- mån 10 nov 2014, 20:45
#916710
Det har ju skrivits en del om hur man kan mäta sitt batteri med multimeter som är slutet.
Ladda fullt, efter minst en timmes vila, mät spänningen. Om spänningen är 12.65- 12.70 så är det ok.
Jag har en MC som jag körde i höstas till o från jobbet, jag hade två batterier som visade exakt lika mycket i vilospänning,runt 12.65, det ena var två år äldre än det andra men eftersom de visade lika så använde jag det äldsta vilket resulterade i att efter att den stannat en gång vid rödljus pga gamla tändstift fick jag inte igång den. Köpte då en CTEK BATTERY ANALYZER med vilket man ser CCA och det gamla var helt slut, det nyare var riktigt dåligt det med vilket resulterade i att jag köpte ett nytt från Exide.
Lita inte på vilospänningen.
Ladda fullt, efter minst en timmes vila, mät spänningen. Om spänningen är 12.65- 12.70 så är det ok.
Jag har en MC som jag körde i höstas till o från jobbet, jag hade två batterier som visade exakt lika mycket i vilospänning,runt 12.65, det ena var två år äldre än det andra men eftersom de visade lika så använde jag det äldsta vilket resulterade i att efter att den stannat en gång vid rödljus pga gamla tändstift fick jag inte igång den. Köpte då en CTEK BATTERY ANALYZER med vilket man ser CCA och det gamla var helt slut, det nyare var riktigt dåligt det med vilket resulterade i att jag köpte ett nytt från Exide.
Lita inte på vilospänningen.
V60 D3 -19