Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av DrGoofy
Hej! Har en V70 aut -97 där handbromsen tar kanon framåt men ej bakåt(som en släpvagn ung). Någon med en förklaring? Kassa bromsband?
Användarvisningsbild
av eiskall
Kan vara handbromsbeläggen som delvis lossat från fästplattan och lägger sig på nåt konstigt sätt när bilen rullar bakåt.

För övrigt ligger tråden i fel forum, men det ordnar nog nån moderator till snart.
Användarvisningsbild
av Phantom
Som jag ser så ligger tråden i rätt forum då det är en -97 V70 :wink:

Vad jag hört så tar handbromsen kraftigare framåt än bakåt, har jag fel så är det säkert någon som rättar mig :???:
Men då du har automat så är det väl inga problem när du lägger i P-läget :roll:
av Fisketorp
Fick samma fenomen på min 855a när vi bytte bromsar.

då spände vi ytterliggare (vid hjulen) då tog den bra bakåt med, tyvärr höll det inte mycket längre än besiktningen, så nu är hambromsen i stort sett kass bakåt=(

Beror möjligen på att vi gjorde fel vid handbroms spänning.
vi släppte aldrig inne i kupen som man tydligen ska göra.

På min förra bil tog handbromsen lika bra bakåt som frammåt(känndes det som iallafall)

borde det inte vara ungefär lika på volvo då man även kan parkera i uppförsbacke=)

//Martin
av *pettson*
Fisketorp skrev:Fick samma fenomen på min 855a när vi bytte bromsar.

då spände vi ytterliggare (vid hjulen) då tog den bra bakåt med, tyvärr höll det inte mycket längre än besiktningen, så nu är hambromsen i stort sett kass bakåt=(

Beror möjligen på att vi gjorde fel vid handbroms spänning.
vi släppte aldrig inne i kupen som man tydligen ska göra.

På min förra bil tog handbromsen lika bra bakåt som frammåt(känndes det som iallafall)

borde det inte vara ungefär lika på volvo då man även kan parkera i uppförsbacke=)

//Martin
Bromsen ska låsa lika bra framåt som bakåt. Jag vet många som haft problemet. Ingen har monterat fel eller justerat fel enligt sej själva. Men efter att ha rivit systemet några ggr så finns inte problemet kvar?..
Själv har jag ALDRIG nånsin fått det symtomet på en bil som jag jobbat med. Jag säger inte att jag gör rätt men nånting måste det beror på för materialet har varit av olika fabrikat.

Men när ni nu monterar backar. Ni struntar blankt i spaken först.
Ni justerar in backarna vid hjulen och tar bort skivorna.
plockar av backarna och monteringsdetaljerna.
Slipar bort rostkanten i skivan (om den återanvänds). Om det är en ny thinnertvättar ni trumman invändigt för den är ju oljad för att inte rosta, liksom resten av skivan.

smörjer upp handbromsleden och justerstången.
Monterar backarna korrekt
Monterar skivan, drar fast den med några bult så att den sitter korrekt vid injusteringen.
Justerar nu ut backarna så att handbromsen låser hårt med bara justeringen. Släpper några hack på justeringen så att bromsen precis går fri. Den får till och med ligga på lite lite på varvet om så krävs. MEN den ska gå att röra lätt med handkraft.
När bägge sidorna är gjorda så ska SPAKENS läge justeras.
Och spaken SKA TA mellan 5-8 hack. Det är inte för att det är roligt utan det har med hävstångseffekten att göra. Den är växlad för att du ska vara som starkast mellan 5-8 hack. OM du använder begagnade skivor så: Nu ska bilen provköras lite, kör bilen sakta med handbromsen nåt hack i.. så att backarna slipar lite grand i trumman (kör ett par hundra meter. Håll gärna i spaken så den dras åt och släpps. Efterkontrollera om justeringen är korrekt. När allt detta är gjort ska bilen stå likabra framåt som bakåt. Dom som använder nya skivor skippar provkörningen, det ska fungera kalas redan från början då.
Falsklarm av insekt?

För tre veckor sen löste larmet ut en kv[…]

Polestar 2 är trevlig att köra, men f&[…]

Inga problem så länge skarvningarna &au[…]

Prestige Performance

Hej. Undrar bara kort om någon här vet […]