Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

VolvoB20 skrev:
poseidon skrev: tor 04 nov 2021, 14:31 Sen är ju ordet motorvärmare strikt kopplat till just motorvärmare å inte elbilsladdning. Det strider alltså mot stadgarna om föreningen upplät ev. motorvärmaruttag för elbilsladdning.
Intressant, då är det ju tex inte tillåtet med en elektrtrisk kupevärmare alltså i en vanlig bil, eller att använda en damsugare när man städar bilen i eluttaget då.

Dår får man väl inte förklimatisera en elbil heller då även om man inte laddar batteriet för det är ju kupe/batteri som värms upp och inte elmotorn.

Känns som det är läge att uppdatera de stadgarna då.
poseidon skrev: tor 04 nov 2021, 14:31 Kan tyckas larvigt men så ser det ut. Dessutom så är anläggning ändå inte dimensionerad för elbilsladdning via motorvärmaruttag, iaf inte om det är fler som skulle kopplat in.
Hur mycket effekt per plats är det dimentionerat för då för motorvärmarna. 1000 watt räcker ju i alla fall för 5 mil körning per dygn. Men det är kanske bara max 300-400 watt per plats?
Spela inte dum. Långvarig laddning av Elbil är skillnad mot 3h med 1000w motorvärmare/kupévärmare.

Dock, du har rätt att stadgar ofta är fyrkantiga och kanske inte moderna. Men det är för att de skall fungera över en längre tid. Laddstolpar räknas inte (ännu iaf) som en "stadigvarande installation" och därför anses de inte ingå i normalstadgarna. Det gällar alla BRF:er/samfälligheter.

Lantmäteriet är väl inte lika kortsiktiga som politiker som ena dagen skall ha etanolbilar, nästa gasbilar, nästa dieselbilar, nästa Elbilar och säkert om 5-10 år vätgasbilar.
poseidon skrev:
VolvoB20 skrev:
poseidon skrev: tor 04 nov 2021, 14:31 Sen är ju ordet motorvärmare strikt kopplat till just motorvärmare å inte elbilsladdning. Det strider alltså mot stadgarna om föreningen upplät ev. motorvärmaruttag för elbilsladdning.
Intressant, då är det ju tex inte tillåtet med en elektrtrisk kupevärmare alltså i en vanlig bil, eller att använda en damsugare när man städar bilen i eluttaget då.

Dår får man väl inte förklimatisera en elbil heller då även om man inte laddar batteriet för det är ju kupe/batteri som värms upp och inte elmotorn.

Känns som det är läge att uppdatera de stadgarna då.
poseidon skrev: tor 04 nov 2021, 14:31 Kan tyckas larvigt men så ser det ut. Dessutom så är anläggning ändå inte dimensionerad för elbilsladdning via motorvärmaruttag, iaf inte om det är fler som skulle kopplat in.
Hur mycket effekt per plats är det dimentionerat för då för motorvärmarna. 1000 watt räcker ju i alla fall för 5 mil körning per dygn. Men det är kanske bara max 300-400 watt per plats?
Spela inte dum. Långvarig laddning av Elbil är skillnad mot 3h med 1000w motorvärmare/kupévärmare.

Dock, du har rätt att stadgar ofta är fyrkantiga och kanske inte moderna. Men det är för att de skall fungera över en längre tid. Laddstolpar räknas inte (ännu iaf) som en "stadigvarande installation" och därför anses de inte ingå i normalstadgarna. Det gällar alla BRF:er/samfälligheter.

Lantmäteriet är väl inte lika kortsiktiga som politiker som ena dagen skall ha etanolbilar, nästa gasbilar, nästa dieselbilar, nästa Elbilar och säkert om 5-10 år vätgasbilar.
Tycker det är du som spelar dum.

Om det är anpassat för att man ska kunna plocka 1000w under 2 eller 3 timmar på morgonen så kommer det gå utmärkt att plocka 1000w under 6 eller 8 timmar då effektbehovet i området är betydligt lägre än tiden precis innan folk ska iväg till jobbet.
Dessutom kommer de flesta inte behöva det under mer än ett par timmar. Finns många som bara kör nån eller ett par mil per dag, och vissa använder inte bilen varje dag.

Det som behövs är smarta laddare och en installatör som förstår sig på last/effektbalansering.
Nu finns det ju inte ens eluttag att stoppa något i så.....

Sen läser ni heller inte inläggen ordentligt. Hur fakturerar man resp fastighetsägare faktiskt förbrukning genom ett motorvärmaruttag?

Samfälligheten får alltså inte sätta upp laddstolpar utan att ändra stadgarna. Förstår ni inte det kanske ni inte ens skall kommentera.
poseidon skrev:Sen läser ni heller inte inläggen ordentligt. Hur fakturerar man resp fastighetsägare faktiskt förbrukning genom ett motorvärmaruttag?
Schablonkostnad är en variant. Det kostar 300kr/mån extra på parkeringsplatsen eller likn. Det har min brors lägenheter så onekligen går det om man vill. Hur deras stadgar ser ut vet jag inte men det är HSB så det är med stor sannolikhet gjort på rätt sätt. Laddningen sker via box ej motorvärmaruttag då förstås.
Lövet skrev: tor 04 nov 2021, 18:44
poseidon skrev:Sen läser ni heller inte inläggen ordentligt. Hur fakturerar man resp fastighetsägare faktiskt förbrukning genom ett motorvärmaruttag?
Schablonkostnad är en variant. Det kostar 300kr/mån extra på parkeringsplatsen eller likn. Det har min brors lägenheter så onekligen går det om man vill. Hur deras stadgar ser ut vet jag inte men det är HSB så det är med stor sannolikhet gjort på rätt sätt. Laddningen sker via box ej motorvärmaruttag då förstås.
Precis. Problemet är ju ingalunda nytt. Vi hade schablonkostnad för motorvärmare. Kan man bara komma överens kan man ha det för laddning också.

