Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Börjar bli j*^~#t nojig med anledning av att ac-remmen eventuellt kan brista med allt vad det innebär med motorskador som följd. För att undvika detta tänker jag kapa den korta elsastiska ac-remmen och åtgärda dvs byta megnetkoppling eller lagret i magnetkopplingen till våren. Hur kommer "klimatet" i kupén vintertid påverkas av att ac:n inte fungerar längre? Tänker närmast på imbildning i kupén/ fönster osv. Någon (tror det var Leopold) skrev att värmen i kupén inte fungerade som den skulle när efter att den korta ac-remmen brustit?
Om bilen känner av att AC inte fungerar, och därför inte kör värmen ordentligt heller, det vet jag inte.
Men imbildningen brukar bli mycket värre utan AC. Det var ännu tydligare i den första bilen jag hade med AC. Där var den nämligen manuell, och startade bara om jag själv ville. Jag minns ännu något tillfälle, när jag tyckte det var immigt på rutorna, och jag försökte jaga bort det på konventionellt sätt. Alltså öka värmen, högre fläkthastighet och dirigera luften mot rutorna.
Det gjorde en mycket begränsad nytta. Det var uppenbarligen för fuktigt inne i bilen, och för kallt utanför, för att detta skulle hjälpa.
Sen kom jag på tanken att istället välja ett läge där AC startade. På några sekunder försvann imman. Rena trolleriet.

Nu går ju kompressorn lite titt och tätt, oavsett vad man själv gör, så nu märks inte skillnaden så tydligt.
Jo det blir lätt en massa imma utan ac om det är fuktigt runt nollan. Som sagt, detta avhjälpts bokstavligen på sekunder om man ser imma på rutorna, ac är extremt effektiv på detta.

Att det blev ovanligt kallt i kupén fram till ca en halvtimme innan haveriet inträffade vet jag inte riktigt, kanske att magnetkopplingen inte funkade som den skulle? Jag provade att stänga av AC, vet inte exakt om det hade avsedd effekt men en halvtimma senare bröt kompressorn och/eller magnetkopplingen ihop och det blev ett litet haveri. Någorlunda "graceful" dock, bilen gick att köra för egen maskin till lämpligt ställe men det var nog bara tur.
KalleJ skrev:Rena rutor, torra fötter och en torrboll så klarar man sig fukt = imma.
Ett tips till vrida ner temperaturen sista minuterna innan man kommer fram och parkerar. Varm luft håller mer fukt.
Inte vill jag då ha en torrboll i bilen, så eländigt som det är att få det torrt igen om den välter.
Ja, varm luft kan hålla mer fuktighet, men det blir ju inte torrare i bilen för att du har det kallare. Fukten är där, så det som händer är att den relativa fuktigheten ökar, vilket kanske leder till kondens direkt. Istället för att fukten hålls svävande ett tag till, så att något mer kan ventileras ut innan bilen svalnar till yttertemperaturen inuti också.
Torrboll gör väl ingen nytta om bilen inte står i ett förslutet avfuktningstält? Jag menar, det kommer ju ny fukt hela tiden.
Bilar utan AC går utmärkt att köra vintertid, det brukar vara några minuter efter kallstart som man kan få improblem på rutorna om det är kallt och fuktigt ute.
När man väl fått upp värmen så sjunker relativ fuktighet rejält på inkommande luft då den värms upp. Och all imma på rutorna torkar bort..
Om rutorna blir immiga på parkerad bil så brukar det bero på att det ligger fukt under mattorna (eller på :-) ).
VolvoB20 skrev:Körde bil i 25 år utan AC innan jag fick min första bil med AC och det funkade ju det också.
Jo, den erfarenheten är inte obekant. Jag tänkte bl a på hur värmen i bilen fungerar utan ac (om ej fungerande ac nu har någon inverkan?). Medlemmen Leopold skrev nämligen i en tråd att det blev dålig med värme i kupén efter att den korta ac-remmen brustit.
xAx skrev:
VolvoB20 skrev:Körde bil i 25 år utan AC innan jag fick min första bil med AC och det funkade ju det också.
Jo, den erfarenheten är inte obekant. Jag tänkte bl a på hur värmen i bilen fungerar utan ac (om ej fungerande ac nu har någon inverkan?). Medlemmen Leopold skrev nämligen i en tråd att det blev dålig med värme i kupén efter att den korta ac-remmen brustit.
Nej det blev kallt i kupén en bra stund innan kompressor/magnetkoppling havererade, trots inställd kupétemperatur 23 C. Jag spekulerade ovan att det kanske var så att kompressorn var konstant aktiv pga fel på magnetkopplingen. Försökte stänga av AC med reglaget för detta ca en halvtimme innan remhaveriet men oklar över effekten.

Efter att AC-remmen brann av så kördes bara bilen i några minuter och jag registrerade inte om det blev någon skillnad i kupévärmen, hade annat att fundera på.

Jag körde utan AC ett bra tag på en annan bil jag hade, Saab 9000, pga läckage i AC som var omotiverat att laga på en alltför gammal bil. Där drevs den av en lång serpentinrem som kunde bytas till en kortare som inte inkluderade AC-remskivan. Kupévärmen fungerade som vanligt i det fallet och det var i likhet med min S80 ett automatiskt klimatsystem, ACC.
Råd vid punktering

Tack alla för snabba, relevanta och vä[…]

Någon tidigare ägare som programmerat b[…]

OBD P0121

Någon som har koll på BJP-kitet eller […]

Kolla så luftningsskruven på brän[…]