Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Eson
Seriöst har du tummen mitt i handen eller? överdriver nog inte om jag säger jag har losat den över 200 gånger har aldrig lyckats "runda" den..
Prova med en 6kantig hylsa nästa gång du inte får av den:)
Användarvisningsbild
av _lucifer_
Eson skrev:Seriöst har du tummen mitt i handen eller? överdriver nog inte om jag säger jag har losat den över 200 gånger har aldrig lyckats "runda" den..
Håller med. 6-kantshylsa är att rekommendera. Allt annat är dömt att misslyckas!

Att få lös en plugg som man dragit rund görs enklast med en 12-kantshylsa i storleken mindre än pluggen som man bankar dit med en hammare av lämplig storlek...sen är det bara att muttra lös skiten.

En liten fråga bara... brukar ni få rätt plugg när ni köper? Själv har jag aldrig lyckats få rätt. Har testat med Volvo, Mercedes och Opel men varje gång har dom gett mig helt fel storlek. Känns ju kul när man står i ett garage och har tömt all olja och inte kan åka tillbaks till butiken butiken och skälla ut dom. Alla gångerna har jag köpt hos märkesverkstad! :)
Användarvisningsbild
av Eson
_lucifer_ skrev:
Eson skrev:Seriöst har du tummen mitt i handen eller? överdriver nog inte om jag säger jag har losat den över 200 gånger har aldrig lyckats "runda" den..
Håller med. 6-kantshylsa är att rekommendera. Allt annat är dömt att misslyckas!

Att få lös en plugg som man dragit rund görs enklast med en 12-kantshylsa i storleken mindre än pluggen som man bankar dit med en hammare av lämplig storlek...sen är det bara att muttra lös skiten.

En liten fråga bara... brukar ni få rätt plugg när ni köper? Själv har jag aldrig lyckats få rätt. Har testat med Volvo, Mercedes och Opel men varje gång har dom gett mig helt fel storlek. Känns ju kul när man står i ett garage och har tömt all olja och inte kan åka tillbaks till butiken butiken och skälla ut dom. Alla gångerna har jag köpt hos märkesverkstad! :)

Eller så rundar man inte det :lol: nee men kör alltid med en 6kants så rundar du aldrig den 8)

Angående får rätt plugg.eller i mitt fall packning så tycker jag alltid det blir fel om det finns mer än en att välja på.
Användarvisningsbild
av Ericsson
Jag tror faktiskt att den gjord för att dras sönder för att spara tråget vid åtdragning om någon klant är i farten. Så är det iaf på många jap. motorcyklar, inte för att det brukar hjälpa...
av jbl
Nuförtiden så använder jag alltid moment nyckel. 35nm till pluggen och 25nm till filtret.
Användarvisningsbild
av Honke
v70 2,5T - 99 skrev:köpte en ny på mekonomen , m18*1,5 dock med 18 mm skalle istället för 17mm orginal .... denna var dessutom "massiv" i huvudet och hadde inte urgröpningen som orginalbulten har .... kostae typ 18:-
Tyckte du skrev att den bulten du köpte hade 17mm skalle på nordic85X70 forumet :wink:

Jag använder Sensus navigation hela tiden. Ba[…]

Bensinpump till B27A 1978?

Min verkmästare säger att 3517422 ä[…]

nackdelar med Running Boards

Dom är mer snygga en användbara tycker j[…]

Alla XC40 med Sensus kommer få en mjukvaru u[…]