Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Plinkplonk
HerrDödén skrev: ons 10 nov 2021, 21:32 Många tillverkare prioriterar nu. BMW, VW och Volvo är bara ett par exempel. 60-serien står inte högst upp på listan vilket leder till att vissa funktioner kommer att saknas under överskådlig framtid.
Huvudet på spiken!
Prio ligger på en produkt som har tillräckligt låga volymer med tillräckligt höga marginaler för att fortsätta erbjuda funktionen/produkten, för de priser som man måste betala för att överhuvudtaget bli tilldelad funktionen/produkten av leverantören som det är nu.
Vad Volvo betalar för att överhuvudtaget kunna erbjuda BLIS och liknade funktioner kan säkert vara 10x det man normalt betalar.
Med en högmarginal/lågvolymprodukt som 90 serien inte valet ett särskilt svårt val.
Användarvisningsbild
av Microhulken
Brukar gå in och kolla lite på ”Care by Volvo” för att se om det kommer upp något vettig som är leveransklart och såg idag att man ändra 7 månaders leveranstid till 4 månader på V60 Recharge. Hoppas hoppas. :-)
Användarvisningsbild
av bem
En sak har jag inte fattat det här med chipbristen. Tesla lyckas komma runt problemet genom en lösning där de lyckats skriva om mjukvara så annan alternativ elektronik kunde användas som det inte är brist på. Nåt i den stilen. Varför har ingen annan biltillverkare lyckats med det Tesla lyckas med i chipbristens kölvatten? Lyckades Tesla med det nästan omöjliga som de andra inte klarar? Volvo har bevisligen inte kommit på nån alternativ lösning på chipproblemet. Plocka bort funktioner, som de flesta biltillverkare, har det hittills blivit som lösning på serierna utom 90-serien. Nåt som jag fick dra nytta av på min V90 T6 Recharge Inscription 2022, inget togs bort på den som man kan ”bli av med” på andra Volvobilar i de andra serierna. Så jag slapp en chipbrist edition Volvo.
/Bo
Användarvisningsbild
av Zanders
Typ alla tillverkare använder sig av radar när det kommer till hur bilen ska identifiera fordon och situationer runtomkring medans Tesla numera enbart(?) använder sig av kameror.
av Pakman123
Microhulken skrev: tor 11 nov 2021, 21:27 Brukar gå in och kolla lite på ”Care by Volvo” för att se om det kommer upp något vettig som är leveransklart och såg idag att man ändra 7 månaders leveranstid till 4 månader på V60 Recharge. Hoppas hoppas. :-)
Hade inte hoppats för mycket. Beställde en v60 T8 i typ mitten på September men har fortfarande leverans i April(7 månader totalt). Ringde och frågade hur de kunde skriva 4 månader helt plötsligt, men fick ganska diffusa svar. Något i stil med att ”hemsidan uppdateras varje vecka och kan vara missvisande” ”ingen kommer få en bil innan dig om de beställer idag”. Okej men någon måste aktivt ändra sidan till att det skall stå 4 månader. Varför? När det uppenbarligen inte stämmer utan fortfarande är 6-7 månader som gäller. Hade blivit riktigt irriterad om jag var en ny kund nu och beställde en bil med hopp om att den var 4 månader borta. De får bli lite bättre på att hålla informationen uppdaterad.
av Lockis
Pakman123 skrev:
Microhulken skrev: tor 11 nov 2021, 21:27 Brukar gå in och kolla lite på ”Care by Volvo” för att se om det kommer upp något vettig som är leveransklart och såg idag att man ändra 7 månaders leveranstid till 4 månader på V60 Recharge. Hoppas hoppas. :-)
Hade inte hoppats för mycket. Beställde en v60 T8 i typ mitten på September men har fortfarande leverans i April(7 månader totalt). Ringde och frågade hur de kunde skriva 4 månader helt plötsligt, men fick ganska diffusa svar. Något i stil med att ”hemsidan uppdateras varje vecka och kan vara missvisande” ”ingen kommer få en bil innan dig om de beställer idag”. Okej men någon måste aktivt ändra sidan till att det skall stå 4 månader. Varför? När det uppenbarligen inte stämmer utan fortfarande är 6-7 månader som gäller. Hade blivit riktigt irriterad om jag var en ny kund nu och beställde en bil med hopp om att den var 4 månader borta. De får bli lite bättre på att hålla informationen uppdaterad.
Jag tror nog 4 månader enligt CBV kan stämma. Annars kommer man hamna i blåsväder när leveransen inte sker i tid.
av Pakman123
Lockis skrev: fre 12 nov 2021, 11:00
Pakman123 skrev:
Jag tror nog 4 månader enligt CBV kan stämma. Annars kommer man hamna i blåsväder när leveransen inte sker i tid.
Det står ”beräknad leverans” så de har ryggen relativt fri.

Väntar som sagt själv på en bil från CBV, fortfarande med leverans i April, 7 månader efter godkänd beställning. Ringde ju också CBV igår och fick som svar att det förmodligen inte stämmer på sidan och att man inte får en bil innan mig om man beställer idag. Alltså åtminstone 5-6 månader bort från idag.
av Lockis
Pratade precis med min ÅF då jag ska ha ny bil och funderar på en ny Volvo.

