Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej!
Har en xc70 - 16 med fabriksmonterat drag .
Så fort jag sätter i en släpvagnskontakt, 7 eller 13 polig och slår på bilen / eller ljus reglagen , så blinkar allt bara till sen slocknar.
Har kollat säkringen, och den är hel - har prövat både släp(pol) och husvagn (13pol) med samma resultat.
Såklart så ska jag dra husvagn i veckan som kommer, så alla tips mottages tacksamt.
Kan de va de olika modulerna till draget?

mvh
Senast redigerad av 1 hybq, redigerad totalt 0 gånger.
Då det är en 2016 bör den fungera även om släpen har LED-ljus.
Är det glödljus eller LED-ljus på dina släp? Är det ljusen på släpen som blinkar till och sedan slocknar, men de fortsätter fungera på bilen?
Det är säkringen på 40 A som du kollat, förmodar jag? Det ska finnas en på 15 A också, men den är bara till den ständiga matningen till släpet.
När ljuset på släpet har slocknat igen, kan du tända dimbakljuset på bilen då? Om bilen är medveten om att det finns ett släp bakom bilen, ska dimbakljuset inte tändas på bilen, utan bara på släpet. Om det finns något där, förstås.
Hej!
Det är lite blandat. På husvagnen vet jag att pos ljus fram är utav led , och glödlampor baktill.
Släpet gissar jag utan att veta att det är lika, genom att bara titta på lyktorna.

De blinkar till på släpvagnarna, och fortsätter lysa på bilen.
Har bara kollat 15amp säkringen, den andra har jag inte ryckt bort. Tänker eftersom de blinkar till så är den hel :-/

Att tända dimljuset har jag inte testat, ska göra det under förmiddagen - bra tips ! Återkommer!
Om inget släp är kopplat tänds dimbakljuset på bilen. Alltså tror TRM att det finns ett släp, men den kan inte hålla belysningen igång. Hade det varit på en enstaka släp hade jag gissat på någon form av kortslutning, men det är ju inte troligt att det händer på två släp samtidigt.
Hade detta hänt på mina två släp, samtidigt, hade jag börjat med att koppla en bromsljuslampa till utgångarna för positionsljus på bilen och se om den kunde driva en enkel lampa. För min bil räcker det med en belastning på 10 W för att släpvagnsuttaget ska "vakna". Men jag har den äldre TRM. Din bör vakna för mindre än så, eftersom den ska klara LED också.

Om bilen då tänt dessa två lampor, och börjat klaga på blinkers och bromsljus (de finns ju inte, om man bara kopplar in en enstaka lampa), då hade jag fortsatt att leta efter felet i släpet. Om bilen inte fixat denna enda provlampa heller, då hade jag letat i bilen. Eventuellt kunde det ju då vara fel på TRM. Men då den påverkar dimbakljuset är den inte död, i alla fall. Har man backkamera påverkar den visningen av bilden. Bakre backvarnare ska också tystna när släpet är kopplat.

15 A säkringen har alltså inget med trafikbelysningen att göra. Den matar strömförsörjningen som kan hålla igång en husvagns inre belysning, eller vad man nu har kopplat på.
Hej!

Har under dagen rotat fram en 13 polig hane, och kopplat en lampa till jord och p-ljus.
Samma fel - lampan bara blinkar till och sen slocknar det.

Fick även en kompis köra diagnos på bilen.
Där hittar den en felkod på TRM modulen, så de får bli att sitter på låset hos Volvo imorgon bitti.

Återkommer!
Råd vid punktering

Tack alla för snabba, relevanta och vä[…]

Någon tidigare ägare som programmerat b[…]

OBD P0121

Någon som har koll på BJP-kitet eller […]

Kolla så luftningsskruven på brän[…]