Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av anders1982
Hej alla måste få kolla en sak med er om någon vet.
Jag har idag haldex generation 4 på vår xc70.
Någon som vet om man kan ta generation 5 om man tar hela bakaxeln?
Samt är det svårt att byta själv i så fall??

Varför jag frågar är för att när man har låg hastighet med 1an eller 2an så knäpper slår det lite höger bak inge högt bara tyst.

Så tankarna går till diffen.

Och ska man endå riva så kan man ju endå uppgradera är tanken.

Tack för alla svar
Användarvisningsbild
av Steffe3
Ska man tro inlägg här så är 5 mer en ekonomisk uppgradering för Volvo än en för kunden, så även om det hade gått så är det en del saker man snålat in på.

Har inte koll på detaljerna dock då jag inte har en AWD själv.
Användarvisningsbild
av apersson850
Ja, generation 5 är en förenklad version av Haldexkopplingen. Ingen tryckackumulator, färre lameller i kopplingen och sämre oljefilter. Den vill man inte ha, om man kan slippa.
Haldexkopplingen är dock inte tillkopplad vid normal körning. Den är ju inte heller någon differential, utan differentialen sitter i bakaxeln, efter Haldexkopplingen.
Användarvisningsbild
av Derank
har ju inte direkt hört några klagomål på <Haldex oavsett version de senaste 10 åren iaf. Det är nog mest här den uppfattningen finns att någon version skulle vara sämre, jag har kört både och växelvis de senaste 8åren utan att märka någon skillnad.
Användarvisningsbild
av apersson850
Det är haverierna man hör talas om som är frekventare med version 5.
Användarvisningsbild
av apersson850
För den som kopplingarna rasade var 6000:e mil var oljan i alla fall inte äldre än så.
Enligt Volvo ska den ju inte bytas alls, så tålighet mot uteblivna oljebyten borde vara en högt prioriterad egenskap.
Användarvisningsbild
av Derank
Dom flesta byter garanterat aldrig olja i haldexen och att de skulle rasa mer en 4an är en överdrift, har aldrig hört om någon som fått bytt haldex förutom någon enstaka här på forumet.
Användarvisningsbild
av TommyP86
Tjejen köpte en xc60 awd -13 i somras, således första med haldex 5. 21500 mil, pumpen var aldrig bytt (datumstämplingen på pumpen)
Vibrerade misstänkt efter lite körning, så jag bad en kompis byta oljan samtidigt som lite småfix från handlaren gjordes. Den var helt igenslammad med smuts, fick gräva ut det med skruvmejsel. I med ny olja, gick avsevärt mkt bättre men fortfarande med vibrationer efter lång körning där oljan blivit varm.
Köpt en ny pump, och bytte den själv på typ 20 minuter. Allt av vibrationer är nu borta. Ganska fantastiskt ändå.

På frågan tråden handlar om är svaret ja och nej. Fysiskt passar en slutväxel med haldex 5, men beroende på hur bilen kommunicerar med DEM så kan det bli problem. Inte värt att chansa på, speciellt som 4an är erkänt snabbare i responsen, även om skillnaden är försumbar. Dom flesta hade nog valt att byta åt andra hållet
Användarvisningsbild
av apersson850
Med den konstruktionsändring man gjorde får man koppla in version 5 mer än vad som behövs med version 4. Därför slits generation 5 hårdare. Fyran är ju så snabb att den kan nöja sig med att "lurpassa", där femman behöver dras åt fall i fall.
Jag känner till ytterligare några haverier av version 5, utanför detta forum. Men inga för version 4. Risken är uppenbarligen högre för femman, även om mitt egna underlag är för litet för att ge något säkert svar.

Men på samma sätt som de flesta inte byter olja (jag är udda, jag har bytt i båda våra XC70), så märker de flesta inte ens om fyrhjulsdriften har lagt av.
Råd vid punktering

Tack alla för snabba, relevanta och vä[…]

Någon tidigare ägare som programmerat b[…]

OBD P0121

Någon som har koll på BJP-kitet eller […]

Kolla så luftningsskruven på brän[…]