Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Uggi
Hej,

Är i banorna att det är dags att köpa ny bil, men har senaste åren kört andra märken än Volvo så känner att man inte riktigt har koll längre.
Har försökt läsa runt lite och hittat oroväckande saker om D4 VEA, så tänker att man kan ställa frågan här om vad man ska passa sig för och vad man ska sikta in sig på.
Mina krav är att det ska vara en AWD och senaste faceliften.
av UnleashFusion
Uggi skrev: sön 31 okt 2021, 20:06 Hej,

Är i banorna att det är dags att köpa ny bil, men har senaste åren kört andra märken än Volvo så känner att man inte riktigt har koll längre.
Har försökt läsa runt lite och hittat oroväckande saker om D4 VEA, så tänker att man kan ställa frågan här om vad man ska passa sig för och vad man ska sikta in sig på.
Du kan vara lugn, när det gäller VEA handlade det mesta på D4or som var icke AWD, alltså 2WD.
Ska du köpa en D4/D5 AWD har du 5cyl motor
av Uggi
UnleashFusion skrev:

Du kan vara lugn, när det gäller VEA handlade det mesta på D4or som var icke AWD, alltså 2WD.
Det låter onekligen lovande.
Är det något annat man bör ha i åtanke för den modellen? Då kanske inte det sänkta rekommenderade intervallet för kamremmen gäller heller? När är det dags för kamremsbyte på den 5 cylindriga motorn? Så man inte råkar köpa en som precis är på gränsen och får börja med en tung service.
av UnleashFusion
Uggi skrev: sön 31 okt 2021, 20:41
UnleashFusion skrev:

Det låter onekligen lovande.
Är det något annat man bör ha i åtanke för den modellen? Då kanske inte det sänkta rekommenderade intervallet för kamremmen gäller heller? När är det dags för kamremsbyte på den 5 cylindriga motorn? Så man inte råkar köpa en som precis är på gränsen och får börja med en tung service.
Så som jag vet var det enbart VEA(icke AWD) men med 4cyl fick kamremsintervall från 24000km till 15000km
5cyl påverkades icke och kamremsintervall är vid 18000km

Du kan även prova. Car.info och kolla upp regnummer på den bilen och under "visa xxx fordonsuppgifter" får du fram olika siffror för olika serviceintervall såsom filtrar, dock inte 100% säker men 90% av det bör stämma.
av valln
Fast grejen med VEA är att den drar nog 1-2 dl mindre diesel än femman.
Det gör att du har 2-4 kronor per mil att reparera för.
av Lövet
Främst på papperet dock ;)

I konstant fart skiljer inga 2dl per mil i verkligheten. Det stora "felet" på femman är automatlådan, i stan är VEA mkt snålare pga mindre slir i automatlådan inte motorn i sig.
Användarvisningsbild
av apersson850
Skräp vore det ju annars. Mindre slagvolym, färre cylindrar och flera års utveckling.
Jag gillar ljudet bättre på femmorna. Men jag har inte haft fyrcylindrigt på närmare 30 år, så det är väl bortskämdhet.
av monza
Femman är en järnåldersspis men den snurrar o går även om de rovorna har en förmåga att börja dra olja när den kommer upp i lite mil. Inte någon som har en femma som drar olja men lika fullt står folk o fyller på när mörkret lagt sig på kvällen. :)

Att fyran skulle dra mindre är inte självklart. Volvos lista av snåla motorer är rätt kort...
Användarvisningsbild
av apersson850
En del klagar ju på att deras VEA lapar i sig olja utan att gått många mil.
Min femma gjorde av med en del, men sen den läckande packboxen till vakuumpumpen upptäcktes och åtgärdades är det minimalt. Går nog att köra Volvos långa rekommenderade bytesintervall utan att fylla på.
Råd vid punktering

Tack alla för snabba, relevanta och vä[…]

Någon tidigare ägare som programmerat b[…]

OBD P0121

Någon som har koll på BJP-kitet eller […]

Kolla så luftningsskruven på brän[…]