Här kan ni klottra av er sport, politik, efterlysningar m.a.o offtopic!!!

Moderator: Moderatorer

Jag har maxat i 153kW. :D
Mellan typ 1% upp till ca 30% kan jag ligga på 150kW, sen går det ner till 135-140kW upp till ca 40%, 125-135kW upp till ca 50%. Efter 50% går det ganska snart under 100kW och vid 60% är den nere på 80kW... Laddar man hela vägen till 80% får man inte i mer än mellan 55-65kW kring 80% laddning.

Ibland lite beroende på temperatur och jag vet inte vad toppar jag istället på kring 145kW. Blir inte så många sekunders skillnad i slutänden.
StefanN skrev:Ja, det finns inlägg med strax över 150 på facebook.
StefanN skrev:Ja, det finns inlägg med strax över 150 på facebook.
joel80 skrev:Jag har maxat i 153kW. :D
Mellan typ 1% upp till ca 30% kan jag ligga på 150kW, sen går det ner till 135-140kW upp till ca 40%, 125-135kW upp till ca 50%. Efter 50% går det ganska snart under 100kW och vid 60% är den nere på 80kW... Laddar man hela vägen till 80% får man inte i mer än mellan 55-65kW kring 80% laddning.

Ibland lite beroende på temperatur och jag vet inte vad toppar jag istället på kring 145kW. Blir inte så många sekunders skillnad i slutänden.
Jag laddade bara 10 minuter för att komma hem, så jag vet om den behöver mer tid på sig att komma upp i fart? Har bara snabbladdat 2ggr så har inte så mkt erfarenhet. (Min bil till höger, en BMW i3 till vänster)
C52F0924-B1EA-4B83-8FC1-0D9E78F82789.jpeg
C52F0924-B1EA-4B83-8FC1-0D9E78F82789.jpeg (2.1 MiB) Visad 250 gånger
Lövet skrev: Jag laddade bara 10 minuter för att komma hem, så jag vet om den behöver mer tid på sig att komma upp i fart? Har bara snabbladdat 2ggr så har inte så mkt erfarenhet. (Min bil till höger, en BMW i3 till vänster)
Du ska kunna ladda i minst 120kW. (Du har en 50 va? 55:an kan ladda 150kW)
Kan tänka på ett par saker som kanske kunde ha påverkat;
Hade du kört långt nog för att batteriet ska ha blivit varmt? (Osäker på om Audi har aktiv värmning för laddning..? Polestar har det sen senaste uppdateringen nu i oktober. Navigerar man till en snabbladdare ser den till att extravärma batteriet sista biten så att man får rätt temp för snabb laddning, tidigare behövde man ha kört nån timme typ för att batteriet skulle vara varmt nog för 150kW.)

Ev kanske laddaren delade på en toppeffekt. Alltså att BMWn snodde lite av effekten.
joel80 skrev:Du ska kunna ladda i minst 120kW. (Du har en 50 va? 55:an kan ladda 150kW)
Stämmer
joel80 skrev:Hade du kört långt nog för att batteriet ska ha blivit varmt?
Hade kört 14 mil så ja det borde vara varmt kan man tycka ;)
joel80 skrev:Ev kanske laddaren delade på en toppeffekt. Alltså att BMWn snodde lite av effekten.
Så kan det ha varit, vet inte. Det var 3 av 4 platser upptagna. BMWn laddade dock väldigt klent som du ser så det borde väl funnits kräm över?
Lövet skrev:
joel80 skrev:Du ska kunna ladda i minst 120kW. (Du har en 50 va? 55:an kan ladda 150kW)
Stämmer
joel80 skrev:Hade du kört långt nog för att batteriet ska ha blivit varmt?
Hade kört 14 mil så ja det borde vara varmt kan man tycka ;)
joel80 skrev:Ev kanske laddaren delade på en toppeffekt. Alltså att BMWn snodde lite av effekten.
Så kan det ha varit, vet inte. Det var 3 av 4 platser upptagna. BMWn laddade dock väldigt klent som du ser så det borde väl funnits kräm över?
Ja, borde det, om inte laddaren var begränsad.

Så här "ska" din laddkurva se ut. En av de "plattaste" där det går rätt snabbt långt upp i procenten.
Audietron50.png
Audietron50.png (131.01 KiB) Visad 235 gånger
joel80 skrev: mån 08 nov 2021, 16:37
Lövet skrev: Jag laddade bara 10 minuter för att komma hem, så jag vet om den behöver mer tid på sig att komma upp i fart? Har bara snabbladdat 2ggr så har inte så mkt erfarenhet. (Min bil till höger, en BMW i3 till vänster)
Du ska kunna ladda i minst 120kW. (Du har en 50 va? 55:an kan ladda 150kW)
Kan tänka på ett par saker som kanske kunde ha påverkat;
Hade du kört långt nog för att batteriet ska ha blivit varmt? (Osäker på om Audi har aktiv värmning för laddning..? Polestar har det sen senaste uppdateringen nu i oktober. Navigerar man till en snabbladdare ser den till att extravärma batteriet sista biten så att man får rätt temp för snabb laddning, tidigare behövde man ha kört nån timme typ för att batteriet skulle vara varmt nog för 150kW.)

