- tor 14 okt 2021, 19:25
Kanske inte folk bryr sig ladda vid såna tillfällen. Men en ren elbil som i regel kan laddas snabbare kan man väl få i en hel del mer kWh i batteriet på 1/2-timma man är inne och handlar, om det är en snabbladdare.
Jag åkte förbi de två laddboxar som kommunen satt upp i min stad (två uttag på varje laddbox så totalt 4 kontakter) där varje bil kan laddas med 22 kW. Två bilar stod på laddning i alla fall vid lunch. Här är ett foto på det.
De håller på att utöka från 2 laddstolpar till 3 såg jag. Klokt. Det är den svenska laddboxen Charge Amps Aurora på 2x22 kWh de satsat på i vår stad på denna plats i stadens centrala del. Det blir alltså 6 parkeringsplatser totalt på denna plats för laddning av elbil/laddhybrid och varje bil kan laddas med upp till 22 kW (typ 2 uttag) om bilen kan ta emot så mycket.
Notera att laddboxarna är sponsrad av lokala elföretaget i stan.
/Bo
Laddning_vid_laddstoplar.JPG (5.09 MiB) Visad 716 gånger
Laddbox.JPG (4.29 MiB) Visad 716 gånger
poseidon skrev: ↑tor 14 okt 2021, 18:51 Jag bor i en förort till Stockholm. Det finns 4st laddstationer vid Ica Maxi. Jag är i det området där Ica ligger 2-3 gånger i veckan på lite olika tider. Det står max 1 bil å laddar om det ens står någon där.Laddhybrider hinner man inte få i värst mycket ström i batteriet vid parkeringsplats intill en mataffär, det tar väl i regel kanske inte mer än 1/2 timme handla och det blir inte mycket laddad på den korta tiden i en laddhybrid. På min laddhybrid tar det strax över 3 timmar ladda fullt om man kan ladda med så mycket ström bilen kan ta emot. Kanske är 10 kWh på 3 timmar, på 1/2 timme får man i 1,7 kWh, knappt för en mils åkning.
Jag ser massor av Teslor å andra EL- och hybridbilar när jag kör runt barnen till träningarna i kommunen. Dvs underlaget för att laddstolparna vid Ica skall användas finns.
Men ändå så laddar ingen. Varför då?
Jo, för folk laddar hemma.
Kanske inte folk bryr sig ladda vid såna tillfällen. Men en ren elbil som i regel kan laddas snabbare kan man väl få i en hel del mer kWh i batteriet på 1/2-timma man är inne och handlar, om det är en snabbladdare.
Jag åkte förbi de två laddboxar som kommunen satt upp i min stad (två uttag på varje laddbox så totalt 4 kontakter) där varje bil kan laddas med 22 kW. Två bilar stod på laddning i alla fall vid lunch. Här är ett foto på det.
De håller på att utöka från 2 laddstolpar till 3 såg jag. Klokt. Det är den svenska laddboxen Charge Amps Aurora på 2x22 kWh de satsat på i vår stad på denna plats i stadens centrala del. Det blir alltså 6 parkeringsplatser totalt på denna plats för laddning av elbil/laddhybrid och varje bil kan laddas med upp till 22 kW (typ 2 uttag) om bilen kan ta emot så mycket.
Notera att laddboxarna är sponsrad av lokala elföretaget i stan.
/Bo
Bilagor
V90 T6 Recharge Inscription MY22. Tidigare V70 D3 Momentum Business MY14.