Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Kas006
Halloj!

För någon vecka sedan började bilen gå otroligt trögt att starta. Startmotorn går jävligt trögt och efter ett par start stopp så klickar det bara och inget händer. Väntar jag sedan ett par timmar så kan det gå att starta igen, men även då otroligt trögt för att sedan igen bara klicka. Jag har kollat batteriet med konditionstestare och även provat med ett nytt batteri. Det gör ingen som helst skillnad. Har kontrollerat jordflätan mellan motor och kaross. Den var lite grön men inget som var av. Någon som har en idé om van som kan vara fel? Motorn går hur fint som helst när den väl kommer igång. Om det vore startmotorn så borde den väll inte fungera (halvdant) bara för man väntar en stund?
av Rådlös
"Om det vore startmotorn så borde den väll inte fungera (halvdant) bara för man väntar en stund?"

Jo. Om det är någon överledning , skadad isolering i lindningarna så blir den varm när du försöker att starta och vägrar att jobba då. Fungerar det att rulla (bogsera) igång bilen? Jag skulle nog börja med felsökning på startmotorn.
av Kas006
Rådlös skrev:"Om det vore startmotorn så borde den väll inte fungera (halvdant) bara för man väntar en stund?"

Jo. Om det är någon överledning , skadad isolering i lindningarna så blir den varm när du försöker att starta och vägrar att jobba då. Fungerar det att rulla (bogsera) igång bilen? Jag skulle nog börja med felsökning på startmotorn.
Aha okej! Jadå det får utmärkt att bogsera igång bilen. Provade idag.
Användarvisningsbild
av volvo300
Hej.
Hade samma problem för några veckor sedan och jag bytte batteri först!

Demonterade startmotorn och demonterade den för att rengöra den. Det kan göras med enkla verktyg.
Det var MYCKET smutsigt och fettet i växlarna var gammalt.

Det hela fick en rengöring med bromsrengöraren och smörjdes med fett igen.
Nu går startmotorn som ny :-)

Så du behöver inte köpa en ny, den gamla behöver bara demonteras och rengöras.
Hoppas det hjälper.

Go 'dag här från DK :-)

NB: Google translate... sorry...
Bilagor
IMG_9589.JPG
IMG_9589.JPG (2.24 MiB) Visad 1257 gånger
IMG_9583.JPG
IMG_9583.JPG (2.31 MiB) Visad 1257 gånger
IMG_9577.JPG
IMG_9577.JPG (1.93 MiB) Visad 1257 gånger
IMG_9575.JPG
IMG_9575.JPG (2.26 MiB) Visad 1257 gånger
Användarvisningsbild
av volvo300
Hej.
Det er:
- Luftfilterhållaren skal bort
- Der skal løsnes et beslag der holder en kølerslange. Det sidder på de samme 2 bolte som holder startmotoren.

Så skulle du kunne fjerne startmotoren.

Mvh.
Peter
av Kas006
Antar att detta är problemet? Kolen är typ slut.

Denna kula ramla ut.. Vågar jag ta isär för att få tillbaka den?
Bilagor
20211007_211049.jpg
20211007_211049.jpg (1.87 MiB) Visad 1171 gånger
20211007_211044.jpg
20211007_211044.jpg (2.1 MiB) Visad 1171 gånger
20211007_211028.jpg
20211007_211028.jpg (1.91 MiB) Visad 1171 gånger
Användarvisningsbild
av apersson850
Ganska sliten kommutator.
Efter 35000 mil hade jag samma problem på min 854 Turbo en gång i tiden. Startade bra ibland, som om batteriet var dåligt ibland och inte alls då och då. Jag satte dit en renoverad utbytesstartmotor. Den fungerade så länge jag hade bilen, vilket var ytterligare 15000 mil.
av peckapecan
Var ska den kulan sitta ?
Gällande sista bilden så är det bara rengöra och slipa bort det svarta med ex fin Scotchbrite, var extremt noga med att rengöra de lodräta spåren i kontaktbanan, helst först med en typ ritsnål och sedan kan du med fint slippapper jämna till kanterna så det inte blir överslag.
Tittar man noga ser man att kopparbanan är såpass sliten att små bitar av kopparen nästan ligger över spåren.
Ta också och rengör solenoiden.
av Kas006
peckapecan skrev: fre 08 okt 2021, 10:55 Var ska den kulan sitta ?
Gällande sista bilden så är det bara rengöra och slipa bort det svarta med ex fin Scotchbrite, var extremt noga med att rengöra de lodräta spåren i kontaktbanan, helst först med en typ ritsnål och sedan kan du med fint slippapper jämna till kanterna så det inte blir överslag.
Tittar man noga ser man att kopparbanan är såpass sliten att små bitar av kopparen nästan ligger över spåren.
Ta också och rengör solenoiden.
Jag hittade ingen ny kolborste att köpa till min modell. Så med tanke på det samt att den överlag är jävluskt sliten så bestämde jag mig för att inhandla en ny startmotor. Skruvat hade 30% på startmotorer just nu, så det blev bara 1100kr kontra 900kr på bildelsbasen för en beggad. Sen den där kulan.. Var fan ska den ens sitta? Tog isär hela skiten och kan inte hitta någon logisk plats för den. Enda jag kan tänka mig är att den skall ligga i hålet i mitten planetväxeln som en distans, för att rotorns axel ska bli axiellt glappfri, men vad vet jag.

Någon som vet vart denna stora gummiring ska[…]

Kamremsras

Ok, så frågan blir då om man ska[…]

Råd vid punktering

Snyggt Lennart! Hoppas jag kan bistå min ege[…]

Någon tidigare ägare som programmerat b[…]