Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av JensLöfgren
Hej

I fredags var jag och köpte en V70 2.5FT 2011 provkörde bilen på fredag utan problem körde hem bilen 8 mil utan problem på lördagen. Körde på söndagen utan problem. Men idag åkte jag en tur på 5 mil utan problem dit men sen när jag kom hem efter igen efter dom 5 milen så märkte jag att vänster bakbroms ligger på så det stinker bromsar och det osa om skivan. Det låter om oken när man använder parkeringsbromsen så det verkar inte vara nå fel på motorerna och jag har inga felkoder.

Tyvärr är bilen för gammal och mycket mil för att bilfirman skulle lämna några garantier. Men jag är inte bitter för det.

Har ni några tips på vad det kan vara?. Jag har inte haft någon direkt "modern" bil tidigare. Byta belägg och skivor är inget problem för mig. Dock hatar jag allt som har med bromsvätska och luftnipplar och luftning att göra så jag vill gärna slippa byta ok just nu.

/Jens
Användarvisningsbild
av Micce1980
Hur långt har den rullat? Garanti är en sak men kan finnas en liten chans på ”konsumentköplagen fel som upptäcks inom 6 månader”. Om du ej fått den billigt eller att den rullat väldigt mycket.
Hade börjat med det enklaste; att kolla så att glidpinnarna är rena och infettade samt att beläggen rör sig lätt i sina spår.

Annars kan det ju bero på beläggning/rost på kolv lr rost inne i själva oket/cylindern.
Användarvisningsbild
av apersson850
På våra XC70 har det oftast varit själva belägget som kärvat i oket. Kolven har pressat belägget mot skivan, men sen har det inte gått tillbaka när kolven gjort det.
Bilen rullar lätt och den börjar rulla direkt man lägger ur handbromsen i backe. Men ändå så ligger det an. Men jag beställde nya skivor och belägg från Autodoc. Blev inte dyrt även fast jag tog märkesbelägg. Så när jag byter skivor och belägg ska jag göra rent allt + smörja in glidpinnar m.m och hoppas det löser problemet.
Råd vid punktering

Tack alla för snabba, relevanta och vä[…]

Någon tidigare ägare som programmerat b[…]

OBD P0121

Någon som har koll på BJP-kitet eller […]

Kolla så luftningsskruven på brän[…]