Här kan ni klottra av er sport, politik, efterlysningar m.a.o offtopic!!!

Moderator: Moderatorer

självklart kommer vi alla att få betala detta elhysteri på ett el annat sätt, pengarna ska in, så är det bara. Och redan idag gråter ju folk över elräkningen neröver i landet, så de spyr väl då de ska ladda bilen antar jag. Men det jämnar nog ut sig i slutändan hur man än vänder och vrider på det.
EPSON skrev: lör 13 nov 2021, 08:06
joel80 skrev: fre 12 nov 2021, 19:36 Folk på forumet också. ;)
Inte många år sen de flesta trodde jag yrade rejält när jag sa att 2025 är mer än hälften av alla nya bilar elbilar. Och det verkar ändå varit en för försiktig gissning.
Ja, du må ha rätt i detta. Om det målet skall nås så måste ökade förutsättningar till , och som jag tolkar det blir det mer än svårt då regelverket enl 2025 är så milt tilltaget.
Jag ser å ena sidan att Staten öser ut bidrag för en utfasning av fossila bränslen samtidigt som man förlorar miljarder på fossila skatteintäkter. Var skall dom förlorade skatteintäkterna från bensin/dieselskatter tas ifrån?
Den kan ju öka exponentiellt på icke elbilar. Nu är den 5000 kr i bilskatt per år och drygt 1% rena elbilar.

När det bara finns hälften kvar av bensin/diesel höjer man skatten på dem till 10.000 kr/år

När det bara finns 10% el/dieselbilar kvar höjer man till 50.000 kr/år

När det bara finns 1% besin/diesel kvar höjer man skatten till 500000 kr/år så blir intäkterna oförändrade över tiden

Och så kan man göra samna på bensin/diesel vid pumpen med så behåller man samma intäkter

:P :P :P
Derank skrev:lite som bredband till alla före 2000 och det såg vi ju hur det gick, inte klart än idag, 21år senare....................man bör nog tänka lite realistiskt,
Idag har 93,63% av alla hushåll tillgång till bredband via fiber.
Kan man lyckas med liknande utbyggnad infrastrukturmässigt (där man inte behöver ha per hushåll egentligen utan per område) så är det ju toppen.

EPSON skrev: Dessutom, om nu fossila bränslen snabbt, snabbt skall fasas ut och inte säljas, vad skall dom parkplatserna utan elstolpe användas till då, avställda fordon som inte kan köras utan fossilt bränsle, cykelpark, etc etc?
De flesta kommer inte behöva ladda överallt där de parkerar. Jag som kan ladda hemma parkerar oftare på "offentliga" p-platser utan laddare än på de med laddare även om de är lediga och tillgängliga nära där jag parkerar. Så det behövs absolut inte laddare på varenda parkeringsplats. I bostadshus däremot kan det nog komma att behövas framöver.

Läste nyligen om ett företag som jobbar med laddinstallationer i bostadshus, där de med sitt system installerar upp till 18 laddplatser på en 16A trefas. Sen fördelas det smart över laddarna efter behov. Där varje laddare också kan läsas av på hur mycket man laddat.

11kW totalt alltså... vilket under "normal parkeringstid mellan 18-07 kan ge ca 143kWh. Det är drygt 70 mil, fördelat på 18 bilar. Kör ägarna där i snitt mindre än 4 mil per dygn räcker det. En bil i Sverige går normalt ca 1200 mil per år. Alltså strax över 3 mil per dygn.

Systemet är uppgraderingsbart så man kan öka inkommande effekt om det behövs.
Derank skrev:självklart kommer vi alla att få betala detta elhysteri på ett el annat sätt, pengarna ska in, så är det bara. Och redan idag gråter ju folk över elräkningen neröver i landet, så de spyr väl då de ska ladda bilen antar jag. Men det jämnar nog ut sig i slutändan hur man än vänder och vrider på det.
Även söderöver är just elbilen fortfarande väldigt billig att ladda. Dels för att de flesta kan styra laddningen till natten då elen är billig, dels för att en ökning i elkostnaderna ändå inte gör speciellt mycket på en redan låg milkostnad. (Lite skit samma om det är 1.50kr/milen eller 3kr/milen. Det är ändå väldigt mycket lägre än om man kör med bensin/diesel.)

Det är inte elbilskostnaderna som är jobbiga bär elen höjs, utan t.ex uppvärmning och hushållsel som är svårare att styra.
av Bannad
joel80 skrev: lör 13 nov 2021, 13:53
EPSON skrev: Dessutom, om nu fossila bränslen snabbt, snabbt skall fasas ut och inte säljas, vad skall dom parkplatserna utan elstolpe användas till då, avställda fordon som inte kan köras utan fossilt bränsle, cykelpark, etc etc?
De flesta kommer inte behöva ladda överallt där de parkerar. Jag som kan ladda hemma parkerar oftare på "offentliga" p-platser utan laddare än på de med laddare även om de är lediga och tillgängliga nära där jag parkerar. Så det behövs absolut inte laddare på varenda parkeringsplats. I bostadshus däremot kan det nog komma att behövas framöver.

