Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av AndS
Ska väl poängteras att systemet inte är gjort för att köras utan att hålla i ratten, utifrån att det kan kopplas från utan större varning än att symbolen för systemet ändrar färg.
Är endast en form av hjälpstyrning där föraren ska ha samma uppmärksamhet som när systemet inte är aktiverat, förhoppningsvis räddar Lane Keeping upp det om det (kan väl ha avaktiveras i menyn om man har den oturen?).
bem skrev: tor 04 nov 2021, 23:26
AndS skrev: tor 04 nov 2021, 20:46 När bilen var ny kunde jag få den att inte larma om att hålla i ratten, men nu gör den det eftet 30-60 sekunder skule jag gissa på.
Nu måste jag testa hur länge min bil håller sig på vägen när jag släpper ratten. Har trott det inte var så värst lång tid man kunde släppa ratten innan styrhjälpen föll ur. Jag har en "Google-bil" (V90 T6 Recharge Inscription 2022).
/Bo
Du har ju dessutom en ny funktion i din bil eftersom du har google.
Om du inte uppmärksammar varningarna om att styra bilen så kommer bilen att autmatiskt bromsa ner och stanna i filen. När bilen står still så ringer VOC:en automatiskt till SOS.
av LJN
Update: Körde till Örebro på em och aktiverade Pilot Assist och rörde inte ratten på en mil, farthållaren var ställd på 100 km/h. Bilen styrde perfekt och inga varningar eller avvaktivering mm.
Nästa mil, aktiverade Pilot Assist igen och kom därefter i ett hastighetsbegränsat område, sänkte farthållaren till 85 km/h och då kom "ratt-aktiveringen" igång. Och efter detta så fungerar systemet som "innan" Märkligt?
Användarvisningsbild
av S65D
Körde också på 100-sträcka med Pilot Assist och ACC på 100 km/h nyss. Fick ”styr bilen”-meddelandet efter cirka 10 sek gång på gång. Testade på raksträckor och i kurvigare delar.
Om det blåser mycket ute, har jag märkt att det kan ta längre tid innan den varnar och man måste hålla händerna på ratten igen.

Känns som om det är många och lite kraftigare korrigeringar som PA måste göra, så kan den uppfatta vissa av dessa som att man håller nätt i ratten, eftersom det blir ett visst motstånd i ratten när den korrigerar.

Nu killgissar jag dock..

Annars har jag för mig att det är 15 sekunder som är tiden innan den ska varna.. Vilket är en standard inom EU..
av AndS
Sedan finns det väl minst tre versioner av PA och även justeringar för dem i ev. uppdateringspaket.
Första är väl den i de första XC90 bilarna som bara fungerade på lägre hastigheter.
Version två kom väl med V90 modellerna och då får XC90 motsvarande.
Sedan kom version tre 2018-19 då det blev (om jag minns rätt) ett nytt styrservo med "finare" styrkorrigeringar och att PA kan kopplas samman med navigeringssystemet för att kunna hantera kurvor bättre.
Har man bytt till nyare komponenter t.ex. även bytt till bättre kamera, ny elektronik, etc, under åren så skulle även det kunna påverka hur bilen uppträder med PA, samt vilken programvara bilen har.
Och nu är det även Google som är med i bilarna.

Så det kan skilja mellan olika bilar och årsmodeller (eller vad man ska kalla det när något ändras av komponenter).
Användarvisningsbild
av bem
Prova i går kväll släppa ratten när Pilot Assist (Styrhjälp m.m.) var aktiv när jag körde på adaptiva farthållaren. Tog inte många sekunder efter jag släppt ratten och placerat händerna på knäna innan det kom meddelande i förardisplayen. Valde lägga händerna på ratten igen men hade jag väntat några sekunder till skall Pilot Assist styrhjälpen inaktiveras.

/Bo

Problemet ser nu ut att vara löst, vad jag ha[…]

Fel centerhögtalare?

Stämmer, bakdörrarna+ tak bak har ing[…]

finansiera V90

Spontant är det ett högre restvärde[…]