Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Barkbiten
lexus skrev:Fattar inget nu! Jag har för tillfället en lånebil (2,4D) och när jag startar den menar ni då att dieselvärmaren går på automatiskt? Är detta samma som parkeringsvärmare? I så fall finns det på den bilen jag lånar både direktstart via spak och två timerlägen på värmaren.
Stämmer bra det!

Startar man med direktstart eller om om den startat på en förprogrammerad tid och ännu inte stängt av sig, så fortsätter den gå trots att du vrider om startnyckeln. Det enda som slutar är fläkten. Alltså om värmaren går och du vrider om startnyckeln så slutar det blåsa ur fläktmunstyckena.

Värmaren startar doch alltid automatiskt utan att du kan göra något åt det om det är under 5 grader varmt.

Det innebär att när du stänger av bilen och motorn inte är riktigt varm, så hör du att det brummar lite från motorn. Det är dieselvärmaren.

Detta går att programmera bort. Men då måste du själva starta den genom att aktivera "direktstart" på spaken till vänster om ratten och själv stänga av med samma knapp/spak när du inte behöver den längre.

Jag märker en stor skillnad med mot utan värmaren. Men det är lite irriterande att den startar och går en stund, bara för att man måste flytta bilen några meter. Kan inte vara bra med alla kortkörningar.

Men samtidigt säger Volvo att värmaren finns där för att minska dieselförbrukningen. Om motorn inte värms upp tillräckligt snabbt och ordentligt så drar bilen mer. Men frågan är hur mycket mer drar den egentligen mot att den inte startar alls? Och detta i kombination med att man måste serva den för några tusenlappar per år eller vartannat år?
Förstärkt kamrem

Är det nån som vet var man kan köp[…]

Olika typer av växellådor

Återigen rent generellt så kommer bile[…]

installera dragkrok

Det är plättlätt att installera med[…]

nackdelar med Running Boards

Tycker inte bilen är tillräckligt hö[…]