- mån 05 nov 2007, 17:17
#146746
I teorin är det enkelt.
Under garantitiden:
- Alla buggfixar gratis, både programvara och jobbet att ladda in den i bilen. Om verkstaden vill ha betalt för jobbet får Volvo betala.
- Uppdateringar och nya funktioner som inte är buggfixar betalas av kunden. Både mjukvaran och jobbet att ladda in den betalas av kunden.
Efter garantitiden
- Både buggfixar, uppdateringar och nya funktioner betalas av kunden.
I realiteten är det inte lika enkelt. Eftersom en ny version av en programvara ofta innehåller både buggfixar, uppdateringar och nya funktioner kan man diskutera vem som ska betala vad. Kunden borde få buggfixarna gratis men kan inte välja att *inte* få uppdateringarna och de nya funktionerna som Volvo rätterligen ska ha betalt för. Personligen tycker jag det är Volvos problem eftersom jag anser att Volvo har skyldighet att ge buggfixarna gratis. Är volvo tvingade att skicka med nya uppdateringar och nya funktioner med en buggfix för att de av kostnadsskäl valt att inte sära på dessa i olika releaser får de stå sitt kast och bjuda på uppdateringarna och de nya funktionerna till de som har rätt till buggfixarna. Om man skulle börja sära på buggfixar och uppdateringar/nya funktioner i olika release skulle det vara möjligt att ta betalt för det ena men inte för det andra. Det skulle dock troligen innebära att mjukvarureleaser innehållande uppdateringar/nya funktioner skulle bli mycket dyrare, men det skulle åtminstone bli rättvist.
Under garantitiden:
- Alla buggfixar gratis, både programvara och jobbet att ladda in den i bilen. Om verkstaden vill ha betalt för jobbet får Volvo betala.
- Uppdateringar och nya funktioner som inte är buggfixar betalas av kunden. Både mjukvaran och jobbet att ladda in den betalas av kunden.
Efter garantitiden
- Både buggfixar, uppdateringar och nya funktioner betalas av kunden.
I realiteten är det inte lika enkelt. Eftersom en ny version av en programvara ofta innehåller både buggfixar, uppdateringar och nya funktioner kan man diskutera vem som ska betala vad. Kunden borde få buggfixarna gratis men kan inte välja att *inte* få uppdateringarna och de nya funktionerna som Volvo rätterligen ska ha betalt för. Personligen tycker jag det är Volvos problem eftersom jag anser att Volvo har skyldighet att ge buggfixarna gratis. Är volvo tvingade att skicka med nya uppdateringar och nya funktioner med en buggfix för att de av kostnadsskäl valt att inte sära på dessa i olika releaser får de stå sitt kast och bjuda på uppdateringarna och de nya funktionerna till de som har rätt till buggfixarna. Om man skulle börja sära på buggfixar och uppdateringar/nya funktioner i olika release skulle det vara möjligt att ta betalt för det ena men inte för det andra. Det skulle dock troligen innebära att mjukvarureleaser innehållande uppdateringar/nya funktioner skulle bli mycket dyrare, men det skulle åtminstone bli rättvist.