Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Fattiglapp
Det finns en hel del jag gillar med min V60, men nu har ytterligare ett helt onödigt irritationsmoment uppkommit :bored: .
Volvo borde väl konstruera sina bilar för vinterväglag, vilket innebär att man byter däck (nej, året-runt-däck duger inte, oavsett vad Volvo i oseriös pengajakt påstår). Precis som gissningsvis ca 98% av insciption-ägarna i Sverige har jag inte 19” vinterdäck, utan kör på 18”.
Så, på med däcken och skall kolla lufttryck. Hittar dekalen snabbt - som bara ger tryck för 19”. Kollar manualen, där det finns ingen info mer än hänvisning till dekalen. Kollar manual på nätet, och hittar länk som heter ”rekommenderat däcktryck”! Perfekt! :-) . Tills jag klickar på länken och får felmeddelande om att sidan saknas :bored: .
Vad f-n sysslar ni med Volvo? Tryck en dekal med 18 och 19” (varför inte 20 när vi ändå håller på?). Så ökar chansen att era kunder kör med rätt tryck. Och ni slipper välja olika dekaler om bilen är insciption eller inscription expression. Billigare för er bättre för kunderna. Ingen nackdel överhuvud taget. Och skriv dessutom ner det i manualen…
Till frågan: vad är Volvos rekommenderade tryck på 18” för en V60 T6?
Användarvisningsbild
av fjohan82
250-270 kPa med 235/45/18.
Ladda ner appen Volvo Manual och lägg till din modell, sök sen fram Godkända däcktryck där detta står.
Användarvisningsbild
av frasse4
Kör samma tryck som 19"
av Fattiglapp
fjohan82 skrev: lör 06 nov 2021, 12:12 250-270 kPa med 235/45/18.
Ladda ner appen Volvo Manual och lägg till din modell, sök sen fram Godkända däcktryck där detta står.
Tack! Man kan tycka man borde hitta det under ”justera däcktryck”, men med ”godkända däcktryck gick det!
Användarvisningsbild
av fjohan82
Fattiglapp skrev: lör 06 nov 2021, 12:37
fjohan82 skrev: lör 06 nov 2021, 12:12 250-270 kPa med 235/45/18.
Tack! Man kan tycka man borde hitta det under ”justera däcktryck”, men med ”godkända däcktryck gick det!
Absolut, det är väldigt många underkategorier kors och tvärs i den där appen vilket gör den bitvis svårnavigerad.

Borde leda till skenade matpriser, saftig inflati[…]

OM RYSSEN KOMMER

Det har ju resten av världen vetat i år[…]

B230F går fett

Jag har felkoder för lmm och lambdan (ibland)[…]

Men är kabeln som strömtjuven satt p&ari[…]