Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Dieselvolvo
#1470847
Laddade igår kväll upp batteriet, då värmaren klagade.
Har idag endast öppnat dörren för att komma åt huven. Lät batteriet återhämta sig, och nu någon timma efter så visar det 12,4-12,5 ungefär....och således behöver det laddas igen alt. bytas ut. Bilen är tillverkad i Maj -18, men uttagen sent. Men batteriet är väl ändå runt 3,5 år nu. Är det normalt att ett AGM blir dåligt så fort?
Ett syrabatteri kan ju hålla 8-10 år annars.
av Buckshot
#1470861
Mitt batteri var slut efter 3,5 år fast jag trodde det var för att bilen hade stått 1 år hos handlaren med troligen bristfällig laddning. Använder du den inbyggda motorvärmaren mycket?
Användarvisningsbild
av Vojje
#1470864
12,5V låter rimligt inkopplat till bilen...
plockar du bort det kanske du kan få tillbaka 12,72V igen...
av Dieselvolvo
#1470867
Jag kör den en del ja, men mest 10-15 min änsålänge....och jag köpte bilen i våras, så vet ju inte hur mycket tidigare ägaren har kört med den. Dock har ja precis bytt brännarinsats, så har nog varit igpng en del!
av Dieselvolvo
#1470868
Vojje skrev: sön 24 okt 2021, 16:33 12,5V låter rimligt inkopplat till bilen...
plockar du bort det kanske du kan få tillbaka 12,72V igen...
Även fast instrumentet har slocknat?
av Dieselvolvo
#1470870
Dieselvolvo skrev: sön 24 okt 2021, 16:51
Vojje skrev: sön 24 okt 2021, 16:33 12,5V låter rimligt inkopplat till bilen...
plockar du bort det kanske du kan få tillbaka 12,72V igen...
Även fast instrumentet har slocknat?
Har laddat idag också, och efter 20 min så visar det 12,6 inkopplat, utan att ha öppnat någon dörr. Vi får se hur det går, det är ju bara att köpa nytt batteri, men det är alltid en tråkig kostnad👎
av dannesk
#1470882
Ett batteri oavsett AGM eller bly/syra som inte underhållsladdas om man kör kortare sträckor och använder bränslevärmare har inte speciell lång livslängd iom att laddningsnivån blir för låg och batteriet skadas över tid.

Jag har bytt batteri 2ggr på min my17 som nu är 5 år gammal. Nu sitter det en 95Ah Biltema AGM och nu ligger jag aldrig under 50% laddstatus även om jag frekvent använder värmaren.
Användarvisningsbild
av EbbevonVolvo
#1470884
Min visar 12.61 Volt, 87% laddat, Temp i batteriet 18 grader.
Mätt med CTEC Sense.
Originalmonterat batteri som nu är fyra år. Jag stödladdar ofta!!
av Dieselvolvo
#1470902
dannesk skrev: sön 24 okt 2021, 18:25 Ett batteri oavsett AGM eller bly/syra som inte underhållsladdas om man kör kortare sträckor och använder bränslevärmare har inte speciell lång livslängd iom att laddningsnivån blir för låg och batteriet skadas över tid.

Jag har bytt batteri 2ggr på min my17 som nu är 5 år gammal. Nu sitter det en 95Ah Biltema AGM och nu ligger jag aldrig under 50% laddstatus även om jag frekvent använder värmaren.
Tack för svar igen👍 då är det nog bara att byta ut är ja rädd.
95ah? Som är 314mm? På min får det inte plats något större, och det innebär att jag max kan ha 80ah, om ja handlar på Biltema. Hade görna velat ha 95. Har du 5-cyl kanske?
av Dieselvolvo
#1470903
EbbevonVolvo skrev: sön 24 okt 2021, 18:42 Min visar 12.61 Volt, 87% laddat, Temp i batteriet 18 grader.
Mätt med CTEC Sense.
Originalmonterat batteri som nu är fyra år. Jag stödladdar ofta!!
Stödladdning verkar vara ett Måste, så ska försöka göra det så ofta det går framöver👍

Har en V50 med samma motor, har åkt på[…]

Varierande laddtryck Volvo 940

Ja det märks när han går som han s[…]

Enligt min handlare dock, när jag fråga[…]

På dessa bilar är hjullagret en hel en[…]