Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Körde lite långkörning från Dalsland till Umeå ToR i veckan.

Vi normal körning på motorväg och landsväg kopplade den adaptiva farthållare ur vid flera tillfällen. Det var inga hinder framför, jag rörde vare sig broms eller gas. Det som gjorde det oroande är att varningslampan för Brake tändes vid två av tillfällena

Jag blev ju du lite fundersammen. Stängde motorn av sig kort eller vad är detta?

MY 2016, 13000 mil. Xc70 awd med den riktiga D4 (5 cyl)

Någon som har en idé?

//-amme
Tänkbart, men ABSlampan tänds inte. BRAKE lampan visas endast ca en sekund varvid bilen verkar återgå. Sedan får man koppla in farthållare igen. Borde inte avslappnande tändas om det vore fel på en givare och sedan lysa för att markera en felkod.

//-amme
Bromsbelägg, bromsvätska etc är OK. Att bilen kopplar ifrån utan felmeddelande känns ju lite märkligt
Vad är det för BRAKE lampa? Är det varningslampan för bromsarna som förr såg ut (!) så? Isåfall är det ju därför den kopplar ur och du har något fel på bromsarna, eller glapp någonstanns. Man skulle ju vilja misstänka lite låg nivå på bromsvätskan men det har du ju kollat. ABS systemet har ju egen varningslampa så ABS/DSTC borde inte vara inblandat.
Om det är bromsvarningslampan som indikerar t.ex. för låg bromsvätskenivå så kan det ju vara fel på den sensorn eller glapp i kontakten. Felkoder via VIDA borde ge svar men du kan ju så klart prova att lossa kontakten till givaren om den sitter rimligt placerad och klicka i den igen ett par gånger. Då ruckar du lite på givaren också så om den har fått lite smuts på sig inne i behållaren kanske det försvinner.
Jag har upplevt samma fenomen på min V70 -16. Att den helt plötsligt inaktiverat den adaptiva farthållaren när jag kör på E18. Sen går det inte att aktivera den igen på ett tag. Några gånger kom den tillbaka igen efter 10-15 minuter men oftast kom den inte tillbaka förrän jag stängde av bilen och startade igen. Inga övriga felsignaler visade sig.

Jag lämnade in den för felsökning hos Volvo på garanti som gjorde någon form av återställning och sen dess har den faktiskt fungerat bättre.

Tapatalking with iPhone 12 Pro
Kamremsras

Ok, så frågan blir då om man ska[…]

Råd vid punktering

Snyggt Lennart! Hoppas jag kan bistå min ege[…]

Någon tidigare ägare som programmerat b[…]

OBD P0121

Någon som har koll på BJP-kitet eller […]