Här kan ni klottra av er sport, politik, efterlysningar m.a.o offtopic!!!

Moderator: Moderatorer

EPSON skrev:
joel80 skrev:
EPSON skrev:@Joel
Det tog 19h inklusive alla stopp och färjan. 8:00 - 03:00. Leverkusen - Gävle via Halland för att släppa av en kompis.
Svårt att se att man tar det så väldigt mycket snabbare med bensinbil, om man inte hoppar över mat-pauser och kaffe. :)
.
Hem körde jag hela resan i ett. 1630km.
.
Effektiv körtid (12 tim) utan stopp för laddning 1 630km 163 mil? Om, ja, ser jag det som "helt fantastiskt" Google maps säjer 17 tim- i ett streck- men du körde på 12 tim. Ok.
.
Ps i tråden är det önskvärt att hålla god ton mot varandra :-)
Jag får det inte till 12h någonstans?
08:00 till 03:00 är 19h.

12h hade varit lite extremt, det kan jag hålla med om! :)
.
Ja precis :-)
Stiila undran- sträckkörningen på 1 630km hem tog?
Jag fattar inte riktigt tror jag. Sorry.. söndagstrött. :)
Jag sträckkörde, med pausar för laddning och färja samt 10 minuter när jag släppte av kompisen.
Den sträckkörningen tog 19h så när som på några minuter.
Enligt google ska man köara det på ca 17h om man kör helt utan stopp. (Varken mat, toa eller tankning).
Jag tror man kanske kan klara det på 18h med ICE-bil om man skyndar sig rejält och inte har så liten kissblåsa som mig. :)

Snittfarten när bilen körde genom Tyskland (Köln till Puttgarden låg på 130km/h) Med tanke på lite rusningstid när vi drog och många ställen med vägarbeten längst med A1 är det svårt att köra fortare utan att bryta allt för mkt mot hastighetsgränsen. Där det var fri fart blåste jag på. 175-185km/h mest. Nån liten sträcka i +200km/h och även en liten del kring 150km/h där det var bilar framför.
joel80 skrev: sön 07 nov 2021, 17:42 Den sträckkörningen tog 19h så när som på några minuter.
Jag tror man kanske kan klara det på 18h med ICE-bil om man skyndar sig rejält och inte har så liten kissblåsa som mig. :)
Imponerande, så laddningarna under de 165 milen lade bara till totalt en timme på restiden jämfört med att tanka en vanlig bil.

Jag har kört stäckan och det brukar bli en tallrik spagetti på färjan rödby puttgarden och en tankning halvvägs vid brofästet på danska sidan för det är så mycket billigare i Danamrk och tar bara 5 min (aldrig kö vid pumparna) . Även om jag kör riktigt fort (160-200 ) där det går räcker ett tankstopp på resan.

Har absolut noll koll på hur ofta man behöver ladda en elbil om man brassar 160-200 km/h och hur lång tid varje laddning tar och om det är kö till laaddsationer. Men om det bara är en timma extra är det ju sjukt imponerande.
VolvoB20 skrev:
joel80 skrev: sön 07 nov 2021, 17:42 Den sträckkörningen tog 19h så när som på några minuter.
Imponerande, så laddningarna under de 165 milen lade bara till totalt en timme på restiden jämfört med att tanka en vanlig bil.

Jag har kört stäckan och det brukar bli en tallrik spagetti på färjan rödby puttgarden och en tankning halvvägs vid brofästet på danska sidan för det är så mycket billigare i Danamrk och tar bara 5 min (aldrig kö vid pumparna) . Även om jag kör riktigt fort (160-200 ) där det går räcker ett tankstopp på resan.

Har absolut noll koll på hur ofta man behöver ladda en elbil om man brassar 160-200 km/h och hur lång tid varje laddning tar och om det är kö till laaddsationer. Men om det bara är en timma extra är det ju sjukt imponerande.
Beror väl på hur man normalt tar paus. Hade totalt 3 matpauser, ca 25 minuter styck så inga långa. På den tiden hann jag ladda det jag behövde de gångerna. Övrigt så blev det nån laddning där man bara sprang på toa och köpte en kaffe. Då fick vi vid ett par tillfällen vänta 10 minuter vid bilen.

