Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

joel80 skrev: fre 29 okt 2021, 01:15
Det finns någon märklig uppfattning hos många som inte har elbil att man behöver öka sin totala topp-effekt bara för att man skaffar elbil. Det stämmer inte.
Det som däremot behövs i flerbostadshus är en smart installation så att laddarna kan styra effekten.
Du skriver att det inte stämmer att man behöver säkra upp, Är du verkligen helt säker på det ?????

Varför gissa, det är väl bara att räkna lite. Att vi tittar på elbil är för att man planerar flytta min sambos arbetsplats så hon får 5 mil till jobbet = 10 mil per dag och då kan det ju vara ett alterantiv att byta till elbil.

Det skulle bli 10 mil/dag * 2.0 Kwh/mil = 20 Kwh behöver laddas per natt. (Inga laddplatser på hennes arbetsplats)

Vi har 16 Amp som driver hus, ladugård, stall, verkstad, det finns inte så mycket marginal alls, för på natten eldar jag ju inte så värmepumparna och tillsatsvärme går ju mest på natten när det dessutom är kallare nattetid så även då finsn knappt någon marginal.

Så man behöver nog gå upp til 20 Amp,,,, eller 25 Amp om jag också skulle gå över till el och inte bara min sambo så det blir två bilar att ladda.

Men du menar att det inte stämmer alls?
De av oss som har en del marginal i uppkopplingen kommer att kunna hantera det hela med att styra effekten. Jag tror att det är rätt vanligt men har inte data som stödjer det.

Har du en väl optimerad anläggning så kommer du att behöva säkra upp om du lägger på fler effektförbrukare. Det torde vara rätt självklart.

Alternativet till att säkra upp är att koppla ifrån någon effektförbrukare när "alla" vill ha ström. Eftersom det är billaddningen du styr torde den vara den som för lägst prioritet. Därmed kommer du inte att få ström nog för att komma till jobbet de dagar det är kallt. Misstänker att det inte behöver inträffa så många gånger innan det säkras upp...

Det går att diskutera prioriteringen på vad som ska få effekten. Med eluppvärmning kan du också välja att sänka temperaturen när det är kallt ute för att ha effekt kvar för att ladda bilen. Om jag känner min fru rätt skulle vi rätt snart säkra upp för att undvika att frysa.

Nu har jag i och för sig 25 A, och skulle oftast klarar mig med 16 A. Jag vill redan idag undvika att behöva fundera vad som händer när värmepatronerna går igång i bergvärmepumpen när det blir kallt. Det händer inte så ofta, men det är värt några tusenlappar om året att slippa bry sig.

VolvoB20 skrev:
joel80 skrev: fre 29 okt 2021, 01:15
Det finns någon märklig uppfattning hos många som inte har elbil att man behöver öka sin totala topp-effekt bara för att man skaffar elbil. Det stämmer inte.
Det som däremot behövs i flerbostadshus är en smart installation så att laddarna kan styra effekten.
Du skriver att det inte stämmer att man behöver säkra upp, Är du verkligen helt säker på det ?????

Varför gissa, det är väl bara att räkna lite. Att vi tittar på elbil är för att man planerar flytta min sambos arbetsplats så hon får 5 mil till jobbet = 10 mil per dag och då kan det ju vara ett alterantiv att byta till elbil.

Det skulle bli 10 mil/dag * 2.0 Kwh/mil = 20 Kwh behöver laddas per natt. (Inga laddplatser på hennes arbetsplats)

Vi har 16 Amp som driver hus, ladugård, stall, verkstad, det finns inte så mycket marginal alls, för på natten eldar jag ju inte så värmepumparna och tillsatsvärme går ju mest på natten när det dessutom är kallare nattetid så även då finsn knappt någon marginal.

Så man behöver nog gå upp til 20 Amp,,,, eller 25 Amp om jag också skulle gå över till el och inte bara min sambo så det blir två bilar att ladda.

Men du menar att det inte stämmer alls?
Finns alltid undantag. De flesta har inte så lite marginal som du har. Och har inte heller stall och ladugård med så pass liten huvudsäkring. Bra för dig att du klarar dig.

Med så många mil per dag skulle däremot ökningen för er till 25A snabbt hämtas igen. Gissar att ni har rätt saftig bränsleräkning varje månad.
joel80 skrev:Det här känns välkommet! https://alltomelbil.se/klimatklivet-hja ... a-laddare/
Det är ju alltid bra. Men jag utgår från att det är långsamma laddare vid stuga vi pratar om där? Man ska ju dit också ;)
Hoppas att det blir några stycken laddare i Sälen då. Malung energi och Ellevio har ju byggt nya stationer och ledningar med anledning av flygplatsen samt för snöproduktion. Det framgår dock inte vilken effekt det är på laddarna men det kanske räcker till.
Fisch skrev:Hoppas att det blir några stycken laddare i Sälen då. Malung energi och Ellevio har ju byggt nya stationer och ledningar med anledning av flygplatsen samt för snöproduktion. Det framgår dock inte vilken effekt det är på laddarna men det kanske räcker till.
Om det är destinationsladdare på resmålet är det nog 11kw eller lägre tyvärr. Tycker artikeln är lite otydlig exakt vad som ska byggas.
poseidon skrev:Gör Elpriset att folk inte köper Elbil längre?
https://www.svd.se/laddbart-hackar-finns-en-ryckighet
Nej är det korta svaret. Dessutom pratar egentligen man om leveranser när man skriver "försäljning" i artikeln. Just nu levereras nästan inga bilar eftersom det inte går att bygga dem pga halvledarbristen.

Min laddning kostade 34 öre per kwh i Oktober (plus distribution) dvs ungefär 1kr/kwh. Att elen är jättedyr på topparna innebär inte att det direkt höjer kostnaden för att ladda eftersom det fortfarande är billigt nattetid.
  • 1
  • 242
  • 243
  • 244
  • 245
  • 246
  • 445

Hej. Har sett några xc60 MY2020/MY2021 som h[…]

Ljud från koppling

Problemet är löst, körde runt helt […]

EX30, påstår dom.

Tycker den är genuint vrålsnygg. Kan va[…]