Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av #27
Den har en stor bladfjäder..
Användarvisningsbild
av Lilja
För att 960n har multilink bakaxel vilket är en typ av traversbladfjäder istället för fjädrar.
av Nicklas79
oki dom svaren tackar jag för, men jag har sätt några som har sänkt sina 965or hur har dom gjort då.
av fanatic82
Jag satte dit dämpare bak från en 940 då sjönk den ner en hel del.

Det enda som behöver modifieras då är att man får kapa bort de små "hylsorna" som 960ns originaldämpare hänger på.

740/940 har nämligen ett mindre hål igenom där så den går inte att trä på där på "hylsan".

Jag har gjort så på min och det har fungerat i nästan ett halvår utan problem.

Kompositfjädern behöver man inte röra, då den ändå är lite mjukare, så den kommer låta bilen sjunka ner lite. men finns även en sänkningsfjäder att köpa hos din Volvohandlare, som kanske är lite styvare för lite bättre väghållning.

Tog även 2 varv fram på fjädrarna, blev ganska lagom
Användarvisningsbild
av Fastmoving?
Nackdelen med att bara byta till vanliga dämpare bak är att fjädern inte är gjord för att bära bilens vikt, den ska ha hjälp av Nivomatdämparna.
Resultatet blir att bilen kommer att slå genom mycket lättare bak.
Användarvisningsbild
av Tolvis
Nya nivomatic dämparna identifierar du genom att dessa ser ut som att hänga upp & ner, dessa ersätter föregångarna som har en nedre gummidamask och är veckad. Som oxå sagts, skall man inte peta in cyckelpumpar från 900 serien. Stötdämparna har en stor del av bärigheten tillsammans med fjädern. :-/O/
Volvo V60 2014

Ja men då slipper man ju trycka på den[…]

EX60

First ride med Elbilsmagasinet https://www.youtub[…]

Hej! Ska försöka hålla det kortfat[…]

Drive / Hold

Jag har förvisso en B4 men där deaktiver[…]