Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av lexus
Jag har lite svårt att förstå hur någon som inte jobbar på Volvo kan tycka att det är ok att det kostar pengar att få in en uppdaterad mjukvara i bilen. Åtminstone under garantitiden tycker jag att det är en självklarhet att sådant inte ska kosta en spänn. Detta även om det skulle råka komma med en och annan ny feature. Lite förbannad goodwill tycker jag jävlar i mig att de ska bjuda på med tanke på att en bil knappast är gratis. Skulle dock tro att Volvo inte frivilligt bygger in nya funktioner i gamla modellers mjukvara.

Vi svenskar är för mesiga. Ställ krav och vägra betala för tjänster som är självklart att de ingår.
av krippa
lexus skrev:Jag har lite svårt att förstå hur någon som inte jobbar på Volvo kan tycka att det är ok att det kostar pengar att få in en uppdaterad mjukvara i bilen. Åtminstone under garantitiden tycker jag att det är en självklarhet att sådant inte ska kosta en spänn. Detta även om det skulle råka komma med en och annan ny feature. Lite förbannad goodwill tycker jag jävlar i mig att de ska bjuda på med tanke på att en bil knappast är gratis. Skulle dock tro att Volvo inte frivilligt bygger in nya funktioner i gamla modellers mjukvara.

Vi svenskar är för mesiga. Ställ krav och vägra betala för tjänster som är självklart att de ingår.
Jag jobbar inte på Volvo och jag skulle gladeligen ta emot både nya funktioner i mjukvaran såväl som nya kartor till GPS:en och även vinterdäck gratis. Tyvärr tror jag inte att Volvo sysslar med välgörenhet utan försöker faktiskt tjäna pengar på att sälja bilar och tillbehör. Hur man än vrider och vänder på det så kommer Volvo ta ut pengarna för mjukvaran, antingen genom att ta betalt av den som vill ha uppdateringarna eller genom att sätta högre pris på bilen eller på något annat sätt. Jag håller med att vi konsumenter är för mesiga och att vi borde ställa högre krav. Åtminstone buggfixar borde vara gratis.
av Kena
Kan vi skilja på delar som Volvo påverkar och sådana som Volvo inte påverkar? däck, bromsklossar och omritning av världskartor tror jag inte Volvo kan påverka i större omfattning.
Användarvisningsbild
av lexus
Är det alltså på det sättet att Volvo tar betalt under garantitiden för en uppdatering av mjukvaran i bilen. Jag känner här att jag kanske retar upp mig på något som inte finns. T.o.m. om man köper en GPS så ingår ju fria uppdateringar en tid. Likaså mobiltelefoner. Tex min digitala systemkamera - där ingår fria uppdateringar så länge som tillverkaren överhuvudtaget uppdaterar mjukvaran. Samma bör definitivt gälla en så dyr sak som en bil. Om nu uppdateringarna handlar om optimeringar av olika slag så bör definitivt fria uppdateringar ingå i priset för bilen.
av Marbas
Frågar igen:

Vilka fel i mjukvaran i era bilar har ni hittat, som ni anser att ni ska få rättade utan kostnad, dvs på garantin?
av Putte^
Marbas skrev:Frågar igen:

Vilka fel i mjukvaran i era bilar har ni hittat, som ni anser att ni ska få rättade utan kostnad, dvs på garantin?
Alla uppdateringar skall vara gratis. Så länge någon anser att man kan uppgradera en programvara är den inte fullgjord. dvs. då har man inte rätt at ta betalt för en fullständig produkt eftersom produkten inte är komplett.

Du har köpt en produkt, gör man om i den versionen och kan göra så att bränsleförbrukningen minskar (utan att byta hårdvara) så skall inte konsumenten betala för detta. Volvo tog väl inte betalt för en halv mjukvara när du köpte bilen?

Nu finns det säkert miljoner med kryphål för att komma undan detta på lagligt vis osv. men om man ser till helheten så anser jag att det skall fungera på detta vis.

Bytar man sedan modell och hårdvara i kommande bilar så är det en fråga hur länge man skall tillhandahålla uppdateringar osv.
Användarvisningsbild
av lexus

Det handlar väl inte om vilka fel man hittat utan snarare vilka funktioner/fel som tillverkaren har hittat och som de rättat till. Tycker att det är självklart att dylika uppdateringar ska ske kostnadsfritt. Du laddar väl hem uppdateringar till din mobil även om du själv inte upplevt några problem med telefonen?
av Marbas
Putte^ skrev:Alla uppdateringar skall vara gratis. Så länge någon anser att man kan uppgradera en programvara är den inte fullgjord. dvs. då har man inte rätt at ta betalt för en fullständig produkt eftersom produkten inte är komplett.
Kan man tycka men så är aldrig fallet. Det är just defenitionen av vad som är fel eller ej som det kommer "bråkas" om. Jag skulle vilja påsta att det inte finns någon mjukvara som inte har något fel, men det finns ingen mjukvaruproducent som vill gratis tillhandahålla felrättningar i all evighet... Därav olika sätt att sälja mjukvara.

