Här kan ni klottra av er sport, politik, efterlysningar m.a.o offtopic!!!

Moderator: Moderatorer

MarcusJ skrev:
joel80 skrev: mån 01 nov 2021, 21:18Det är ingen "åsikt". Att elbilar är mycket bättre miljömässigt är ett faktum. Att den inte är helt fri från miljöpåverkan har ingen påstått. Men runt 60-75% mindre miljöpåverkan under livstiden än en ny diesel/bensinbil här i Sverige är ändå inget man bör frånse för de som ändå köper ny bil.
(Då har man inte ens räknat med att de flesta batterierna kommer återvinnas.)
Faktum, jo, ja, hmmm...
https://www.expressen.se/nyheter/klimat ... -klimatet/
Artikeln säger att även med usel elmix så släpper elbilen ut mindre än motsvarande bensinbil. Hur får du det till något som är till bensinbilens fördel?
Jag fokuserar inte enbart på utsläppen, utan bilens hela livscykel inkl. produktion. Något som borde vara självklart.

Om jag hade obegränsat med pengar och därför bytte någon av familjens bilar mot en helt ny elbil skulle det innebära en mkt större belastning miljömässigt än att fortsätta köra de bilar vi har idag.
MarcusJ skrev: tis 02 nov 2021, 13:06 Jag fokuserar inte enbart på utsläppen, utan bilens hela livscykel inkl. produktion. Något som borde vara självklart.

Om jag hade obegränsat med pengar och därför bytte någon av familjens bilar mot en helt ny elbil skulle det innebära en mkt större belastning miljömässigt än att fortsätta köra de bilar vi har idag.
Momentant - ja, men tittar man på det på längre sikt så kommer med stor sannolikhet elbilen vara bättre efter ett antal år, men det beror som sagt på vilka data man använder i sin beräkning, elmix, körsträcka etc. Lättast att jämföra är dock om man ändå ska köpa en ny bil och väljer mellan ICE/Hybrid/El.
MarcusJ skrev:Jag fokuserar inte enbart på utsläppen, utan bilens hela livscykel inkl. produktion. Något som borde vara självklart.
Vilket är precis det som står i artikeln. Inklusive utsläpp och produktion är bensinbilen sämre även jämfört med en elbil på dålig elmix. Artikeln säger raka motsatsen till vad du försöker få det till.
av Bannad
MarcusJ skrev: tis 02 nov 2021, 13:06 Jag fokuserar inte enbart på utsläppen, utan bilens hela livscykel inkl. produktion. Något som borde vara självklart.
.
Det är korrekt, det "borde" inte utan det skall vara självklart. Gällande Faktum VS Åsikt, jag lutar mot logiken gällande produktionsutsläppen och det tror jag dom flesta vet-¨Många ser kanske bara vad "JAG" släpper ut miljömässigt (vid körning, laddning)- och det är helt naturligt- men att vurma för att det skulle vara mer miljövänligt att producera Elbilar framträder en helt annan bild.
Jag måste säja att- Jag skulle absolut kunna tänka mig att byta till Elbil om det inte vore för dom långa laddningstiderna och bristerna i ens närhet att kunna ladda. Och vid närmare eftertanke- produktionskedjan av byggandet- olja/ kol osv blir vad jag ser lite "hyckleri" från ens egna sida.
.
av Bannad
Lövet skrev: tis 02 nov 2021, 12:15
MarcusJ skrev:
joel80 skrev: mån 01 nov 2021, 21:18Det är ingen "åsikt". Att elbilar är mycket bättre miljömässigt är ett faktum. Att den inte är helt fri från miljöpåverkan har ingen påstått. Men runt 60-75% mindre miljöpåverkan under livstiden än en ny diesel/bensinbil här i Sverige är ändå inget man bör frånse för de som ändå köper ny bil.
(Då har man inte ens räknat med att de flesta batterierna kommer återvinnas.)
Faktum, jo, ja, hmmm...
Artikeln säger att även med usel elmix så släpper elbilen ut mindre än motsvarande bensinbil. Hur får du det till något som är till bensinbilens fördel?
.
Den artikeln är lite underlig måste jag säja-
Citat"Systerbilen XC40 med förbränningsmotor skulle enligt samma beräkningsmetod släppa ut 59 ton under sin livstid, alltså bara aningen mer än elbilen som laddas med ”fel” el. Anledningen är bland annat den energikrävande produktionsprocessen och att elbilen i det fallet inte minskar utsläppen när den körs lika mycket som elbilen som laddas med ”rätt” el. Enligt Volvos beräkningar har tillverkningen av elbilen C40 cirka 70 procent större klimatpåverkan än tillverkning av en XC40 med förbränningsmotor." slut citat
.
Aningen?
Vad är rätt EL?
70 % större klimatpåverkan- negativt eller positivt?
Detta framkommer inte artikeln.
.
Jag lämnar där.
av Bannad
I kommunen där jag bor köpte dessa in (arbetsfordon) laddhybrider till dom anställda som arbetar med hembesök osv. Problemet var ju att det inte fanns någonstans att ladda alla dessa hybrider- Resultatet blir ju följaktligen att dom kör omkring på fossilt bränsle hela tiden.
Det senaste är att dom skall avveckla alla hybridfordonen och satsa på en hybridbuss el dyl som skall transportera de anställda- och fortfarande utan möjlighet till laddning. Det ju inte för inte man undrar om beslutsfattarna har alla "hästar i stallet" sas.
EPSON skrev: tis 02 nov 2021, 13:35
Lövet skrev: tis 02 nov 2021, 12:15
MarcusJ skrev: Faktum, jo, ja, hmmm...
.
Den artikeln är lite underlig måste jag säja-
Citat"Systerbilen XC40 med förbränningsmotor skulle enligt samma beräkningsmetod släppa ut 59 ton under sin livstid, alltså bara aningen mer än elbilen som laddas med ”fel” el. Anledningen är bland annat den energikrävande produktionsprocessen och att elbilen i det fallet inte minskar utsläppen när den körs lika mycket som elbilen som laddas med ”rätt” el. Enligt Volvos beräkningar har tillverkningen av elbilen C40 cirka 70 procent större klimatpåverkan än tillverkning av en XC40 med förbränningsmotor." slut citat
.
Aningen?
Vad är rätt EL?
70 % större klimatpåverkan- negativt eller positivt?
Detta framkommer inte artikeln.
.
Jag lämnar där.
Du får lägga 5 minuter på att ögna igenom rapporten som är källan till artikeln, alla dina frågor besvaras där.

Att produktionsutsläppen för elbilar är större än för traditionella ICE fordon tordes vara vedertaget nu. I gengäld har de mindre utsläpp i användningsfasen än ICE.
av Bannad
@Camel,
Här finns en tanke Chalmers-
https://www.chalmers.se/sv/styrkeomrade ... joval.aspx
.
Citat "LCA kan visserligen inte ge något generellt svar på om elbilen idag alltid är det bästa alternativet för miljö och klimat, för olika bilmodeller och länder." slut citat.
Artikeln vad jag kan se nämner inte LCA VS HVO
Istället skulle det möjligen kunna kontras med denna artikeln-
https://www.neste.se/neste-my-fornybar-diesel/hvo
  • 1
  • 16
  • 17
  • 18
  • 19
  • 20
  • 70

Hej, Jag köpte en 2014s Volvo v60 för un[…]

blev ju riktigt bra där! dom gläns[…]