Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Hej!

Jag har en AW-71 utan lock-up som sitter ihop med en B230A motor. Den läcker i utgående axel. Tror det är en packning/lager där som läcker. Hur byts detta ut? Står inget om det i Haynes.

Angående trågpackning och filter, hur byts/rensas filtret i lådan och vart sitter det?
Användarvisningsbild
av Dobermann
För att byta packboxen gör man som så:
Ta ner lådan, dra ut turbinen och bakom den sitter det en rund platta typ 25cm i diameter och där hittar du packboxen.

Filteret eller rättare sagt silen ser du när du tagit bort oljetråget, är som sagt inget filter utan bara ett metal nät.
av Volv8
Dobermann skrev:För att byta packboxen gör man som så:
Ta ner lådan, dra ut turbinen och bakom den sitter det en rund platta typ 25cm i diameter och där hittar du packboxen.

Filteret eller rättare sagt silen ser du när du tagit bort oljetråget, är som sagt inget filter utan bara ett metal nät.
alltså jag menar lagret på utgående axeln, alltså efter overdriven.
Användarvisningsbild
av Dobermann
Ok mitt fel... då är det ju superlätt bara ta bort kardan, skruva bort flänsen å pilla ut packboxen, kan inte vara mer är 45 minuters jobb, tar lite längre om man ska byta lagret oxså då du ev måste skruva bort bakgavlen för att få ut lagret.
ha de

De som då måste ladda, får ta e[…]

Samma problem på min Volvo c40. Usel kv[…]

Det finns bra instruktionsfilmer på youtube […]

Lite fundersam om detta är standard på […]