Att ha dyra mätare och fakturering för att få millimeterrättvisa kan ju i slutändan bli dyrare.

Ska man ändå ha det är det väl bättre att satsa på ett system som klarar att balansera över samtliga platser istället för att bygga fast sig i ett som bara klarar 6-8 platser av 20 på parkeringen. Ett bra system ska ju klara fördela den el som finns tillgänglig på samtliga platser så man inte låser sig till 6-8 st. Även om det bara blir futtiga 1000 watt per plats så räcker det ju till 5 mil per dag. Och är det någon som kör mindre än det räcker det ju till mer för övriga.

Du skrev att kablar redan var framdragna. Hur mycket är de dimensionerad/säkrade för idag även om de inte är inkopplade ännu?
Systemen i sig har vad jag vet inga problem att hantera fler än 6-8 platser utan problemet är om man inte har tillräcklig strömförsörjning. Många (alla?) elbilar kan inte ladda med hur låg effekt som helst så när tillräckligt många vill ladda samtidigt går det inte längre att dela upptillgänglig ström ytterligare utan då måste man antingen ha mer total tillgänglig ström alternativt börja köa de som kopplade in sig sist.
SubMarine skrev: tor 04 nov 2021, 22:27 Systemen i sig har vad jag vet inga problem att hantera fler än 6-8 platser utan problemet är om man inte har tillräcklig strömförsörjning. Många (alla?) elbilar kan inte ladda med hur låg effekt som helst så när tillräckligt många vill ladda samtidigt går det inte längre att dela upptillgänglig ström ytterligare utan då måste man antingen ha mer total tillgänglig ström alternativt börja köa de som kopplade in sig sist.
Ja det är ju ett problem om bilarna inte kan ladda med tex 1 kW utan behöver en drös kW som minst. då blir det ju någon slags round-robin strategi som måste väljas.

Tycker det är totalt bedrövligt idag, Fördumningen är total. När man vill ha fakta finns bara glassiga broschyrer med noll substans och fakta som istället pratar om livsstilar och annat bjäfs som kändisreportage. Och frågar man en säljare så ser de ut som frågetecken och vet absolut inga fakta om bilarna man säljer, men fin kostym har man och italienskt kakel på golvet i hallen. Varför finns tex inte fakta med om vilka områden bilen kan regelera laddningn tex i tekniska data.
Gränsen bland många elbilar ligger på 6A.
Alltså ca 1380w.

Har man lite tillgänglig ström får man köa bilar ja. Allt eftersom de första fått tillbaka det de kört under dagen börjar resterande ladda.
Volvo B20,
Nog tror jag bilförsäljarna kommer bli mer pålästa allteftersom tiden går. För Volvosäljarna senast 2030 då alla Volvobilar som säljs skall vara eldrivna då. När jag beställde min V90 T6 Recharge 2022 i feb. (levererades 21 aug.) märkte jag att säljaren inte kunde så mycket om el-sidan av Rechargebilen. Tror nästan jag visste mer för hade läst på en hel del innan. Men då är det viktigt säljaren noterar det det de inte kan svara på och tar reda på det för att senare meddela frågeställaren svaren.
Jag misstänker en av de vanligaste säljtricken för att locka en elbils- eller laddhybridköpare är att säga räckvidden på el enligt tillverkarens uppgivna WLTP värde. Men i praktiken kan räckvidden bli kanske 20% kortare i vardagskörningen enl. min erfarenhet.
Köparen kan bli rejält besviken om man inte har klart för sig vad WLTP värdet egentligen säger.
/Bo
bem skrev:Volvo B20,
Nog tror jag bilförsäljarna kommer bli mer pålästa allteftersom tiden går. För Volvosäljarna senast 2030 då alla Volvobilar som säljs skall vara eldrivna då. När jag beställde min V90 T6 Recharge 2022 i feb. (levererades 21 aug.) märkte jag att säljaren inte kunde så mycket om el-sidan av Rechargebilen. Tror nästan jag visste mer för hade läst på en hel del innan. Men då är det viktigt säljaren noterar det det de inte kan svara på och tar reda på det för att senare meddela frågeställaren svaren.
Jag misstänker en av de vanligaste säljtricken för att locka en elbils- eller laddhybridköpare är att säga räckvidden på el enligt tillverkarens uppgivna WLTP värde. Men i praktiken kan räckvidden bli kanske 20% kortare i vardagskörningen enl. min erfarenhet.
Köparen kan bli rejält besviken om man inte har klart för sig vad WLTP värdet egentligen säger.
/Bo
Håller med.

På samma sätt har det ju varit med förbrukningssiffrorna. Alltså att uppgiven förbrukning sällan stämt i "vanlig" körning.
Stora Volvos har haft 0,4l/milen, men man landar sällan på mindre än 20% över.

Kommer ihåg att min V70 D3 hade 0,45l/milen som officiell siffra. Jag körde vanligast på runt 0.55-0.6l/milen, och då försökte jag hålla ner förbrukningen. Det är ju rätt stor skillnad.
  • 1
  • 251
  • 252
  • 253
  • 254
  • 255
  • 445

Problem med igensatt sotfilter . . . hmmm . . . . […]

Volvo som inte startar.

Hej Har en 245 årsmodell 90 som plötsli[…]

jag startar bilen. står stlla när jag g[…]

V90 Meka själv