Ev kanske laddaren delade på en toppeffekt. Alltså att BMWn snodde lite av effekten.
Känns lite som om man måste va tekniknörd för att leva med elbil.
Har aldrig hört att någon navigerat till en bensinstation för att kunna använda pumparna istället för 5L-dunk eller kört 4 mil extra för att tanklocket skall vara redo:-D
poseidon skrev:Känns lite som om man måste va tekniknörd för att leva med elbil.
Mja om det laddar 94kW eller 120kW är ganska ointressant. Det går fort nog båda. Det som däremot stör livet ur mig är hur värdelös själva processen är för att starta laddningen. Texten på laddaren är obegriplig. Proessen är obegriplig. Jag betalade med kort - varför kan inte processen vara samma som när man tankar? "Välj pump" med ett enkelt nummer? Nej nej nej. Här ska man trycka på nån knapp på ett ställe på laddaren. Själva kortet ska dras 50 cm under som har en egen display(!) och dessa synkar inte överhuvudtaget. Hur avslutar man laddningen då? Trycka på stop på skärmen? Nej nej. Först ska du hitta en undermeny som heter "Sessions" och välja "pump" som hette typ F03:1223 (<- på riktig är det ett skämt?) och dra kreditkortet igen (vilket inte står på skärmen att man ska göra) för att kunna trycka stopp.

Det är så tydligt att hela processen är gjort av systemutvecklare för systemutvecklare och man har överhuvudtaget inte testat det på vanliga användare. Det är så sämst att jag inte finner ord för det.

Min Audi-app i teorin ska kunna starta laddaren. Tror ni det gick? "Unknown Error" bara.

Det tog längre tid för mig att få igång laddningen än det tog att ladda...
poseidon skrev: Känns lite som om man måste va tekniknörd för att leva med elbil.
Har aldrig hört att någon navigerat till en bensinstation för att kunna använda pumparna istället för 5L-dunk eller kört 4 mil extra för att tanklocket skall vara redo:-D
Då behöver vi nog också säga att man måste vara tekniknörd eller Volvonörd för att äga en Volvo också, med tanke på hur många inlägg det finns här på forumet med kunskap och tips långt över det "vanliga". :)

Men Lövet har rätt i att vissa snabbladdare är jävligt underutvecklade. Bör lösa sig allt eftersom men första gången man snabbladdar hos en viss operatör är det ibland struligt.
Minst strul om man beställer några taggar eller kort innan så att man slipper hålla på med apparna eller krångliga menyer.
Men det finns stor förbättringspotential där minst sagt! :)
Senast redigerad av 1 joel80, redigerad totalt 0 gånger.
joel80 skrev: mån 08 nov 2021, 14:07 Nej, jag laddade nog 6ggr. 3 av stoppen gjorde jag under tiden jag åt, dom hade jag tagit oavsett laddning.

1-2 ytterligare stopp hade jag nog ev också gjort för att köra kaffe och kissa.

Så nu blev det 6-7 kortare stopp (inkl där jag lämnade av kompisen och inte laddade), normalt hade jag nog haft i alla fall 4 stopp.
Därav att det nu alltså tog kanske 1 timme längre än om jag blåst på med fossilbil.
Min reflektion är väl att det numera känns lika bekvämt att köra ner till Europa som med bensin eller diesel. Den där timmen extra är rätt lite i hela resan, och man får sig nån extra paus. :)

Med de fördelar jag själv i alla fall upplever i vardagen så är det klart överkomlig "kompromiss" på långresa.
Sen var det skitkul att köra stark och snabb bil på Authobahn, så på så sätt var resan roligare än alla tidigare resor neråt kontonenten. (Men just den delen går ju säkert att uppleva i en Porsche eller annan +400hk-bil också såklart.)
Ok, tackar för svaret. Inte alltid enkelt att hänga med när du skriver "sträck-körning" för mig är det att man kör i ett sträck utan paus. :-)

Så 6 laddstopp på resan då. Men 163 mil på 19 timmar är imponerande med både färja och 6 st laddstopp. Minsta paus man tar är grymt svårt att köra in har jag märkt. Ett snabbstopp så är långsamma husbilar miltals framför en.
  • 1
  • 21
  • 22
  • 23
  • 24
  • 25
  • 70
Volvo som inte startar.

Hej Har en 245 årsmodell 90 som plötsli[…]

jag startar bilen. står stlla när jag g[…]

V90 Meka själv

Det är väl inga konstigheter med dessa,h[…]