NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av tofo
Jo givetvis har jag lyssnat på alla tre alternativen till ljudanläggning i C30. Jag tyckte att alla tre, då jämfört med en ordinär vardagsrumsanläggning, lät erbarmligt dåligt. Fast som i en anläggning i en bil duger de. Därför valde jag den billigaste. Varför betala mer för något som ändå är dåligt blev min slutsats.
N.B dali, detta är igen bara min personliga åsikt. För övrigt har du inte ensamrätt på personliga åsikter samt att det är det ett forum är till för, vädra personliga åsikter. Det är nämligen inte alla, utan bara du som sitter inne med absoluta, oomkullrunkeliga, fakta.

Såg föresten i Volvo Life att konstruktören av Volvos ljudanläggningar kallade sig "Ljudnörd":-)
av bilgalen
tofo skrev:Jo givetvis har jag lyssnat på alla tre alternativen till ljudanläggning i C30. Jag tyckte att alla tre, då jämfört med en ordinär vardagsrumsanläggning, lät erbarmligt dåligt. Fast som i en anläggning i en bil duger de.
Men så där kan man ju inte resonera. En bil och ett vardagsrum har ju helt olika förutsättningar i flera avseenden. Struntade du i att köpa skinnklädsel till bilen bara för att du vet att en skinnsoffa i vardagsrummet har väldigt mycket finare skinn?
av dali
tofo skrev:N.B dali, detta är igen bara min personliga åsikt. För övrigt har du inte ensamrätt på personliga åsikter samt att det är det ett forum är till för, vädra personliga åsikter.
Skillnaden är att jag skriver att jag rekommenderar High Performance medan du i diverse omskrivningar mer eller mindre idiotförklarar alla som inte tycker som du:

"eftersom jag hellre lade pengarna på vettigare saker."
"det är ingen idé att slänga bort pengar på en dyr anläggning i bilen."
"lägg hellre 4900 på keyless eller än skön sportratt än att göra ett ordinärt bilstereoljud minimalt bättre"
"den som vill kan alltid betala 5000:- om han tror att han får ett bättre ljud"
"Varför betala mer för något som ändå är dåligt"

Ifrågasätter någon dina åsikter så bemöter du inte det som en vuxen, med fakta eller argument, utan hittar i stället på saker om den andre, misstolkar medvetet, lägger ord i munnen och använder andra omogna och väldigt simpla debattknep. Mycket vanligt i hifikretsar, där folk är mer eller mindre religiösa i sina övertygelser. Har man inga gångbara argument så försöker man styra bort diskussionen från ämnet. Jobbigt när någon ser att kungen är naken, eller hur?
tofo skrev:Såg föresten i Volvo Life att konstruktören av Volvos ljudanläggningar kallade sig "Ljudnörd"
Japp, du får nog ringa upp honom och såga allt jobb han gjort. Alla Volvos ljudpaket var väl skräp och bortkastade pengar, eller hur?

Som sagt, självutnämnda ljudexperter är de sista man ska be om råd när det gäller musikåtergivning. Vill ni se fler vuxna (?) människor bete sig som tofo så är www.hififorum.nu ett bra tips.

PS

Vi kan väl använda rickardrules inlägg på första sidan som en motpol till tofo:

Min erfarenhet är inte samma, grundstereon Performance duger för oss som inte vill spränga öronen av oss. Du kan säkert få lyssna på dem olika stereo paketen på bilia för att skapa din egen uppfattning. Jag anser det ej värt 5000:- extra för det.

Så vädrar man sina åsikter. Han och jag tycker inte likadant men jag respekterar hans åsikt och tycker att han framför den på ett bra sätt. Inga underförstådda "jag vet bäst"-formuleringar och ödmjukhet inför andras åsikter.

