Här kan ni klottra av er sport, politik, efterlysningar m.a.o offtopic!!!

Moderator: Moderatorer

StefanN skrev:Kan nån med lite mer kunskap ge lite klarhet i vad som gäller?
Vid min arbetsplats finns tillhörande parkeringar, både arbetsplatsen (fastigheten) och parkeringen ägs av kommunen som min arbetsgivare hyr av. Nu gjorde man om hela parkeringen, allt grävdes upp och gjordes om och då trodde man ju att det skulle komma laddplstser med tanke på:
När det byggs nya parkeringar eller vid större renoveringar av parkeringsplatser som inte hör till bostäder, t.ex. kontorslokaler krävs laddinfrastruktur till minst var femte parkeringsplats och dessutom måste det installeras minst 1 laddstation.
Här i stan har de ju byggt ett helt nytt område med både bostäder, ålderdomshem och butiker och kontorslokaler, finns inte en enda laddstation, finns knappt parkeringar, man har fått gjort ett gäng utefter vägen så några får platts.
En kommun behöver inte följa lagar och regler, det finns många exempel på detta.
Du kan alltid anmäla kommunen men det leder ingen vart alt tar så många år.
Samtidigt kan du glömma att få ok på något eget bygglov för resten av livet.
Derank skrev:Det är det jag menar, det fins inget som säger att det smackas upp stolpar bara för att det är ett nybygge. Många verkar tro det
Jo, det är ett krav i Plan & bygglagen sen nått år tillbaka.
Finns vissa övergångsregler etc där man har viss tid på sig. Vissa delar i lagen börjar gälla om ett par år retroaktivt om jag förstår rätt.

https://www.boverket.se/sv/PBL-kunskaps ... astruktur/

Reglerna ska tillämpas om antalet parkeringsplatser i byggnaden eller på byggnadens tomt överstiger 10 respektive 20 stycken.

Det är även krav på laddplatser vid ombyggnad/restaurering. Men där det då handlar om rätt omfattande restaurering.

Med ombyggnad avses i PBL ”ändring av en byggnad som innebär att hela byggnaden eller en betydande och avgränsbar del av byggnaden påtagligt förnyas”.

Rätt intressant del kring samfälligheter på den sidan:

"Kraven i PBL och PBF på laddinfrastruktur gör inga undantag för samfälligheter. Rättsläget är oklart i fråga om situationen då krav ställs på laddinfrastruktur men detta inte ryms inom samfällighetens anläggningsbeslut. Det finns visst stöd i rättspraxis för att anläggningsbeslut skulle kunna tolkas extensivt om det krävs för att uppfylla en laglig skyldighet (NJA 2015 s. 939). Det skulle i så fall innebära att anläggningsbeslutet inte kan anses utgöra ett hinder för att uppfylla lagstiftningen. Det är även möjligt att ansöka om omprövning av ett befintligt anläggningsbeslut hos Lantmäteriet."
Jag kan inte se så många situationer då det lagkravet skulle bli aktuellt för en samfällighetsförening. Möjligt kanske om halva carportlängan brinner ner eller om du gör om alla carportarna till garage.

Det gäller ju inte direkt för ommålning.
Det kanske öppnar upp för en lättare process.
Vill man restaurera sin parkering med att sätta upp ett antal laddare kan man ev hänvisa till PBL och på så sätt komma undan att behöva ändra anläggningsbeslutet.
av Bannad
Är det en allmän uppfattning om att det finns en myriad av krångliga betalningssystem när man skall ladda sin bil tex att ladda ner appar, swisha, laddbrickor mm?
Note: I april -21 fanns det i Svedala ca 9 000 offentligt finansierade Elstolpar som detta främst gäller.
Ja, just nu är det lite high chaparral på många ställen. Det finns 4-5 "stora" i Sverige. så skaffar man dom som antingen tagg eller app klarar man 90-95% av laddplatserna. Men sen finns det ett fåtal där man av nån dum anledning skapat egna lösningar lokalt.

Det håller på att tas fram lösningar och regelverk för "roaming". Idag finns det ett par aktörer som har en lösning där de kopplat flera av de olika laddopleratörerna till samma kort, men beroende på avtal mellan varandra har de då ibland en extremt hög roamingavgift. Bl.a sånna kort som vissa reportrar använt när det kört ner i Europa och lyckats få en kostnad på en bra bit över dieselpriset.
Jag körde t.o.r Köln förra helgen och min milkostnad för all laddning hamnade på ca 6,50kr/mil. Då med rejält hög fart på Autobahn, så med dieselbil hade det nog stundtals sörplat en liter milen. :)

Jag klarade hela den resan på ett laddkort plus en app.
Jag har Plugsurfing och via Polestar har de avtal med Ionity så priset där är ca 3:50kr/kWh.

Appen som jag behövde var för att ladda på en stople utanför kompisen vi besökte.

I övrigt laddade jag gratis vid ett hotell på vägen ner.
Hem körde jag hela resan i ett. 1630km.

Det tog 19h inklusive alla stopp och färjan. 8:00 - 03:00. Leverkusen - Gävle via Halland för att släppa av en kompis.
Svårt att se att man tar det så väldigt mycket snabbare med bensinbil, om man inte hoppar över mat-pauser och kaffe. :)

(Google maps säger 17:11 timmar om man kör i ett sträck.)
joel80 skrev: fre 05 nov 2021, 18:22
Derank skrev:Det är det jag menar, det fins inget som säger att det smackas upp stolpar bara för att det är ett nybygge. Många verkar tro det
Jo, det är ett krav i Plan & bygglagen sen nått år tillbaka.
Finns vissa övergångsregler etc där man har viss tid på sig. Vissa delar i lagen börjar gälla om ett par år retroaktivt om jag förstår rätt.

https://www.boverket.se/sv/PBL-kunskaps ... astruktur/

Reglerna ska tillämpas om antalet parkeringsplatser i byggnaden eller på byggnadens tomt överstiger 10 respektive 20 stycken.

Det är även krav på laddplatser vid ombyggnad/restaurering. Men där det då handlar om rätt omfattande restaurering.

Med ombyggnad avses i PBL ”ändring av en byggnad som innebär att hela byggnaden eller en betydande och avgränsbar del av byggnaden påtagligt förnyas”.

Rätt intressant del kring samfälligheter på den sidan:

"Kraven i PBL och PBF på laddinfrastruktur gör inga undantag för samfälligheter. Rättsläget är oklart i fråga om situationen då krav ställs på laddinfrastruktur men detta inte ryms inom samfällighetens anläggningsbeslut. Det finns visst stöd i rättspraxis för att anläggningsbeslut skulle kunna tolkas extensivt om det krävs för att uppfylla en laglig skyldighet (NJA 2015 s. 939). Det skulle i så fall innebära att anläggningsbeslutet inte kan anses utgöra ett hinder för att uppfylla lagstiftningen. Det är även möjligt att ansöka om omprövning av ett befintligt anläggningsbeslut hos Lantmäteriet."
Krav el ej, det smackas inte upp stolpar bara för att det är ett nybygge som många verkar tro,
  • 1
  • 18
  • 19
  • 20
  • 21
  • 22
  • 70

Startar du kalibreringen efter du bekräftat t[…]

Nej. Har ingen aning om hur man gör det. Bara[…]

Kamremsbyte V70N

Hej. Jag är ny här på forumet, s&a[…]

Hej! På mätarhuset som sitter i bilen f[…]