Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Kas006 skrev: tor 14 okt 2021, 21:44 Remmen och spännaren är bytt i somras då jag var för okunnig för att förstå att det kunde vara frihjulet som var kasst. Är det någon som vet exakt vilket frihjul jag ska ha. Söker jag på autodoc, skruvat osv så kommer det upp en drös med olika mått. Kke spelar det ingen roll att det diffar nån mm hit eller dit?
Denna sida är mycket hjälpsam: https://www.trodo.se/original-bildelska ... d22ab23d3b

Du anger antingen din VIN(som du kan hitta via regnummer på transportstyrelsen) eller om du har tur via filtret nedan. t.ex. "V70" > 2009 > left/right steering > automat/manual > motorkod. Du kommer få upp alla OEM-nummer för specifika artiklar om din modell/bil.
Får du inte upp det om du kollar på mekonomen eller meca? Kanske du kan få ut artikelnummret. Originaltillverkaren på min var ifrån INA. Nog inte helt dumt o byta remmen också när du ändå skall av med den. Det tar ganska så bra på remmen när den hoppar sådär.
pb81 skrev: tor 14 okt 2021, 12:48 Till att börja med, kör inte med bilens förens det är fixat...
Ja ett kärvande frihjul brukar vara anledningen till klapprande multirem. Häng av remmen och känn på hjulet, det skall snurra fritt åt ena hållet men inte andra. Vill du inte ta av remmen kan du försiktigt sätta en skruvmejsel på kylflänsen i generatorn och då skall det snurra åt ett håll.. Men ta in i, man förstör flänsarna lätt.
Lösningen är att byta hjulet, kostar typ 2 tusen på mindre verkstad.

Det kan ju även vara en trasig spännrulle...
Jag provade det du sa med skruvmejsel och det gick inte att snurra generatorn åt något av hållen. Antar då att den är kass?
pb81 skrev: tor 14 okt 2021, 18:10 Ok den som ett par tillverkar o säljer här i forumet då? Men 1500??? wow
Men då har du upplevt ett rembrott med det skyddet på?
Inte här på forumet, det var en säljare från bulgarien. Jag hittade bilder från annonsen:
https://imgur.com/a/FGR7D5t

Mitt minne är inte det bästa, men jag har för mig att det kom i en volvomärkt påse men för en helt annan volvomodell typ v40 eller något. Så kanske det är något de köpt och kommit på att det passar som skydd på D5 orna?

Ja, jag har upplevt rembrott både med och utan skydd. Har man tur så lägger sig remmen bara på motorskyddet av plast.
Det skyddet såg lite mer arbetat ut än de där här hemmagjorde man ser i forumet. Har skrivit i några trådar här om just sånt skydd och är lite skeptiskt för strimlorna kan ju hoppa in på ovansidan av hjulet. Men det ger ju klart bättre skydd än inget alls. Ser det ut som de gör på bilden du bifogade så kan jag vara intresserad, de hemmagjorda som bara är lackade istället för galvade eller rostfria vettifan.
Men kul att höra från någon som faktiskt fått rembrott med lycklig utgång och har ett sådant skydd.
Tidigare i år köpte jag min Volvo II -09 2.5FT och fullkomligt älskar bilen.
Dock läst mycket tyvärr i efterhand om problematiken kring multiremmen som kan åsamka skada på kamremmen.
Vem här på forumet säljer sådana skydd? Önskar inhandla ett omgående, har sökt men utan att lyckas finna något.

Med vänliga hälsningar
Daniel
danbir skrev:Tidigare i år köpte jag min Volvo II -09 2.5FT och fullkomligt älskar bilen.
Dock läst mycket tyvärr i efterhand om problematiken kring multiremmen som kan åsamka skada på kamremmen.
Vem här på forumet säljer sådana skydd? Önskar inhandla ett omgående, har sökt men utan att lyckas finna något.

Med vänliga hälsningar
Daniel
Finns inte till FT vad jag vet, dom är gjorda för dieslarna, där det dessutom är större risk att det händer.

Skulle inte tacka nej till ett för FT dock.
Med risk för att förstöra för er som investerat i skyddet som diskuteras i denna tråd, men läste i en engelskspråkig tråd att skyddet i fråga inte hjälper. Haveriet inträffar i samband med att remmen brister och därefter slår sönder plastskyddet, varpå remmen trasslar in sig i kamremmens löpbana. Plastskyddet som ska skydda kamremmen är helt enkelt för klent. En mekaniker hävdade bestämt att samtliga haverier han haft att göra med så har multiremmen trasslat in sig uppe vid VVT-dreven och INTE nedtill på plastskyddet.
Kamremsras

Men den stora frågan är efter 6 å[…]

Råd vid punktering

Hej på er. Nu är ju problemet löst[…]

Hej! Min Volvo 744 -88 med B230FK motor i väg[…]

Hög tomgång

Felkod 2-3-2 betyder inte att lambda sonden inte […]