Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Turetupp
Så fort jag kört en sväng så tänds Låg batterispänning i displayen.
Har hållt på i ca 1år nu,men aldrig några start problem verkar börja under +15°
Volvo säger batteri hos oss 3000:- visst,men hur vet jag att det inte är generatorn som laddar dåligt?Provade idag att sätta på en batteri laddare,gick upp på 10 amp direkt men sjönk ganska snart ner till 2-3 amp känns inte som batteri fel.
Hur kollar man enkelt om generator laddar fullt,inte bara volten för den står på ca 14.2 på tomgång det är ampen jag vill veta och kan man bara byta laddnings modulen eller måste man byta hela generatorn?
Mycket frågor,hoppas någon kunnig kan svara.
Tack på förhand
Användarvisningsbild
av acman
Gör såhär.
Screenshot_20210302-165729_YouTube.jpg
Screenshot_20210302-165729_YouTube.jpg (55.68 KiB) Visad 515 gånger
Skickat från min SM-G981B via Tapatalk

av dannesk
Varför gör du inte ett belastningstest på batteriet för att se statusen på det, att bara titta på laddströmmen en laddare ger och att den gick ner till 2-3 A säger ingenting om batteriet. Börja med det så vet du statusen på batteriet. Är det originalbatteri i bilen så sjunger det nog på sista versen. Du anslöt inte laddaren på minuspolen på batteriet när du laddade?

Jag hade samma problem med varning med mitt gamla batteri så fort det vart kallt. Har fått bytt batteri 2ggr på min my17 pga kortkörningar och värmare som batteriet fått tagit stryk av. Nu har jag Biltemas AGM 95Ah och laddstausen går aldrig under 50% även om jag kör mkt värmare och kortkörningar.

Med tångamperemeter kan du ju se hur mkt generatorn laddar, vet inte om man kan se denna info med ett OBD2 verktyg.
En reset av BMS kan lösa problemet för stunden men är batteriet dåligt så kommer det tillbaka.
av Turetupp
Har belastnings provat det flera ggr,stannar precis i början på gula fältet går aldrig lägre.
Och om man laddar batteriet och det går ner på ca 2-3 amp från 10 då tyder det väl på att batteriet är i hyffsat skick.
Har en tångamp. men den verkar bara kunna mäta växelström.
Hur vet du att du har minst 50% kvar?
Råd vid punktering

Tack alla för snabba, relevanta och vä[…]

Någon tidigare ägare som programmerat b[…]

OBD P0121

Någon som har koll på BJP-kitet eller […]

Kolla så luftningsskruven på brän[…]