V60 T8 Pro har beräknad leverans mitten av mars.
XC60 T8 Pro slutet av februari.

Denna informationen brukar stämma ganska bra.

För att jämföra har en V90 T8 Pro leverans i slutet av januari
av irrbloss
Jag har nyligen beställt en V60 Recharge T8 via Care by Volvo. Har fått ett mail där det står att jag kommer kunna följa leveransstatus och så vidare "inom några timmar" i Volvo Cars-appen. Nu har det gått över ett dygn, och jag ser inget i appen. Någon som vet hur länge detta brukar ta? Är det någon som fått upp någon status i appen? Ser enbart information om min nuvarande V70 där...

Är det förresten något förutom BLIS och CTA man missar? Jag har ju läst manualer och förundrats över alla funktioner jag skulle ha på min nya V60. Står tom om aktiv parkeringshjälp eller något, antar att detta inte ens går att få på V60, för jag hittar inga tillval någonstans som har detta. Kanske inget man använder, speciellt inte med en bra 360-kamera, men tyckte det såg så hi-tech ut när jag såg ett Youtube-klipp över hur det funkade :). Vad är det förresten för skillnad på Pilot Assist och Adaptive Cruise Control? Jag provkörde en V60 Recharge T6 (den modell som fortfarande hade ett fysiskt driving mode-hjul, är det tidig 2022 eller kanske 2021?). Där körde bilen praktiskt taget sig själv. Vet ej om detta var en kombination av Lane Assist och Adaptive Cruise Control, eller om den hade Pilot Assist? Den höll sig alltså i körfältet genom att styra själv mer eller mindre. Den bromsade in när det var bil framför som stannade för väjningsplikt, sedan började den rulla igen när bilen framför körde. Vilken/vilka funktioner kan detta ha varit? Kommer jag bli av med dessa funktioner på en sen 2022?
Användarvisningsbild
av bem
irrbloss,
Det var många frågor.
Min beställning (i feb. 2021) kom in på ”Min Volvo” dagen efter jag gjorde beställningen (hos min Volvohandlare). Det är väl när ordern finns hos Volvo som beställningen kommer in och kan ses i ens ”Min Volvo”.
Det är nog hela Driver Awareness som du inte får p. g.a. chipbristen. Det paketet består av BLIS med Cross trafic alert samt Bakre kollisionsvarning.
360 graders kamera går att få om man beställt det.
Förr gick det få Park assist där bilen kunde parkera själv.
I V60 R-Design Pro Edition verkar mycket ingå i Parkeringsassistans som 360 graders kamera osv men det står inte att självparkering ingår. Skumt, det gick välja till min V90 när jag beställde den i feb. 2022 (fast jag valde inte till självparkering, tycker jag kan fickparkera hyfsat själv).
Styrhälp är en del av Pilot assist.
Adaptiv farthållare kan kombineras med Styrhjälp.
Har man bägge funktionerna har man Driver Assistanspaketet. Adaptiv farthållare ingår i R-Design Pro Edition ser jag. Går köpa till paketet Driver Assistance på andra lägre utrustningsnivåer.
Fysisk Drive mode väljar-rull-vred försvann på 2022 early och förblir väl borta även framöver, man måste in i Centerdisplayens Inställning, Körlägen, för att byta körläge numera.

Lane Keeping Aid är ett förarstöd som ingår i alla utrustningsnivåer på en V60.
Denna funktion hjälper dig vid hastigheter över 65 km/h. Om du håller på att korsa en körfältsmarkering utan att du har slagit på blinkern kommer bilen att försiktigt styra dig tillbaka in i körfältet. Om den automatiska styrkorrigeringsåtgärden inte är tillräcklig eller om du fortsätter att korsa filmarkeringen varnas du via vibrationer i ratten. Observera: Föraren ansvarar alltid för hur bilen styrs. Funktionen är bara ett stöd.

Det är Pilot Assist tillsammans ned Styrhjälpen och Adaptiv farthållare som ger en komfortabel körning tycker jag. Men bara Adaptiva farthållaren utan aktiverad styrhjälp fungerar lika bra tycker jag.

Bygg en V60 på Volvo Cars hensida som du beställt din då ser du vad som ingår i utrustningsnivåerna och vad som ev. behöver beställas som extra utrustning.

Jag har en V90 T6 Recharge 2022 early där allt ingår du frågar efter (utom parkeringshjälp som kan parkera bilen själv). På 90-serien plockar inte Volvo bort nåt på grund av chipbristen, de har valt prioritera den serien, därför inget försvann på min V90 T6 Recharge 2022 early, som jag kört sen 21 aug. 2022.
/Bo
  • 1
  • 217
  • 218
  • 219
  • 220
  • 221
  • 315
Carplay trådlöst?

En dum fråga. Men nån smart kan sä[…]

V90 Meka själv

Hej Jag funderar på att köpa en V90, […]