Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Snowman14
Har läst i tidigare trådar, men inte hittat "mitt" svar.
Bilen körs mycket sparsamt, står mycket.
Gasa lite i en uppförsbacke på på-rampen till motorväg, lampan började blinka och fick en liten vibration i bilen.
Släppte gasen och minskade farten, bilen gick då stadigt utan missljud. Stanna i första parkfickan. Lampan tändes med jämt sken. Inga missljud, rullade ut försiktigt och ökade farten. Meddelande i bilen var - minska farten eller växla upp
Körde på högsta växeln, och låg i ca 90 km. 1mil hem, utan problem... Fast, blinkade om vibrerade en aning om jag gasade lite "o mjukt".
Hoppas att någon vet vad Meddelande betyder, och om det är ett kostsamt problem/fel.
Användarvisningsbild
av Erik Å
Jag skulle själv ha hällt i en flaska injection cleaner men jag blir hånad här på forumet varje gång jag föreslår det :-D
Användarvisningsbild
av Vojje
Erik Å skrev:Jag skulle själv ha hällt i en flaska injection cleaner men jag blir hånad här på forumet varje gång jag föreslår det :-D
eventuellt kan man ju försöka tyda felkoden istället... men vad vet jag... :-)
Användarvisningsbild
av 800serien
Erik Å skrev: fre 08 okt 2021, 11:33 Jag skulle själv ha hällt i en flaska injection cleaner men jag blir hånad här på forumet varje gång jag föreslår det :-D
Det fungerar bra eller? Jag tänkte köpa en flaska imorgon.
av pompakumla
Tändspole troligtvis hade exakt samma symtom du kan testa bara dra ur kontakten när bilen är igång blir det inga skillnad är det den spolen det är fel på eller stift kablage spridare men misstänker du den spolen så skiftar du bara med en annan och ser om felet flyttar sig.

Torx 30 har jag för mig på plast kåpan på motorn sen drar du elen till spolarna bara när bilen är igång det ska bli skillnad på motorgången när du drar då är den hel!
Användarvisningsbild
av 800serien
sicnarf skrev: sön 10 okt 2021, 07:11 Det är aldrig fel att använda en flaska insprutning rens i bensin tanken . Det kan aldrig bli sämre. Jag kör en omgång varje höst. Är dina fel beroende på smuts pä spridare så kan det hjälpa. https://wynns.se/produkter/bensin/injector-cleaner/
Köpte STP:s variant av injector cleaner idag. Har en 850 som stått i tre månader som börjat misstända och nyligen tändes motorelektroniklampan(den med "lambdasymbolen" på). Läste ut felkod och fick en kod på misständning cylinder 1. Bilen är välservad och omskött av mig och alltid gått bra i min ägo. Återstår att se om problemet återkommer, går fint nu iaf.

Förstår att dagens soppa är rena dyngan men verkar vara ännu värre än vad man trodde, misständningar efter endast tre månaders vila är ren skandal. :mad:

Lyckas du inte ladda till batteriet med ctek-ladda[…]

Min kopplingspedalgivare har gett upp 2ggr. "[…]

Erfarenheter XC90?

Efter lite googlande verkar många tidiga ha […]

Servicemeddelande - Volvo On Call?

Beställ ett eget batteri och byt. https://[…]