Skulle inte tagit alla stoppen med fossilbil, men ska man köra så långt på en dag behöver man stanna och lufta sig och framför allt äta så att man orkar. I allafall jag.
Har kört från England till Stockholm med bil/skåpbil flera gånger. Inte exakt samma sträcka men har ändå blivit/behövs några pauser. :)
joel80 skrev: mån 08 nov 2021, 13:13
VolvoB20 skrev:

Beror väl på hur man normalt tar paus. Hade totalt 3 matpauser, ca 25 minuter styck så inga långa. På den tiden hann jag ladda det jag behövde de gångerna. Övrigt så blev det nån laddning där man bara sprang på toa och köpte en kaffe. Då fick vi vid ett par tillfällen vänta 10 minuter vid bilen.

Skulle inte tagit alla stoppen med fossilbil, men ska man köra så långt på en dag behöver man stanna och lufta sig och framför allt äta så att man orkar. I allafall jag.
Har kört från England till Stockholm med bil/skåpbil flera gånger. Inte exakt samma sträcka men har ändå blivit/behövs några pauser. :)
Ok, tackar. Så du klarade 165 mil på 3 laddningar a 25 min = 1,15 min laddning, räknar man att det tar 15 minuter att tanka en vanlig bil så blir det ju bara en timme extra med elbilen som du säger vilket är sjukt bra.
Nej, jag laddade nog 6ggr. 3 av stoppen gjorde jag under tiden jag åt, dom hade jag tagit oavsett laddning.

1-2 ytterligare stopp hade jag nog ev också gjort för att köra kaffe och kissa.

Så nu blev det 6-7 kortare stopp (inkl där jag lämnade av kompisen och inte laddade), normalt hade jag nog haft i alla fall 4 stopp.
Därav att det nu alltså tog kanske 1 timme längre än om jag blåst på med fossilbil.
Min reflektion är väl att det numera känns lika bekvämt att köra ner till Europa som med bensin eller diesel. Den där timmen extra är rätt lite i hela resan, och man får sig nån extra paus. :)

Med de fördelar jag själv i alla fall upplever i vardagen så är det klart överkomlig "kompromiss" på långresa.
Sen var det skitkul att köra stark och snabb bil på Authobahn, så på så sätt var resan roligare än alla tidigare resor neråt kontonenten. (Men just den delen går ju säkert att uppleva i en Porsche eller annan +400hk-bil också såklart.)
För att återknyta lite till trådens rubrik.

Man skjuter på ändringarna 3-6 månader framåt.

24e november klubbas budgeten och från nån vecka efter det kommer även de eftersläpande bonusutbetalningarna att kunna börja göras.

https://www.regeringen.se/artiklar/2021 ... narelaggs/
EPSON skrev:Lite info för er som är intresserade ang laddtid Volvo.
https://www.polestar.com/se/ownership/t ... ffect=11kw
Bild
Bra sida, inte sett att dom hade det där.

Precis, Hemma får man i ca 5 mil i timmen om man behöver. (11kWh)
Jag har laddaren nerställd så den maxar 10A, så ligger kring 6.5kW max.

På offentlig laddare tar det ca 40 mil från några få procent upp till 80%. Hastigheten går dock ner på slutet så jag laddar inte alltid till 80% om det inte är så att jag gjort något annat under tiden så den ändå laddar. För det mesta laddade jag ca 10-70% på resan. Nån gång lite mindre och nån gång lite mer.

Edit:
Kanske inte superbra av Polestar ändå. Dom har inte alls tagit hänsyn till laddkurvan utan öagt tiden för snabbladdning (150kW) som en medelgräns. Att ladda 0-50% går t.ex mycket, mycket snabbare än 50-80%. Här är 0-40 samma tid som 40-80%. Det stämmer inte.
joel80 skrev:Kanske inte superbra av Polestar ändå. Dom har inte alls tagit hänsyn till laddkurvan utan öagt tiden för snabbladdning (150kW) som en medelgräns. Att ladda 0-50% går t.ex mycket, mycket snabbare än 50-80%. Här är 0-40 samma tid som 40-80%. Det stämmer inte.
Når det ens upp till 150kW? Min etron (som enligt många tester är bland det mest snabbladdande som finns på marknaden) nådde som max upp till 94kW igår på Ionitys 350kW laddare :oops:

Elbilars laddhastighet är den nya NEDC siffran :-D
  • 1
  • 20
  • 21
  • 22
  • 23
  • 24
  • 70
Volvo som inte startar.

Hej Har en 245 årsmodell 90 som plötsli[…]

jag startar bilen. står stlla när jag g[…]

V90 Meka själv