Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Stemag
Hej
Jag har en V90 2019 D4 AWD som jag har haft sen i våras. Då hade den gått 8400 nu har den gått ca: 9500 mil.
Jag försöker vara lätt på gasfoten och kör på Eco drive för det mesta. I början låg jag på en förbrukning på 0,65 i snitt och tycker det är helt ok för en så pass stor/tung bil.

Nu på senare tid tycker jag att förbrukningen har gått upp lite grann, ligger på 0,75-0,80 i snitt.
Visserligen var det mera landsväg under våren och sommaren och nu under hösten har det varit lite mera stadskörning och kortare resor. Och en del med släp. Men jag tycker ändå att det är lite väl hög förbrukning? Om jag nollställer mätaren så ligger den ändå kring 0,75 i snitt.

Jag har 2.5 kg i däcken och kör ingen värmare.
Någon som känner igen detta, är det normalt?
Användarvisningsbild
av HitTheRoadJack
Ja stadskörning ökar förbränningen med minst 25% och sliter på bromsbeläggen, alla delar på bilen slits med Gasa o Bromsa körning. Pumpa däcken hjälper bara på landsvägen. Fyi har jag 2,7 i mina för att få bättre rull. I stadskörning är det bättre att köra med Comfort läge så motorn får lite flås för att, min tro hålla EGR ventilen i bättre trim så den inte sotar ihop. Jo breda däck drar mer soppa. Det blir 10% mindre med vinterdäcken :-)
av least
6,5 liter per 100 km låter redan det högt för en diesel.
Särskilt om du kör mycket landsväg.
Låter som att körprofilen är ryckig.
av Xanthopteryx
Känn på bromsarna efter en tur - är någon onormalt varm?
Får den inte tid till regenerering av filtret om du kör massa korta sträckor? Om du bränner av en entimmesresa (till något fint utflyktsmål) och så lika hem igen, typ landsväg/motorväg (så att det körs på ordentligt), blir det skillnad efter?
av beachman
Jag tycker v90 är törstig, men det har alla volvobilar jag ägt varit.

Låter ändå väl mycket i ditt fall, jag ligger för tillfället på 0,62 enligt VOC, v90cc d4awd. Då kör jag ca 90% landsvägskörning med det normala körläget och håller hastighetsgränser och försöker planera körningen för att minimera inbromsningar.

Jag får lägre förbrukning på asfalt med dubbdäcken på jämfört med sommardäck.

Tycker även att förbrukningen i snitt ökat lite sedan bilen var ny. Kan reduktionsplikten ha ökat förbrukningen? Eller så kör jag bara slappare :-D

Ett välladdat batteri i kombination med elektrisk motorvärmare gör också sitt. Jag pluggar nästan alltid i motorvärmare med calix-laddare om det är kallare ca +5c
B30a i en 740?

Det är möjligt att regga. Men.... D&arin[…]

En tanke jag har haft i huvudet ett tag. Med tan[…]

Jag plockade bort plastskydden för trö[…]

Borde vara trycksensorn, och inte regulatorn med f[…]