Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av wallentin
Usch det verkar krångligt vad man ska ha och inte ha. Ja hade gärna bytt mina chipningsbara styrenheter till något enkelt bara bilen funkar som den ska. F-n var det retar mej att ja köpte en chippad bil aldrig mer chippat! Nu vet ja att många kommer tycka usch och fy. Men har tittat på en opel astra caravan från 1996 borde ju inte vara några konstigheter med den. Hade ju tänkt behålla den här 945 bra tag för den startar ju alltid och är lättskruvad. Men nu vill ja helst bara bli av med den .
av wallentin
Växelådan blev lite tystare när ja bytte olja på den. Hur länge vågar ja köra med växellådan så? Någon som har varit med om att växellådan låst sej?
Användarvisningsbild
av lennarte
wallentin skrev: tis 09 nov 2021, 12:09 Ja menar finns det några varningstecken som man ska vara uppmärksam på att nu rasar växellådan snart?
Varningstecken har du redan fått
av hejpådig7777Volvo
wallentin skrev: ons 27 okt 2021, 12:20 Har en 940 ltt -96 med ett knackande ljud från växellådan. Det knackar på växel 3 och 4 men värst är det på 3:an. Har varit så i ungefär ett halvår nu blir bara värre för varje månad. Vad är det värsta som kan hända om ja fortsätter att köra med det så?
Troligtvis har tidigare ägare misshandlat växellådan. Jag har själv haft M47 lådan i många år, så jag vet. Den är väldigt slitstark om man kör normalt och inte belastar den med tunga husvagnar. Har du kollat att det är fullt med olja i växellådan? Det ska vara ATF olja Dexron 2 eller 3. Det finns ju påfyllningsplugg och avtappningsplugg på vänster sida av lådan. Det ska vara olja ända upp till kanten på påfyllningspluggen. Bara att känna med fingret i hålet. Jag har Volvos instruktionsbok för den här växellådan. Tyvärr lånar jag inte ut den. Om det börjar smälla i växellådan mer än oljudet som visades på filmen, så lär du få skrota lådan. Kör inte med bilen då. Den kan gå att rädda. Mvh Tobias
av wallentin
Ja kör fortfarande med volvon fast det hörs vinande ljud ifrån växellådan på 2,3 och fyran är det oklokt? Växellådan tycker verkligen inte om kylan. Kan ju knappt sälja den heller i det här skicket, så vad gör man?
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Efter att ha varit med om ett kapitalras på en M47, där varenda växel rasade förutom 4an, och bakhjulen tvärlåste sig mitt under en omkörning på 90-väg, så vill jag nog påstå att JA, det är oklokt att åka med en vinande växellåda.
Jag hade "tur" att det var på sommaren... Hade det varit halt och jävligt hade det nog inte gått lika bra för mig som det gjorde...
D4 vs T4

Jag har en v70 d4 2013 som jag är nöjd m[…]

Har haft volvon sen 2014 , hade gått 10000mi[…]

Volvo 760 elhissar

Hej, har en Volvo 760 1988 som elhissarna bak inte[…]

Den källa jag hittade påstod att &aum[…]