DS

EDIT: stavfel.
Senast redigerad av 2 dali, redigerad totalt 0 gång.
av tofo
Jag har inte sågat Volvos ljudkonstruktör. Det var dali som har sågat alla ljudnördar som idioter. Alltså även Volvos ljudkonstruktör eftersom han är en ljudnörd.
av dali
tofo skrev:Jag har inte sågat Volvos ljudkonstruktör.
OK, du har bara sågat alla anläggningar han gjort. Skillnaden är?
tofo skrev:Det var dali som har sågat alla ljudnördar som idioter. Alltså även Volvos ljudkonstruktör eftersom han är en ljudnörd.
När kallade jag alla ljudnördar för idioter? Citat, tack.
av tofo
Men bilgalen. Det är ju precist det jag menar. Hur bra ljudanläggning man än har i en bil så låter det ändå dåligt. Fast det är inte anläggningens fel utan det beror på att det är hopplöst svårt att få bra ljud i en bil. Därför tycker jag att en dyr ljudanläggning i bilen är som uttrycket "att elda för kråkorna".
av bilgalen
tofo skrev:Men bilgalen. Det är ju precist det jag menar. Hur bra ljudanläggning man än har i en bil så låter det ändå dåligt. Fast det är inte anläggningens fel utan det beror på att det är hopplöst svårt att få bra ljud i en bil. Därför tycker jag att en dyr ljudanläggning i bilen är som uttrycket "att elda för kråkorna".
Med det resonemanget är det väldigt mycket du måste avstå från i en bil eftersom mycket i bilar är just kompromisser. Förstår du inte det?

Att du sen har vissa värderingar gällande vissa tillbehör är ju en helt annan diskussion. Men som sagt, skinnet i en soffa är mycket bättre än det som finns i bilar. Så hoppas inte du beställde det!
av tofo
Just det. En bil har man för att ta sig från A till B inte för att lyssna till bra jazzmusik i. Skinnklädsel har jag för att den fortfarande är hel efter mina 25000 mil. I vardagsrummet duger det med tygsoffa eftersom den kastar jag och köper ny när den är för ful. Var sak på sin plats.

Välj gärna lamminerade rutor, de dämpar faktist lite av vinbruset. Sätt bara ingen solfilm på rutorna. Det är så fult, och ser så "bonnigt" ut. (kunde inte låta bli, alltid retar det någon:-) Dessutom är det trafikfarligt med solfilm. Sådär då var man självutnämnd rutexpert också :wink:
av bilgalen
tofo skrev:En bil har man för att ta sig från A till B inte för att lyssna till bra jazzmusik i.
Finns ingen bra jazzmusik. Popmusik är mycket bättre så det är ingen mening att du lyssnar på jazz. Nu vet du det 8)

Hoppas nu alla förstod ironin i mitt inlägg :)
av Shaapa
Verkar som många ventilerat sig och debatten börjar komma ner på en bra nivå igen, trevligt... och bra för blodtrycket. :)
tofo skrev:Just det. En bil har man för att ta sig från A till B inte för att lyssna till bra jazzmusik i.
Jag kan med viss fantasi förstå hur du resonerar. Du betraktar kanske musiklyssnandet som en njutning som helst bör göras i vardagsrummet på en riktigt bra utrustning eller i bra lurar för att verkligen musiken ska komma till sin rätt?
Visst, i så fall håller jag fullständigt med dig! Det är det optimala och ger en helt annan upplevelse än i ett bullrigt fordon.
Även om jag är totalt överens med dig i ovanstående resonemang skulle jag säkert ändå betala extra för att uppgradera originalstereon (som jag ännu inte fått äran att provlyssna). Varför då? Jo (min personliga åsikt är att) mindre dåligt ljud förhöjer bilkörningen. Man kanske inte spenderar så oerhört mycket tid i bilen men ett antal timmar blir det och av dessa en hel del tråkig landsvägskörning som garanterat blir mindre tråkig om man har en skaplig stereo i bilen. Dessutom tror jag transporttiden mellan punkt A och B mentalt känns kortare.

Där kan jag även helt och hållet köpa argumenten med laminerade rutor, förhöjer också bilkörningen positivt pga mindre buller.

Kör man mest 50 och 70-vägar och kortare turer plus inne i stan kanske dessa argument är mindre slagkraftiga. Då kanske pengar på parkeringsradar och annat är mer motiverat? Det är ju som sagt upp till varje bilköpare att själv väga dessa argument och fatta sitt eget beslut. Att ta beslut kan vara jäkligt svårt så jag kan även förstå att folk slänger ut en fråga på ett forum som detta för att få lite för- och emotargument i hopp om att det blir lättare att fatta ett beslut.

Hittade 4st Njord fälgar med nya däck p[…]

Bränslesystem v70 awd -97

Hej. Har bytt bränslerören på tank[…]

Jaha, bilen fryser tydligen trots att det är […]

Glädje och kul att så många v&ari[…]