lexus skrev:Det handlar väl inte om vilka fel man hittat utan snarare vilka funktioner/fel som tillverkaren har hittat och som de rättat till. Tycker att det är självklart att dylika uppdateringar ska ske kostnadsfritt. Du laddar väl hem uppdateringar till din mobil även om du själv inte upplevt några problem med telefonen?
Skulle vara högst intressant att få en titt i Volvos interna felrapporteringssystem för mjukvara - du skulle nog bli förvånad över hur mycket fel som de själva vet om men som man inte talar om offentligt, eller inte ens en gång rättar. När det gäller motsvarande för telefoner så finns det mycket fel i mjukvaran, men det blir för dyrt att rätta alla. Man avväger vilka vad som blir mest kostandseffektivt. En de fel som man inte rättar kommer att "lösas" genom att mobilen startar om av sig själv (förhoppningsvis märker du inte det). Givetvis går det inte att jämföra detta med en bil, som har mycket högre kvalitetskrav på sin mjukvara.

Intressant att många vill ha ny mjukvara med "rättningar" som ingen vet egentligen om de finns... Men det måste ju betyda att man litar starkt på att allt nytt från volvo är bättre än föregående...
av krippa
Putte^ skrev:

Alla uppdateringar skall vara gratis. Så länge någon anser att man kan uppgradera en programvara är den inte fullgjord. dvs. då har man inte rätt at ta betalt för en fullständig produkt eftersom produkten inte är komplett.

Du har köpt en produkt, gör man om i den versionen och kan göra så att bränsleförbrukningen minskar (utan att byta hårdvara) så skall inte konsumenten betala för detta. Volvo tog väl inte betalt för en halv mjukvara när du köpte bilen?

Nu finns det säkert miljoner med kryphål för att komma undan detta på lagligt vis osv. men om man ser till helheten så anser jag att det skall fungera på detta vis.

Bytar man sedan modell och hårdvara i kommande bilar så är det en fråga hur länge man skall tillhandahålla uppdateringar osv.
Vi kanske bör skilja på buggfixar (låt oss kalla dem uppdateringar) och ny funktionalitet/förbättringar (låt oss kalla dem uppgraderingar). Detta för att jag (och kanske fler mig mig, vad vet jag) anser att uppdateringar ska man få gratis under garantitiden medan uppgraderingar ska man betala för.
Användarvisningsbild
av polcirkeln
Marbas skrev:...Skulle vara högst intressant att få en titt i Volvos interna felrapporteringssystem för mjukvara - du skulle nog bli förvånad över hur mycket fel som de själva vet om men som man inte talar om offentligt, eller inte ens en gång rättar. När det gäller motsvarande för telefoner så finns det mycket fel i mjukvaran, men det blir för dyrt att rätta alla. Man avväger vilka vad som blir mest kostandseffektivt. En de fel som man inte rättar kommer att "lösas" genom att mobilen startar om av sig själv (förhoppningsvis märker du inte det). Givetvis går det inte att jämföra detta med en bil, som har mycket högre kvalitetskrav på sin mjukvara.
Finns alldeles säkert en hel hög felrapporter som man aldrig gör något åt. Så är det nog nästan överallt (lite annorlunda inom rymdindustrin och inbäddad programvara i pacemakers etc). Att fixa allt skulle bli för dyrt. Det gäller "bara" att se till att åtgärda det viktigaste. Misstänker att saker som klagas ofta på, ger påtagliga konsekvenser för kund får högre uppmärksamhet än sådant som endast upptäckts internt, rapporteras sällan eller endast ger lindriga konekvenser. Om man inte kan repetera felet i de interna testmiljöerna så läggs nog saker på is. Så det gäller att rapportera tydligt och ofta. Gärna repeterbart - när jag gör så här blir alltid så här.
Marbas skrev:...Intressant att många vill ha ny mjukvara med "rättningar" som ingen vet egentligen om de finns... Men det måste ju betyda att man litar starkt på att allt nytt från volvo är bättre än föregående...
Jo, tänkte på det. Men om man har problem och inte får reda på vad som ändrats i olika versioner och inte vet vilken version man har - vad skall man annars göra?
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
Nya Volvo XC70 PHEV

:-) https://youtu.be/AENhUQENhFU?si=SfKz4E_CAF8C[…]

Felkod, problemet löst

..Satt ingen ventil på bilen, hittade kont[…]

Jag skulle byglat i sockeln till bränslepumpr[…]