Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av xAx
Hej,

Har helt plötsligt genom ett arv fått det bättre ställt och tänkt spendera pengarna på en nyare Volvo med bensinmotorer (max 2-4 år gammal) och resten på kryptovalutor. Har läst mycket negativt om VEA-motorerna, så jag vill undvika motorer relaterade till dessa problem och dyrbara reparationer. Vilka modeller kommer i fråga för att undvika detta? Bensinmodellerna jag är intresserad av är V90, V60, XC60 (ej diesel och ej containerna XC90 och XC40).

Vet inte riktigt var jag ska posta denna tråd, så någon moderator får flytta tråden till relevant kategori.
Användarvisningsbild
av xile
Köper du ändå en såpass ny bil så spelar det väl ingen roll. Volvias försäkring täcker motorgaranti upp till 15k mil, 18k mil om bilen varit servad på auktoriserade verkstäder.

Skickat från min ONEPLUS A5010 via Tapatalk

Polestar får/kan väl inte ha dragkrok? Bra att ha i åtanke.
Sen är ju Sensus i denna av äldre årgång än i de nyare modellerna...

Maskinskadeförsäkringen ingår i halvförsäkringen och gäller för din bil om den är yngre än 8 år. Maskinskadeförsäkringen slutar gälla om bilen innan dess körts mer än 15 000 mil. Har du köpt din bil hos en av Volvo och Volvia auktoriserad svensk Volvoåterförsäljare är åldersgränsen 8 år och milgränsen 17 000 mil. När en av gränserna uppnåtts upphör försäkringen att gälla.

https://www.volvia.se/vid-skada/skadeha ... askinskada
När jag skulle byta bil förra hösten var jag först inställd på att köpa en V60 T4 automat från 2016-2017, alltså en VEA bensin på 190 hk. Efter att ha provkört lite olika motorvarianter så blev det istället en T3 automat 2018. T3 med automat 2016-2018 har en 1,5-liters variant av VEA-motorn på 152 hk, utan balansaxlar. Jag har inte hört att dessa har drabbats av de problem som andra VEA-motorer (med balansaxlar) ibland drabbas av. Jag tycker att den motorn är en bra kompromiss som passar mina behov, pigg vid normal körning och ganska bränslesnål. Vid snabba omkörningar kunde det finnas lite mer kraft, men man får inse att en motor på 152 hk har sina begränsningar.
av EPR
RonnieLkpg skrev: ons 06 okt 2021, 07:52 När jag skulle byta bil förra hösten var jag först inställd på att köpa en V60 T4 automat från 2016-2017, alltså en VEA bensin på 190 hk. Efter att ha provkört lite olika motorvarianter så blev det istället en T3 automat 2018. T3 med automat 2016-2018 har en 1,5-liters variant av VEA-motorn på 152 hk, utan balansaxlar. Jag har inte hört att dessa har drabbats av de problem som andra VEA-motorer (med balansaxlar) ibland drabbas av. Jag tycker att den motorn är en bra kompromiss som passar mina behov, pigg vid normal körning och ganska bränslesnål. Vid snabba omkörningar kunde det finnas lite mer kraft, men man får inse att en motor på 152 hk har sina begränsningar.
Kan också slå ett slag för T3, som sagt ingen racerbil men den drar (förmodligen?) mindre än större bensinmotorer och den är ganska pigg ändå, särskilt om man bara är 1-2 i bilen utan en massa packning. Också skönt att slippa tänka på balansaxelstrul. Tycker du ska provköra en T3 och se om du kan leva med 152 HK ;-)

Jag hade testat med en annan WG-klocka. Kan hä[…]

Okej! Är hjullagret kass brukar det föra[…]

Vad heter det som är trasigt?

Kolla förresten hur det ser ut på andra[…]

Tex får man alltså på B96 dra v[…]