Läste nyligen om ett företag som jobbar med laddinstallationer i bostadshus, där de med sitt system installerar upp till 18 laddplatser på en 16A trefas. Sen fördelas det smart över laddarna efter behov. Där varje laddare också kan läsas av på hur mycket man laddat.

11kW totalt alltså... vilket under "normal parkeringstid mellan 18-07 kan ge ca 143kWh. Det är drygt 70 mil, fördelat på 18 bilar. Kör ägarna där i snitt mindre än 4 mil per dygn räcker det. En bil i Sverige går normalt ca 1200 mil per år. Alltså strax över 3 mil per dygn.

Systemet är uppgraderingsbart så man kan öka inkommande effekt om det behövs.
Det låter ju bra.
Nu är det ju inte så att jag menar 1 stolpe per parkering utan 1 stolpe/2 parkplatser tex-
Jag tittar ut och ser över 100 parkeringsplatser- det innebär 5 parkeringar som har tillgång till dessa laddstationer när den nya lagen är på plats.
När tillgången och kostnaden på fossilt stiger över folks plånböcker är detta en indirekt tvingad åtgärd som gör att folk helt enkelt måste investera i ett elfordon vare sig man vill eller inte.
Hur då 5 per 100 parkeringsplatser skall räcka är ju bara ointelligent att tro.

Sedan finns ju också de fastighetsägare som kanske bara har 15-17 eller 19 parkeringsplatser och dessa kommer då inte att omfattas av lagen.

Nu menar jag naturligtvis inte att det skall finnas laddare i varje hörn utan jag tycker nog att man har börjat i helt fel ända-
Det skulle börja med hyresgästbolagen, dom skulle ha/har en större chans att tillsammans påverka/lobba kommun, regering och riksdag men flatheten gör sig gällande istället vilket tyder på en motvillig tro på miljöhoten.
Det är ju t.ex lag på att alla platser vid nybyggen av parkeringshus ska ha förberedelser/kabelkanaler etc för att kunna sätta laddare på alla platser framöver.
av Bannad
joel80 skrev: lör 13 nov 2021, 20:04 Det är ju t.ex lag på att alla platser vid nybyggen av parkeringshus ska ha förberedelser/kabelkanaler etc för att kunna sätta laddare på alla platser framöver.
Förvisso men faktum kvarstår:
Lagen framstår som lam och direktiven i lagtexten bör ytterligare skruvas åt om meningen med allvaret gentemot miljöhotet skall uppfattas som reellt och trovärdigt.
Att staten sedan mjölkar medborgare på den sista fossilkronan genom miljötänk vet vi ju alla - genom trängselskatter, nya beräkningsförhållande genom bonus- malus systemet osv.

Betänk vidare,
om miljöhotet skulle vara så överhängande som gör gällandes i mainstreammedia och hos andra obskyra figurer som tolkar medvetna politikers syn på miljöhotet som Bla, Bla, Bla..Då faller tyvärr även där trovärdigheten gentemot mot vad som uppfattas som ett reellt miljöhot. Sålunda också genom ett oändligt miljöklagande och missnöje utan en tanke utifrån 1 enda lösning på desnamme blir som gemene vet- Reductio ad absurdumi.

Syvende og sist handlar det om att rikta, eller om du så vill tvinga medborgarnas miljökostnader till stat och företag för miljöomställningen kommer kosta multum för oss i Svedala.

Trängselskatten är dessutom ett ypperligt exempel på vad som kan inbringa dessa åtskilliga miljarder. (vem tror att trängselskatten kommer att försvinna om man kör en elbil?) Tex, Göteborgs kommuns anledningen till införandet var baserad på miljöhotet inlämnad till Mats Odell KD under Reinfeldts Allians.
det är ju bara att ett lysande exempel, trängselskatten:

"Huvudsyftena med trängselskatten är att minska fordonsträngseln i Stockholms centrum, förbättra framkomligheten och förbättra miljön i innerstaden."

Dert gick ju jävligt bra har vi märkt..........är det typ 15år sedan?

Visst, trafiken har minskat något, är det något man märker av som bilist, nä, lika trångt och bedrövligt i Stockholm iaf att ta sig fram. Har det hjälp på miljön.....nä......

Pengar har staten fått in men inget mer.

De dära miljözonerna som skulle införas överallt för några år sedan, blev det bättre av det......nä
Vet inte riktigt var ni vill komma. Trängselskatterna har fått stor effekt. Att det ändå är trångt är för att Stockholm växer.
Men det have varit mycket värre utan trängaelskatten. (Finns utredningar och data som visar det.)
https://www.trafikverket.se/resa-och-tr ... stockholm/

Miljözonerna blev väl rätt tama för qtt högern tog över och sänkte kraven?

Finns länder som inte är lika långt bak där som Sverige. England och London är ett exempel på en betydligt större stad som har mycket hårdare krav på bilar när det gäller utsläpp.
  • 1
  • 24
  • 25
  • 26
  • 27
  • 28
  • 70
Framvagnsbalk Volvo 240

Upptäckte att framvagnsbalken är trasig[…]

Jag blev insåld på Tershine så j[…]

@batmac , Inte illa alls och den ser ju bra ut- M[…]

V90 Meka själv