte ska jämföra NEDC med WLTP förbrukning. NEDC var en ren fantasiprodukt, där standarden t.o.m. tillät dig att tejpa över skarvar i karossen för att få lägre luftmotstånd. Det var i praktiken omöjligt att nå den förbrukningen.

WLTP är det i alla fall med förbränningsmotor möjligt att nå. Elbilar kan det bli lite svårare med, speciellt när det är kallt.

I de bilar jag provat har jag inte haft några problem att nå WLTP. Däremot måste jag väl medge att jag också oftast ligger över. :-D
Malmstroem skrev:Man kanske inte ska jämföra NEDC med WLTP förbrukning. NEDC var en ren fantasiprodukt, där standarden t.o.m. tillät dig att tejpa över skarvar i karossen för att få lägre luftmotstånd. Det var i praktiken omöjligt att nå den förbrukningen.

WLTP är det i alla fall med förbränningsmotor möjligt att nå. Elbilar kan det bli lite svårare med, speciellt när det är kallt.

I de bilar jag provat har jag inte haft några problem att nå WLTP. Däremot måste jag väl medge att jag också oftast ligger över. :-D
Jag har nått WLTP med Polestar 2. Under sommaren och när jag kört blandad körning med landsväg, lite stad och motorväg. Kör jag bara motorväg och dessutom ligger lite över skyltat blir det ingen WLTP-räckvidd. :)
Ändå imponerad av att jag klarade över 220km på Autobahn nu i veckan med ca 80% laddning vid start och ca 10% vid nästa laddare. Höll 160-200km/h på alla ställen det gick. :)
Northvolt gör lite framsteg i sin återvinningsanläggning.

https://teknikensvarld.se/nyheter/miljo ... -material/

Det här är en väldigt viktig del av framtidens batterier tror jag. Kommer kunna minska miljöpåverkan enormt. Om man kan återvinna 95% av materialen kommer det göra stor skillnad, troligen för priserna framöver också.
Nu gäller det just den här skribenten där han bor, alla betalar ju olika i försäkringspremier osv och här i norr har vi ju tack och lov ingen trängselskatt och vi har billigare service och försäkringar.
och entusiasterna behöver inet skrika att den jämförelsen är helt galen, alla vet ju att en gammal bil åker man såklart billigare i en än ny Kia elbil el vad det nu är, det fattar vem som helst. KJag kan ju åka i min gamla 740 i 20år till utan att det skulle kosta mer än att köpa en ny elbil.
Hahaha... han jämför 13-14 år gamla bilar med nya bilar.

Med samma sätt man man bevisa att etanolbil är sjukt mycket billigare än en dieselbil. Jämför vår 2011 års V60 T4F med en helt ny dieselbil och plötsligt har vi "bevis" för att etanol är billigast.

Nej det där var inte värt mycket i jämförelse mellan bilar. För att göra det rättvist måste man såklart jämföra något sånär liknande bilar i storlek, styrka och åkder.
  • 1
  • 252
  • 253
  • 254
  • 255
  • 256
  • 445

Hej, mina säkerhetsinställningar till&ar[…]

På bilderna ser det bra ut men om du vill ta[…]

Behövde byta bakre länkarmsbussning h&ou[…]

@fjohan82 , Kommer du köra 30 000 mil med […]