Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Kimmen90
Köpt en v90 2018 års modell, ca 15k mil begagnad hos en bilhandlare i slutet av sommaren.

Varudeklarationen säger "N" slitage på samtliga punkter.
Dock dyker det upp fel efter fel.
Fykt baklykta
Dålig lukt i kupé vid fuktigt väder
P-sensor som bråkar då väder växlar mellan +&-
Låsning via handtag fungerar sporadiskt på en dörr.
Bakdörrar som fryser då det rinner in vatten mellan dörr och kaross.
Volvo tar inte detta då garantin är slut men hur mycket kan jag lägga på säljaren. Säljaren har slutat svara på mail.
Hatar att gnälla men en bil för över 250k borde väl man klara utan besök hos verkstaden första året. :-/
Jag tänker inte försvara säljaren, men ett par "fel" är ju sådant som man får åtgärda och förebygga själv vid skötsel och egen service. Jag tänker t.ex på att kupéfiltret skall bytas. Det förekommer att svamp- och mögelsporer och bakterier "tar säte" i filtret och blommar upp när det blir fuktigt. Eventuellt får man göra rent filterbehållaren också. Klorin brukar ta kol på sådana djur. (Det luktar det också, men det är bara en kort tid)
Frysande dörrar drabbar alla bilister förr eller senare. Speciellt dom som inte har varit förutseende och strukit på silikon på kanterna där gummilisterna ligger emot, inför varje vinter. Sådana medel försäljs på närmaste större bensinstation. Finns i ett flertal former. T.ex sprayburkar, våtservetter eller plastflaskor med appliceringssvamp.
av Lövet
Handtagen som fryser är det ingen mening att du reklamerar. Inte ens nya V90 har fungerande handtag vintertid. Volvo har ingen lösning.
Låsningen är nog Keyless-relaterat. Den skulle jag försöka reklamera.
Lukten kan du försöka lösa genom att byta filtret först. Om det är så enkelt så låt det passera. Slitdelar är svårt att reklamera.

Man måste också acceptera att N betyder "Normalt för 15.000 mil". Inte felfritt.
av Lockis
Vad exakt är det för dålig lukt vid regn? Tidiga leveranser hade problem med limmet på gummimattan på förarplats. Luktar typ kattpiss/ammoniak.

Har du köpt via ÅF har du rätt att reklamera sådant som inte är normalt. Tex fukt i bak lyktorna. Ganska vanligt fel dessutom. Kupé filer bör vara bytt vid service.
Lockis skrev: tis 02 nov 2021, 20:35 Vad exakt är det för dålig lukt vid regn? Tidiga leveranser hade problem med limmet på gummimattan på förarplats. Luktar typ kattpiss/ammoniak.

Har du köpt via ÅF har du rätt att reklamera sådant som inte är normalt. Tex fukt i bak lyktorna. Ganska vanligt fel dessutom. Kupé filer bör vara bytt vid service.
Lukten är precis som du nämner, kattpiss. Detta efter att man börjar dra in vatten med skorna på mattan.

Baklyktan har fukt, skadeverkstaden ville byta lyktan men fick nej av Volvo eftersom garanti var slut. Men jag får ingen respons av säljaren på samma firma.
av Kimmen90
HitTheRoadJack skrev: tis 02 nov 2021, 23:06 Kan vara idé att byta batteri i nyckeln gör att keyless fungerar bättre.
Fungerar bra på andra dörrar vid test, övriga dörrar behöver jag bara lägga tummen mot sensorn så låser den. Den som spökar måste tryckas in hårt för att den ska reagera.
Lövet skrev: tis 02 nov 2021, 20:17 Handtagen som fryser är det ingen mening att du reklamerar. Inte ens nya V90 har fungerande handtag vintertid. Volvo har ingen lösning.
Låsningen är nog Keyless-relaterat. Den skulle jag försöka reklamera.
Lukten kan du försöka lösa genom att byta filtret först. Om det är så enkelt så låt det passera. Slitdelar är svårt att reklamera.

Man måste också acceptera att N betyder "Normalt för 15.000 mil". Inte felfritt.
Det är inte handtagen som fryser utan den är bakdörr arna. Det rinner in vatten mellan list och kaross. Detta tror jag beror på att dörrarna "satt sig" och trycket mot karossen är fel. Båda dörrarna bak skaver även mot karossen.
Kimmen90 skrev:
HitTheRoadJack skrev: tis 02 nov 2021, 23:06 Kan vara idé att byta batteri i nyckeln gör att keyless fungerar bättre.
Fungerar bra på andra dörrar vid test, övriga dörrar behöver jag bara lägga tummen mot sensorn så låser den. Den som spökar måste tryckas in hårt för att den ska reagera.
Hursomhelst är det lagom att byta batteri i nyckeln efter tre år - det fick jag göra och är en enkel o billig åtgärd.
Du kan byta runt handtagen och sätta problem handtaget på den dörr som inte behöver låsas, samtidigt se om felet följer med och blåsa den torr medans du håller på - se om det hjälper!
av Keiser
Lyktan hade jag reklamerat, det bör de få svårt att bevisa att det inte fanns vid köpet. Instämmer kring rekommendationen att byta batteri i nyckeln, kan ge märkliga fel, enkelt att göra för att utesluta det. I annat fall hade jag reklamerat också handtaget. P-sensorn får de ju också kolla upp.

En tanke jag har haft i huvudet ett tag. Med tank[…]

Uppdatera mjukvaran

..e-call är den lagstadgade automatiska tj&[…]

Tjena:) Har en V90 från 2019 i trimmen momen[…]

Med vilken utrustning har felkoder kollats? Nä[…]